Liiketoimintaprosessien mallintaminen ja kehittäminen, 3 ov |
Toteutusaika |
24.11.2004-16.2.2005 |
Opiskelijamäärä |
max. 24 opiskelijaa |
Toteuttava amk |
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu |
Vastuuopettaja |
DI, MCSD Jarkko Turpeinen (jarkko.turpeinen@ncp.fi) |
Kohderyhmä |
III- ja IV:n vuosikurssin opiskelijat |
Lähtötaso |
Kurssin suorittaminen edellyttää vähintään tietotekniikan perusteiden hallintaa. Eduksi on ohjelmistotuotannon perusteiden hallinta. |
Johdanto |
Toimintaprosessien kehittäminen
ilman strategista suunnittelua ja selkeää tavoiteasetantaa tuottaa harvoin
koko organisaation toiminnan kannalta parhaita ratkaisuja. Toisaalta
pelkästään tehokkuutta ja suorituskykyä parantavat tietojärjestelmähankkeet -
ilman toimintaprosessien muutosta - tuottavat harvoin merkittävää etua.
Parhaiten onnistuneissa toiminnan kehittämishankkeissa on pystytty
yhdistämään strategiaan perustuva selkeä tavoitetila prosessien suunnittelun
kautta toimintaa palveleviin tietojärjestelmäratkaisuihin. Joissain tapauksissa tekniikan ja
järjestelmien avulla on uudistettu radikaalisti nykyisiä toimintaprosesseja.
Toiminnan tasapainoisen kehittämisen kannalta oleellista on myös
asiakaskohtaamisten, kanavien, henkilöiden ja kumppanuuksien kehittäminen
sekä toiminnan johtaminen. Hyvin tehty toimintaprosessien kehittäminen
ottaakin huomioon koko "prosessiympäristön". |
Tavoite |
Opiskelijat ymmärtävät liiketoimintaprosessien kehittämisen merkityksen strategialähtöiseen toiminnan kokonaiskehittämiseen sekä osaavat tunnistaa yrityksen tai organisaation ydinliiketoimintaprosessit, mallintaa ne ja kehittää niitä. |
Sisältö |
·
Motiivit liiketoimintaprosessien
kehittämiseen ja mallintamiseen ·
Nykytoiminnan analysointi ja tulevaisuuden
visiointi ·
Laatukäsikirja ·
Ydinprosessien tunnistaminen ja
mallintaminen ·
Vaatimusmäärittely, liityntä
tietojärjestelmäsopimuksiin (IT2000 sopimusehdot) ·
UML: Käyttäjäryhmät ·
UML: Käyttötapaukset ·
UML: Käyttäjäryhmien ja
käyttötapausten kytkeminen ·
UML: Käyttötapausten realisointi ja
käyttöliittymien suunnittelu ·
Monimediajakelu ja palveluiden personointi ·
Harjoitustyö. |
Käytettävä materiaali ja opetusjärjestelyt |
Opetusmateriaalina käytetään ohjaajan tuottamaa sekä kirjallista että videopohjaista opiskelumateriaalia. Lisäksi opiskelija tarvitsee tietokoneen, äänikortin ja kaiuttimet, jolla harjoitukset tehdään. Lisäksi tarvitaan nopea Internet-yhteys videoiden katsomiseen. |
Arviointi |
Kurssin suorittaminen edellyttää oppimistehtävien suorittamista, oppimisen ja itsearvioinnin kirjoittamista sekä harjoitustyön tekemistä. Jokainen opiskelija kirjoittaa oppimistehtävien yhteydessä oppimisen ja itsearviointikirjoituksen. Kurssin arvioinnissa oppimisen ja itsearvioinnin painoarvo on 50 % ja harjoitustyön painoarvo 50 %. |
Ajankäyttö |
Kurssin suorittaminen vaatii noin 8 - 10 h opiskelua viikossa. |
Oppimisalusta |
P-K AMK:n virtuaaliportaali löytyy osoitteesta http://elearn.ncp.fi/. |
Vuorovaikutteisuus ja tehtävät |
Kurssilla käytetään virtuaalioppimisalustaa,
keskusteluryhmiä (keskusteluihin osallistumista edellytetään), sekä
sähköpostia ja tarvittaessa puhelinohjausta (ilmoitettuina päivystysaikoina).
Oppimisen tukena käytetään myös Media Player
-ohjelmalla katsottavaa ja kuunneltavaa videomateriaalia. Kurssin suorittaminen tapahtuu sekä itsenäisesti että pienryhmissä suoritettavien oppimistehtävien, verkkokeskusteluiden ja harjoitustyön avulla. Kurssin aikana kirjoitetaan omaa oppimista ja itsearviointia kuvaavaa asiakirjaa, jota ohjaaja kommentoi kurssin aikana. |
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
22.3.2004