Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

 

   Johdanto Kehittäminen Arvoverkostot Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus

 

 Asiakkuusajattelu

 
 
 
 
 
 
 

 






Asiakkuusajattelu digitalisoituvassa toimintaympäristössä

Kuvaus

Sähköisen liiketoiminnan ratkaisuilla pyritään yritysmaailmassa tehostamaan yksittäisen yrityksen sisäisiä prosesseja sekä koko arvoketjua tai -verkostoa ja parantamaan asiakassuhteen hoitoa tai muuttamaan liiketoiminnan sääntöjä kehittämällä uudenlaisia toimintatapoja digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Yrityksen kannattavuuden lähtökohtana on tietoverkkoratkaisujen tehokas käyttö, asiakkuuksien kokonaisvaltainen vaaliminen ja kestävien asiakassuhteiden luominen.

Tässä opintokokonaisuudessa käsitellään sähköistä liiketoimintaa yrityksen arvontuotannon näkökulmasta digitalisoituvassa toimintaympäristössä.

Uusi näkökulma liiketoimintaan

Toimialojen arvoketjut tulevat liiketoimintaa tukevien digitaalisten ratkaisujen myötä muuttumaan. Arvoketjuajattelun rinnalle on tulossa arvoverkosto. Verkoston toimijoiden valmiusaste ja halukkuus muutokseen ratkaisee yhteistyön onnistumisen. Digitaaliset ratkaisut yrityksissä voidaan nivoa erillisten verkkoliiketoimintahankkeiden sijasta olemassa olevaan strategiaan. Liiketoimintamallit vaihtelevat sen mukaan, mitä osia arvoketjusta digitalisoidaan ja miten tehokkaasti kiinteitä ja mobiiliverkkoja hyödynnetään.

Tässä osiossa tutustutaan arvoverkoston käsitteeseen, verkkoratkaisujen nivoutumiseen strategiaan, erilaisiin liiketoimintamalleihin ja digitalisoitumisen tuomiin haasteisiin koko liiketoiminnan johtamisessa. Teknologisiin ratkaisuihin perehdytään vain yleisellä tasolla siten, että opintojakson osallistuja pystyy keskustelemaan niistä pk-yrityksen kanssa ja auttaman yritystä etsimään sopivia kumppaneita infrastruktuurin luontiin.

Asiakkuus digitalisoituvassa toimintaympäristössä

Siirtyessään toimimaan digitalisoituvaan toimintaympäristöön osittain tai kokonaan yritysjohto joutuu pohtimaan uudelleen asiakkuuksiin liittyvät mahdollisuudet ja riskit niin yrityksen kuin koko toimialan näkökulmasta.

Tässä osiossa tarkastellaan verkkoasiakkuuden erityispiirteitä ottaen huomioon sen luonne ja vaihe. Erityisesti kiinnitetään huomiota yrityksen kilpailukeinoihin ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Digitaalisessa toimintaympäristössä asiakkaan valta kasvaa. Yritykselle digitalisoituva toimintaympäristö mahdollistaa sekä tarjonnan tarkan personoinnin että tehokkaan massamarkkinoinninkin.