Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

 

   Johdanto Kehittäminen Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus

 

 Arvoverkostot

 
 
 
 
 
 

 






Arvoketjut, verkostot ja ansaintalogiikat

Tavoite

Tämän osion tavoitteena on muodostaa näkemys sähköiseen liiketoimintaan liittyvistä erityisvaatimuksista. Näkökulmina ovat:

  • Ansaintamallien luominen
  • Arvoketjun sisäinen ja ulkoinen organisointi
  • Toimintojen koordinoiminen perinteiseen liiketoimintaympäristöön

 

Sisältö

  • Arvoketjun johtaminen – suunnittelusta toteutukseen
  • Jakelukanavien luominen sähköisessä liiketoiminnassa
  • Logististen ratkaisujen vaihtoehdot
  • Jakelukanavan toimivuus ja kilpailukyky
  • Resurssien suunnittelu ja organisaatioiden välinen tiedonsiirto
  • Luottamuksen rakentaminen verkostossa

 

Toteutus

Kyseinen osa kurssista toteutetaan itsenäisten, käytännön esimerkkeihin painottuvien oppimistehtävien avulla. Opiskelijoiden vastauksissa toteutetaan ristiinarviointi. Opettaja kokoaa vastaukset ja laittaa opiskelijat arvioimaan keskenään saatuja vastauksia kokonaiskuvan täydentämiseksi. Tämä vaihe tehdään nimettömänä.

Oppimistehtävien sisällössä hahmotetaan teeman peruskäsitteet, arvoketjuun ja ansaintamalleihin liittyvät erityispiirteet ja niiden käytännön toteuttamismahdollisuudet.

 

Oppimistehtävät

Arvoketjuun liittyvänä oppimistehtävänä toteutetaan yritysanalyysi verkkoympäristöä liiketoiminnassaan korostavasta yrityksestä jakelukanavan optimoinnin ja ansaintalogiikan näkökulmasta (esim. Amazon kohdeyrityksenä). Luottamuksen syntymisen edellytyksiä arvoketjussa arvioidaan erikseen.