Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu   

 

 Verkkopalvelu

  Palvelun mallintaminen 
  Kehittäminen projektina
  Projektin vaiheet
   Analyysi
   Suunnittelu
   Toteutus
   Testaus
   Käyttöönotto
   Ylläpito
  Lähteet 
 

 






Analyysivaihe

Analyysivaihe on verkkopalvelun kivijalka. Sen aikana selvitetään, mitä ryhdytään kehittämään, miksi ja keitä varten. Jos on kysymys yritystoiminnan tietyn osan kehittämisestä, analyysi rajataan tätä osaa koskevaksi.

Kuvio 1. Verkkopalveluprojekti, yleinen taso.

Analyysivaihe alkaa nykytilan kuvauksesta, jossa selvitetään yrityksen

  • sidosryhmät
  • kilpailijat
  • asiakkaat
  • toiminnot
  • tiedot
  • tietoturvasäännöstö ja tietoturva-arkkitehtuuri 
  • nykytilan riskit (riskianalyysi)
  • vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (SWOT)
  • ongelmat ja niiden mahdolliset ratkaisut (ongelma-ratkaisu -analyysi ).

Näiden selvitysten pohjalta voidaan kuvata yritystoiminnan tarpeet, jotka nousevat nykytilan ongelmista. Jos kaikki on nykytilassa hyvin eikä ongelmia esiinny, yrityksellä ei ole tarvetta muuttaa nykyistä toimintaansa eikä mitään kehittämisprojektia tarvita.

Yritystoiminnan tarpeiden perusteella syntyy käsitys tavoitetilasta, joka kuvataan seuraavaksi. Kuvaukseen kuuluvat

  • tavoitteen määrittely
  • mittarit, joilla voidaan osoittaa, että tavoite on saavutettu.

Lisäksi kuvataan mahdolliset muutokset

  • sidosryhmissä
  • kilpailijoissa
  • asiakkaissa
  • toiminnoissa
  • tiedoissa.

Analyysin lopuksi laaditaan tavoitetilan riskianalyysi. Se voidaan esittää taulukkona, jossa luetellaan riskit, niiden vaikutukset, luokitukset ja vastuut.

Verkkopalveluprojektin kokonaisuus on kuvattu kuviossa 1 karkealla tasolla ja kuviossa 2 tarkemmalla tasolla.

 

Kuvio 2. Verkkopalveluprojekti, tarkempi taso.

Jos tavoitetila ei aiheuta muutoksia nykytilaan tai nykyisiin toimintoihin, voidaan kysyä, miksi tavoitetilaan pääsemiseen pitäisi panostaa. Liiketoiminnan tarvitsemat tiedot eivät yleensä uuden järjestelmän myötä muutu - niin kauan kuin yritys pysyy samalla liiketoiminta-alalla. Uuteen järjestelmään voi tulla uusia käyttöliittymään ja muihin teknisiin ominaisuuksiin liittyviä tietoja, mutta niitä ei mallinneta analyysivaiheessa vaan vasta suunnitteluvaiheessa.

Analyysivaiheessa haastatellaan liiketoiminnan asiantuntijoita, perehdytään erilaisiin kuvauksiin, esitteisiin, muistioihin, tilastoihin ja tunnuslukuihin, yrityksen kilpailutilanteeseen, sidosryhmiin ja asiakaskuntaan. Kypsyysmallilla voidaan kuvata yrityksen verkkotoiminnan suhdetta asiakkaiden verkkotoimintaan. Näin saadaan käsitys siitä, onko yrityksen syytä kehittää tai tehostaa verkkoliiketoimintaansa säilyttääkseen asiakaskuntansa tai saadakseen uusia, potentiaalisia asiakkaita.

Yrityksen toiminnot voidaan selvittää ylhäältä-alas- (top-down-) tai alhaalta-ylös- (bottom-up-) -menetelmällä. Edellinen tarkoittaa, että aluksi hahmotetaan toimintojen karkea kokonaiskuva, esimerkiksi yrityksen ydintoiminnot, sisäiset kehittämistoiminnot ja tukitoiminnot tai strategisen, taktisen ja operatiivisen tason toiminnot, joita tarkennetaan tarvittavalle tasolle. Jälkimmäinen tarkoittaa yksittäisten toimintojen kartoittamista ja niiden niputtamista suuremmiksi, hierarkkisiksi kokonaisuuksiksi

Nykyisillä menetelmillä yrityksen tiedot ja toiminnot voidaan kuvata samanaikaisesti: jokaisesta toiminnosta tarkistetaan, että sen tarvitsemat ja tuottamat tiedot luetellaan ja kuvataan. Jokaisesta tiedosta puolestaan tarkistetaan, että jokin toiminto tuottaa sen ja jokin käyttää sitä. Yritys ei tarvitse sellaista tietoa, jota missään toiminnossa ei käytetä, eikä sellaista kannata tuottaa.

