Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu   

 


  Takaisin




Analyysiraportti

  • Projektin nimi
  • Tekijät
  • Päiväys
  • Sisällysluettelo

Nykytilan kuvaus

Yrityksen nykytila kuvataan niin, että lukijalle hahmottuu käsitys siitä, millaisen yrityksen kanssa ollaan tekemisissä.

Yrityksen yleisesittely

Yleisesittelyyn kuuluu mm. yrityksen toimialan ja työntekijöiden määrän kuvaus. Myös yrityshistoria, jos sillä on merkitystä nykytilan kannalta.

Sidosryhmät 

Yrityksen yhteistyökumppanit kartoitetaan ja kuvataan. Sanallista kuvausta voidaan havainnollistaa sidosryhmäkaaviolla. Jos yhteistyökumppaneita on paljon, nämä voidaan ryhmitellä esim. roolin tai toimialan mukana.

Kilpailijat 

Yrityksen asemaa suhteessa kilpailijoihin luonnehditaan luettelemalla ja kuvaamalla kilpailijoita. Yksittäiset kilpailijat voidaan nimetä ja luonnehtia niitä kilpailutilanteen näkökulmasta, mutta kilpailijat voidaan kuvata myös rooleina ilman nimiä.

Asiakkaat 

Yrityksen nykyisistä ja potentiaalisista asiakkaista laaditaan kuvaus, jossa asiakasryhmät voidaan myös segmentoida. Tässä voidaan käyttää  kypsyysmallia syventämään kuvaa asiakaskunnan verkkotoiminnan tasosta.

Tiedot 

Yritystoiminnan tarvitsemista tiedoista laaditaan luettelo. Tyypillisiä yritystoiminnan tietoja ovat asiakas, tuote, tilaus. Olisi hyvä luetella myös tietoihin liittyviä tärkeimpiä ominaisuuksia. Tiedot voidaan kuvata käsitekaaviolla tai (olio)luokkakaaviolla ((object) class diagram). 

Olioluokkaa kuvataan UML:n mukaan niin, että siinä näkyy olioluokan nimi, siihen liittyvät tiedot ja palvelut.

Kuvio 1. Olioluokka.

(Olio)luokkakaaviossa kuvataan tiedot ja niihin liittyvät ominaisuudet ja palvelut sekä tietojen väliset yhteydet ja rakenteet kuten kooste- ja periytymisrakenne:

Kuvio 2. Olioluokkakaavio.

Toiminnot 

Yrityksen toiminnot eli prosessit kuvataan mahdollisimman järkevällä tasolla niin, että lukijalle hahmottuu käsitys yrityksen toiminnoista, mutta häntä ei rasiteta liian yksityiskohtaisilla toiminnan kuvauksilla. Jos toimintoja on paljon, ne kannattaa ryhmitellä jollain tavoin. Toiminnot voidaan kuvata toimintokaaviolla tai käyttötapauskaaviolla (use case diagram).

Kuvio 3. Käyttötapaus ja siihen liittyvä toimija.

Käyttötapauskaaviossa kuvataan käyttötapaukset ja niihin liittyvät toimijat eli aktorit. Toimija voi olla myös toinen sovellus, jolloin tikku-ukon sijaan aktoria voidaan kuvata laitteella.

 

Kuvio 4. Käyttötapauskaavio.

Tietoturvasäännöstö ja tietoturva-arkkitehtuuri

Kuvataan yrityksen nykyinen tietoturvasäännöstö ja tietoturva-arkkitehtuuri.

Nykytilan riskit (riskianalyysi)

Luetellaan yrityksen nykytilan riskit. Riskianalyysi voidaan esittää taulukkona.

Vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (SWOT) 

Yritystoiminnan SWOT-analyysissa kuvataan yritystoiminnan vahvuudet ja heikkoudet sekä mahdollisuudet ja uhat. Ne voidaan esittää ranskalaisin viivoin nelikentässä.

Kuvio 5. SWOT-analyysin nelikenttä.

SWOT-analyysissa esitettyjä asioita olisi hyvä luonnehtia ja perustella myös sanallisesti.

Ongelmat ja niiden mahdolliset ratkaisut (ongelma-ratkaisuanalyysi ). 

Nykyisen yritystoiminnan ongelmat analysoidaan ja pyritään löytämään niille ratkaisut. Tässä voidaan käyttää hyväksi ns. kalanruotomenetelmää. Tulokset voidaan kuvata taulukossa.

Ongelma Ratkaisu
   

Kuvio 6. Ongelma-ratkaisuanalyysi.

Yritystoiminnan tarpeet

Nykytilan kuvaus ja erityisesti ongelma-ratkaisuanalyysi toimivat hyvänä pohjana yritystoiminnan tarvekartoituksella: mitä tarvitaan, jotta nykytilan ongelmat voidaan ratkaista. Tarpeet voidaan eritellä toimijoiden mukaan esim. asiakkaiden tarpeet, markkinoinnin tarpeet, tuotannon tarpeet jne. Yleensä pyritään kuvaamaan eri toimijoiden yhteiset tarpeet. Nämä voidaan asettaa myös prioriteettijärjestykseen.

Tavoitetila

Tavoitteen määrittely 
Tavoitetila kuvataan lyhyellä, selkeällä määritelmällä. Tavoitetilaa pitäisi voida perustella yritystoiminnan tarvekartoituksella.

Mittarit
Tavoitetilan saavuttamista varten laaditaan mahdollisimman konkreettiset mittarit. Mittareihin pitäisi liittää määrää tai suhteellista osuutta kuvaavia lukuja sekä päivämääriä. Näin voidaan sovittuna ajanhetkenä osoittaa, onko tavoite mittarin mukaan saavutettu.

Sidosryhmät
Ovatko yrityksen sidosryhmät tavoitetilassa samat kuin nykytilassa vai tuleeko niihin joitain muutoksia?

Kilpailijat
Ovatko kilpailijat tavoitetilassa samat kuin nykytilassa? Miten tavoitetilan pitäisi vaikuttaa yrityksen kilpailutilanteeseen?

Asiakkaat
Ovatko asiakkaat tavoitetilassa samat kuin nykytilassa?

Tiedot
Pysyvätkö yritystoiminnan tarvitsemat tiedot samoina tavoitetilassa kuin nykytilassa? Yleensä, jos yrityksen toimiala pysyy samana, tietoihin ei tule kovin suuria muutoksia.

Toiminnot
Muuttuvatko yrityksen toiminnot, kun siirrytään tavoitetilaan? Yleensä toiminnot muuttuvat jonkin verran.

Tavoitetilan riskianalyysi
Luetellaan tavoitetilaan liittyvät riskit.

Riski Todennäköisyys *) Seuraus *) Syyt Varautuminen Vastuuhenkilö
           
           

*) P = pieni riski, K = kohtuullinen riski, S = suuri riski

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi