Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu   

 


  Takaisin




Analyysiraportti

  • Posliinikauppa Sinitaivas. 
  • Analyysiraportin ovat laatineet Ville Valpas, Taru Terävä ja Antti Ahkera.
  • 1.10.2003

Nykytilan kuvaus

Posliinikauppa Sinitaivas menestyy kohtalaisesti vankalla ja perinteisellä liiketoimintastrategiallaan. Sinitaivaalla on yksi toimipiste, joka sijaitsee Helsingissä. Sinitaivaalla ei ole verkkopalvelua, mutta se käyttää jonkin verran sähköpostia.

Yrityksen yleisesittely

Posliinikauppa Sinitaivas on toiminut jo 1930-luvulta asti Helsingissä Fredrikinkadulla. Sinitaivas tuo maahan posliinia Ranskasta, Italiasta ja Kiinasta. Lisäksi Sinitaivas järjestää posliinimaalauskursseja, joiden osallistujamäärät ovat viime aikoina kasvaneet jatkuvasti. 

Omistajan Leena Aaltosen lisäksi yrityksessä työskentelee kolme myyjää ja yksi posliinimaalauksen opettaja. Yrityksen liikevaihto on 1,2 miljoonaa euroa.

Sidosryhmät 

Sinitaivaan sidosryhmiä ovat: 

  • posliinitehtaat ja -liikkeet Ranskassa, Italiassa ja Kiinassa
  • kaksi Keski-Suomen posliinimaalaustarvikeyritystä
  • tilausten toimittajat
  • sähköpostipalvelun tarjoaja.

Kilpailijat 

Sinitaivaalla on Suomessa kaksi merkittävää kilpailijaa, toinen Keski-Suomessa, toinen Itä-Suomessa. Itä-Suomessa olevalla yrityksellä on verkkopalvelu, johon on linkki kunnan verkkopalvelusta.

Asiakkaat 

Sinitaivaan asiakkaita ovat posliinitavaroiden jälleenmyyjät sekä erilaiset opistot ja hoitolaitokset, joihin posliinia ostetaan koulutusta ja virkistystä varten. Sinitaivaan asiakkaita ovat myös yksityishenkilöt, jotka ostavat posliinia lahjaksi tai omaan käyttöönsä. Osa yksityishenkilöistä osallistuu myös Sinitaivaan posliinimaalauskursseille. Asiakkaista noin kolmasosa on ruotsinkielisiä. Osa asiakkaista on kirjautunut kanta-asiakkaiksi. He saavat Sinitaivaan esitteitä muutaman kerran vuodessa sekä sovitun suuruisia alennuksia joistain tuotteista.

Jälleenmyyjät ovat naisvaltaisia pienyrityksiä, joissa työskentelee yhdestä viiteen henkilöä. Ne käyttävät mieluummin perinteisiä viestintäkanavia kuin Internetiä. Sen sijaan opistoissa Internetin käyttö tiedon etsinnässä ja viestinnässä on yleistä. Hoitolaitosten työntekijöillä on atk-perustaidot, ja he hakevat jonkin verran tietoja Internetistä, tosin useimmiten tietyistä osoitteista. Yksityishenkilöistä, jotka ovat Sinitaivaan asiakkaita, yli puolet käyttää työssään tietotekniikkaa ja Internetiä. Monet asiakkaat ovatkin kysyneet, eikö posliinimaalauskursseista ja uusista tuotteista voisi saada tietoja Internetin kautta.

Verkkomarkkinoiden kypsyysmallin avulla voidaan kuvata Sinitaivaan ja sen asiakaskunnan verkkotoiminnan nykytilaa ja tavoitetilaa.

 

Yritys/Kuluttaja Tietämätön Atk-perustaitoinen Internet-taitoinen Internetiä hyödyntävä
Poissaolo
  Nykytila    
Verkkoläsnäolo
       
Tuoteinformaatio
    Tavoitetila  
Myynti ja interaktiivisuus        
Sisäisten tietojärjestelmien integrointi        
Täysin integroitu verkkokaupan palvelu        

Taulukko 1. Sinitaivaan nykytilan ja tavoitetila verkkomarkkinoiden kypsyysmallilla esitettynä.

Nykytilassa yrityksellä ei ole verkkopalvelua. Suurin osa sen asiakkaista on atk-perustaitoisia, mutta internet-taitoisten osuus on kasvamassa. Tavoitetilassa valtaosa asiakkaista on internet-taitoisia ja yrityksen tuoteinformaatio on verkossa. 

Tiedot 

Sinitaivaan tietoja ovat:

  • asiakas (nimi, yhteystiedot (osoite, puhelin, sähköposti))
    • yritysasiakas (jälleenmyyjä tai opisto tai hoitolaitos) ( LY-tunnus, tilitiedot, kaupparekisteritunnus)
    • kanta-asiakas (kanta-asiakasnumero, alennusprosentti)
    • yksityishenkilö ()
  • tuoteluokka (nimi, materiaali, valmistusmaa, kuvailu)
  • tuote (nimike, toimitushinta, myyntihinta, koko, kuvailu)
  • toimittaja (nimi, yhteystiedot, LY-tunnus, tilitiedot, kaupparekisteritunnus)
  • kurssi (ajankohta, aihe, hinta, tila).

Muita Sinitaivaan tietoja ovat:

  • toimitus (ajankohta, tila)
  • tilaus (ajankohta, tila)
  • osallistuminen (tila)
  • lasku (lähetyspäivämäärä, eräpäivämäärä, summa, tila).

 

Kaavio 1. Sinitaivaan tietoja kuvaava (olio)luokkamalli.

Toiminnot 

Sinitaivaan toimintoja ovat:

  • tuotteen toimitus
  • tuotteen hinnoittelu
  • tuotteen esittely
  • tuotteen tilaus
  • kurssin järjestäminen
  • kurssille osallistuminen
  • laskutus
  • laskujen maksaminen.

 

 

 

Kaavio 2. Sinitaivaan toimintoja kuvaava käyttötapauskaavio

Tietoturvasäännöstö ja tietoturva-arkkitehtuuri

Yrityksellä ei ole tietoturvasäännöstöä. Asiakastiedot ovat manuaalikortistossa ja niiden käsittelyssä otetaan huomioon Suomen henkilötietolaki. Yrityksen tilat lukitaan liikkeen ollessa kiinni. Hälytys ohjautuu suoraan vartiointiliikkeeseen

Nykytilan riskit (riskianalyysi)

Sinitaivaan liiketoiminta on vakiintunutta: sillä on uskollisia toimittajia ja asiakkaita. Riskinä voidaan pitää tekniikan kehitystä, joka tuo verkkopalvelut uutena markkinointi- ja toimintakanavana myös posliininmyyntialalle. 

Sinitaivaan tiedotus perustuu painettuihin esitteisiin, jotka eivät aina ole ajan tasalla eivätkä tavoita potentiaalisia asiakkaita. Esitteiden painaminen ja postittaminen on kallista, joten niitä ei voida uusia niin tiuhaan kuin tuotevalikoimaan tulee muutoksia. Osa asiakkaista on toivonut tuotetietoja verkkoon. Sinitaivaan itäsuomalaisella kilpailijalla on toimiva verkkopalvelu tuotetietoineen, tosin vain suomeksi. 

Vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (SWOT) 

Vahvuudet
  • vakiintunut liiketoiminta
  • kannattava liiketoiminta
  • pitkäaikaiset asiakassuhteet
  • hyvä sijainti
  • luotettavat toimittajat
Heikkoudet
  • ei näkyvyyttä verkossa
  • esitteet eivät aina ajan tasalla
  • kurssitiedot eivät tavoita potentiaalista kohderyhmää
  • vähäinen tietotekniikan osaaminen
  • ei selkeää käsitystä verkkopalvelun mahdollisuuksista
Mahdollisuudet
  • uusia asiakkaita verkkopalvelun avulla
  • laadukas verkkopalvelu kohottaisi yrityksen imagoa
  • ajankohtainen tiedottaminen verkossa
  • uusien tuotteiden esittely verkossa
  • liiketoiminnan kehittäminen 
Uhat
  • verkkopalvelu ei pysy ajan tasalla
  • kilpailijoiden verkkopalvelu näkyvämpi ja paremmin toimiva
  • virukset
  • krakkerit
  • asiakkaat eivät etsi yrityksen tietoja verkosta
  • verkkopalvelun ylläpito ei ole kannattavaa

Kaavio3. Sinitaivaan nykytilan SWOT-kaavio.