Kuten jo edellä todettiin, analyysi rajataan koskemaan sitä osaa yritystoiminnasta, jota on tarkoitus kehittää, ja myös siihen liittyviä toimintoja ja niiden tarvitsemia tietoja. Silti pitää jollain tasolla ottaa huomioon ne yrityksen muut toiminnot, jotka mahdollisesti tarvitsevat tarkasteltavien toimintojen synnyttämiä tietoja - kuten esimerkiksi operatiivisiin tilastoihin perustuva johdon päätöksenteko, markkinoinnin kehittäminen, tuotekehitys tai yrityksen tilinpäätöksen laatiminen.

SWOT-analyysilla voidaan kuvata yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä mahdollisuuksia ja uhkia. Ongelma-ratkaisuanalyysin avulla voidaan selvittää yrityksen tämänhetkiset ongelmat ja kartoittaa niiden ratkaisuvaihtoehtoja.

Analyysin myötä verkkopalveluprojektin jäsenille hahmottuu käsitys liiketoiminnan tarpeista, joita voidaan tarkentaa haastattelemalla eri osa-alueiden vastuuhenkilöitä ja operatiiviseen työskentelyyn osallistuvia henkilöitä.

Analyysin lopputulos tarjoaa perustelut verkkopalvelun kehittämiselle sekä tarkan kuvauksen tulevasta verkkopalvelusta: mitä tietoja sen avulla voidaan käsitellä tai välittää ja millainen sen toiminnallisuuden pitäisi olla toisaalta yrityksen, toisaalta asiakkaan näkökulmasta. Analyysivaiheen tulosten perusteella tehdään päätös siitä, jatketaanko verkkopalvelun kehittämistä. Myönteinen päätös edellyttää panostusta jatkoon, kielteinen vapauttaa yrityksen voimavarat muuhun. Jos on tarkoitus tehdä kehitystyötä iteroiden tai palastellen, yhtenäisessä analyysivaiheessa esitetään tiedot ja toiminnot hyvin karkealla tasolla ja niitä tarkennetaan palastellen etenevissä osaprojekteissa.

On tärkeää, että analyysivaiheessa ei mennä liian syvälle teknisiin ratkaisuihin vaan pysytään liiketoiminnan tasolla, jolloin analyysiraportti on teknisen ympäristön muuttuessa uudelleenkäytettävä (re-usable): saman analyysiraportin perusteella voidaan toteuttaa verkkopalvelu sekä tämän päivän tekniseen ympäristöön että seuraavan sukupolven ympäristöön. 

Tekninen ympäristö muuttuu nopeammin kuin yrityksen liiketoiminta. Jos analyysiraportissa otetaan kantaa teknisiin yksityiskohtiin kuten käyttöliittymään tai palvelun sivurakenteeseen, niin verkkopalvelun siirtäminen esimerkiksi internetistä ja suurinäyttöisiltä kiinteiltä työasemilta mobiiliverkkoon ja kämmentietokoneisiin tai digitaaliseen televisioon voi edellyttää analyysiraportin muokkaamista tai pahimmassa tapauksessa kokonaan uutta analyysivaihetta. Tämä tarkoittaa käytännössä moninkertaista työtä ja resurssien tuhlausta.

Joskus analyysivaiheen lopussa voidaan todeta, että olemassa olevat ongelmat on jo prosessin aikana tiedostettu ja korjattu muuttamalla nykyisiä käytäntöjä: mitään tarvetta verkkopalvelun kehittämiseen ja sen edellyttämiin panostuksiin ei ole olemassa. Tässäkin tapauksessa analyysivaihe on ollut hyödyllinen ja päätös pitäisi voida hyväksyä: verkkopalvelun rakentaminen ei saa olla itseisarvo. Verkkopalvelun kehittäminen vaatii aina resursseja, jotka ovat poissa yrityksen muusta toiminnasta. Verkkopalvelua kannattaa ryhtyä kehittämään vain silloin, kun kehittämiselle on olemassa riittävät, liiketoiminnan tarpeista lähtevät perustelut.

Lisätietoja ja esimerkkejä analyysivaiheesta

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi