Liiketoimintaprosessien mallintaminen ja kehittäminen, 3 ov


Toteutusaika

24.11.2004-16.2.2005

Opiskelijamäärä

max. 24 opiskelijaa

Toteuttava amk

Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu

Vastuuopettaja

DI, MCSD Jarkko Turpeinen (jarkko.turpeinen@ncp.fi)

Kohderyhmä

III- ja IV:n vuosikurssin opiskelijat

Lähtötaso

Kurssin suorittaminen edellyttää vähintään tietotekniikan perusteiden hallintaa. Eduksi on ohjelmistotuotannon perusteiden hallinta.

Johdanto

Toimintaprosessien kehittäminen ilman strategista suunnittelua ja selkeää tavoiteasetantaa tuottaa harvoin koko organisaation toiminnan kannalta parhaita ratkaisuja. Toisaalta pelkästään tehokkuutta ja suorituskykyä parantavat tietojärjestelmähankkeet - ilman toimintaprosessien muutosta - tuottavat harvoin merkittävää etua. Parhaiten onnistuneissa toiminnan kehittämishankkeissa on pystytty yhdistämään strategiaan perustuva selkeä tavoitetila prosessien suunnittelun kautta toimintaa palveleviin tietojärjestelmäratkaisuihin.

 

Joissain tapauksissa tekniikan ja järjestelmien avulla on uudistettu radikaalisti nykyisiä toimintaprosesseja. Toiminnan tasapainoisen kehittämisen kannalta oleellista on myös asiakaskohtaamisten, kanavien, henkilöiden ja kumppanuuksien kehittäminen sekä toiminnan johtaminen. Hyvin tehty toimintaprosessien kehittäminen ottaakin huomioon koko "prosessiympäristön".

Tavoite

Opiskelijat ymmärtävät liiketoimintaprosessien kehittämisen merkityksen strategialähtöiseen toiminnan kokonaiskehittämiseen sekä osaavat tunnistaa yrityksen tai organisaation ydinliiketoimintaprosessit, mallintaa ne ja kehittää niitä.

Sisältö

·                      Motiivit liiketoimintaprosessien kehittämiseen ja mallintamiseen

·                      Nykytoiminnan analysointi ja tulevaisuuden visiointi

·                      Laatukäsikirja

·                      Ydinprosessien tunnistaminen ja mallintaminen

·                      Vaatimusmäärittely, liityntä tietojärjestelmäsopimuksiin (IT2000 sopimusehdot)

·                      UML: Käyttäjäryhmät

·                      UML: Käyttötapaukset

·                      UML: Käyttäjäryhmien ja käyttötapausten kytkeminen

·                      UML: Käyttötapausten realisointi ja käyttöliittymien suunnittelu

·                      Monimediajakelu ja palveluiden personointi

·                      Harjoitustyö.

Käytettävä materiaali ja opetusjärjestelyt

Opetusmateriaalina käytetään ohjaajan tuottamaa sekä kirjallista että videopohjaista opiskelumateriaalia. Lisäksi opiskelija tarvitsee tietokoneen, äänikortin ja kaiuttimet, jolla harjoitukset tehdään. Lisäksi tarvitaan nopea Internet-yhteys videoiden katsomiseen.

Arviointi

Kurssin suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista, oppimisen ja itsearvioinnin kirjoittamista sekä harjoitustyön tekemistä. Jokainen opiskelija kirjoittaa oppimistehtävien yhteydessä oppimisen ja itsearviointikirjoituksen. Kurssin arvioinnissa oppimisen ja itsearvioinnin painoarvo on 50 %  ja harjoitustyön painoarvo 50 %.

Ajankäyttö

Kurssin suorittaminen vaatii noin 8 - 10 h opiskelua viikossa.

Oppimisalusta

P-K AMK:n virtuaaliportaali löytyy osoitteesta http://elearn.ncp.fi/.

Vuorovaikutteisuus ja tehtävät

Kurssilla käytetään virtuaalioppimisalustaa, keskusteluryhmiä (keskusteluihin osallistumista edellytetään), sekä sähköpostia ja tarvittaessa puhelinohjausta (ilmoitettuina päivystysaikoina). Oppimisen tukena käytetään myös Media Player -ohjelmalla katsottavaa ja kuunneltavaa videomateriaalia.

Kurssin suorittaminen tapahtuu sekä itsenäisesti että pienryhmissä suoritettavien oppimistehtävien, verkkokeskusteluiden ja harjoitustyön avulla. Kurssin aikana kirjoitetaan omaa oppimista ja itsearviointia kuvaavaa asiakirjaa, jota ohjaaja kommentoi kurssin aikana.


Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu

22.3.2004