Sinitaivaan vahvuutena on vakiintunut ja kannattava liiketoiminta, joka toimii pitkälti perinteisillä kanavilla. Tästä vahvuudesta ei ole tarkoitus luopua. Verkkopalvelu toisi Sinitaivaalle uusia mahdollisuuksia, jotka auttaisivat tiedottamisessa, uusien asiakkaiden saamisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Sinitaivaan heikkoutena on tiedottamisen pitäminen ajan tasalla sekä poissaolo verkosta. Jälkimmäiseen liittyy vähäinen tietotekniikan osaaminen ja tietämättömyys verkkopalvelun mahdollisuuksista liiketoiminnalle. Uhkina ovat kilpailutilanne, verkkopalvelun ylläpito ja siihen mahdollisesti kohdistuvat uhat sekä asiakkaiden suhtautuminen, josta ei ole varmaa tietoa.

Ongelmat ja niiden mahdolliset ratkaisut (ongelma-ratkaisuanalyysi ). 

Nykyisen yritystoiminnan ongelmat analysoidaan ja pyritään löytämään niille ratkaisut. Tässä voidaan käyttää hyväksi ns. kalanruotomenetelmää. Tulokset voidaan kuvata taulukossa.

Ongelma Ratkaisu
Tuote-esitteiden teettäminen ja postittaminen on kallista ja vie aikaa. Uutuustuotteista päästään tiedottamaan vasta kuukauden kuluttua siitä, kun tieto tuotteista tai tuotteet ovat Sinitaivaalla. Tiedotetaan tuotteista painettujen esitteiden lisäksi myös verkossa. Tällöin toimitusaika on lyhyempi ja muutoksista on helpompi tiedottaa. 

Perinteisistä esitteistä ei luovuta, mutta niissä ei tarvitse kuvata kaikkia tuotteita. Lisätietojen saamiseksi voidaan viitata verkkopalveluun.

Tieto kursseista ei tavoita potentiaalisia kurssilaisia ajoissa. Kurssiesitteitä kuitenkin lähetetään kanta-asiakkaille ja lähellä olevien liikkeiden ja yritysten ilmoitustauluille. Kurssiesitteet verkkoon.
Kilpailija näkyy verkossa, Sinitaivas ei. Tästä voi seurata markkinaosuuden menetystä, koska osa asiakkaista on internet-taitoisia.  Kehitetään Sinitaivaalle verkkopalvelu. Verkkopalvelun pitää olla suomen- ja ruotsinkielinen.
Sinitaivaan henkilöstön tietotekniset taidot ovat olemattomat.  Tehdään verkkopalvelusta helposti ylläpidettävä. Ostetaan ylläpito henkilöltä tai yritykseltä, joka hallitsee tekniikan. Sinitaivaan osuudeksi jää sisällön tuottaminen ylläpitäjälle.
Asiakaskunnan internet-taidot eivät ole kovin hyvät. Tehdään verkkopalvelusta selkeä ja helppokäyttöinen

Taulukko 2. Ongelma-ratkaisuanalyysi.

Yritystoiminnan tarpeet

Nykytilan kuvauksen perusteella yritystoiminnan tarpeena on saada näkyvyyttä verkossa. Perusteluna tälle ovat:

  • osa asiakaskunnasta on toivonut tietoja tuotteista ja kursseista verkon kautta
  • kilpailija on verkossa
  • verkon kautta voidaan kuvata nykyistä edullisemmin kaikki tuotteet ja nykyistä nopeammin tuotevalikoiman muutokset.

Verkkopalvelun pitää olla Sinitaivaan imagon mukainen ja palvella molemmilla kotimaisilla kielillä.

Tavoitetila

Tavoitteen määrittely 
Sinitaivaalla on imagonsa mukainen selkeä, helppokäyttöinen ja helposti ylläpidettävä suomen- ja ruotsinkielinen verkkopalvelu, jossa esitellään Sinitaivaan tuotteet ja kurssit. Verkkopalvelu on ajan tasalla niin, että uudet tuotteet ja tuotteiden poistuminen valikoimasta näkyy verkkopalvelussa korkeintaan päivän viiveellä

Mittarit
Tavoitetilan saavuttamista mitataan seuraavin mittarein:

Verkkopalvelu on ajan tasalla:

  • Kun uusi tuote saapuu liikkeeseen, sen tiedot ovat verkossa viimeistään seuraavana päivänä.
  • Kun tuote poistuu varastosta, sen tiedot poistuvat verkosta viimeistään seuraavana päivänä. 
  • Jos tuote loppuu tilapäisesti, tieto tästä on verkossa tuotteen kohdalla viimeistään seuraavana päivänä.
  • Kurssitiedot ovat verkossa ajan tasalla. Kun kurssi on pidetty, tieto siitä poistuu viimeistään seuraavana päivänä.

Tiedotus verkkopalvelussa tavoittaa asiakaskunnan:

  • Verkkopalvelussa kävijöiden määrä on vähintään 50 henkilöä kuukaudessa.
  • Kursseilla kävijöille annetaan palautelomake, jossa kysytään mm. verkkopalvelun käytöstä. Vastanneista ainakin 30 % on käynyt verkkopalvelussa.
  • Kanta-asiakkaille lähetetään puolivuosittain kysely, jossa tiedustellaan mm. verkkopalvelun käyttöä. Vastanneista 50 % on käyttänyt verkkopalvelua.

Sidosryhmät
Sinitaivaan tavoitetilaan tulee kaksi uutta sidosryhmää: verkkopalvelun tarvitseman palvelintilan tarjoaja sekä verkkopalvelun ylläpitäjä. Palvelintila todennäköisesti hankitaan samalta palveluntarjoajalta, jolta sähköpostiyhteys on hankittu.

Kilpailijat
Sinitaivaan kilpailijat ovat samat kuin nykytilassa. Kaksikielinen verkkopalvelu parantaa Sinitaivaan kilpailuasemaa, jos yhä suurempi osa asiakaskunnasta on internet-taitoisia.

Asiakkaat
Nykyiset vakiintuneet asiakassuhteet säilyvät. Verkon kautta odotetaan uusia, potentiaalisia asiakkaita ostamaan tuotteita ja tulemaan kursseille.

Tiedot
Tavoitetilassa Sinitaivaan tiedot ovat samat kuin nykytilassa.

Toiminnot
Tavoitetilassa yrityksen pitää varautua verkkopalvelun ylläpitoon ja sen kautta mahdollisesti tuleviin kyselyihin ja yhteydenottoihin. Toisaalta puhelimitse tulevien kyselyiden määrä, joka liittyy tuotteiden esittelyyn ja kurssien järjestämiseen, saattaa vähentyä.

Uusia toimintoja ovat:

  • verkkopalvelun ylläpito (Sinitaivaan pitää toimittaa sisällöt, jotka ylläpitäjä päivittää)
  • verkosta tulleisiin kyselyihin vastaaminen
  • palautteiden käsittely.

Tavoitetilan riskianalyysi
Sinitaivaalla ei ole nykytilassa lainkaan verkkopalvelua, joten tavoitetilaan liittyy useita riskejä, joista yrityksellä ei ole mitään kokemusta.

Riski Toden-
näköisyys *)
Seuraus *) Syyt Varautuminen Vastuu (henkilö tai rooli)
Virukset S K Virus-
hyökkäys.
Virustietokantojen ja ohjelmistojen riittävän tiheä päivitys Palvelimen tarjoaja
Vanhentunutta tai virheellistä tietoa verkossa P K Ylläpito on viivästynyt tai tehty liian kiireesti. Ylläpitoaikataulu laaditaan realistiseksi ja toiminnan mukaiseksi. Ylläpitäjä ja ylläpitotiedoista vastaava
Palvelin kaatuu P K Tekninen vika. Varajärjestelyt, varmuuskopiot Palvelimen tarjoaja
Palautteita tai kyselyitä ei ehditä käsitellä K K Kiire, töiden priorisointi, kyselyiden tai palautteiden odottamaton tulva verkosta. Tilanteen ennakointi, kun verkkopalvelu otetaan käyttöön, tilanteen seuranta ja realistiset lupaukset vastausten aikataulusta verkkoon. Henkilöstö, omistaja

*) P = pieni riski, K = kohtuullinen riski, S = suuri riski

 

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi