Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

 

  Johdanto  Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus

 

 Tietoturva

 

 

 
 
 

 






Oikeudelliset näkökulmat, tietoturva ja maksaminen

Tavoite

Tämän osion tavoitteena on tuoda esille oikeudellisten kysymysten ja tietoturvan merkitys verkkokaupassa sekä tutustua verkkokaupan erilaisiin maksuvälineisiin.

Sisältö

Tässä osiossa perehdytään verkkoliiketoiminnan keskeiseen lainsäädäntöön ja oikeudellisiin kysymyksiin. Lisäksi käydään läpi tyypillisiä tietoturvan uhkatekijöitä ja keinoja niiden torjumiseksi sekä Internetin erilaisten maksuvälineiden käyttötapoja.

Sähköisen liiketoiminnan oikeudelliset näkökulmat

Oikeudelliset kysymykset liittyvät: kuluttajansuojaan, sopimuksiin markkinointiin, tekijänoikeuksiin, verotukseen, maksamiseen, tulleihin, kansainvälisiin käytäntöihin.

Keskeinen lainsäädäntö sähköisessä kaupankäynnissä: Kuluttajansuojalaki, Henkilötietolaki, Laki yksityisyyden suojasta televiestinnästä ja teletoiminnan tietoturvasta, Henkilökorttilaki, Laki sähköisestä asioinnista hallinnossa, Julkisuuslaki

Kuluttajan oikeudet ja palvelun tarjoajan velvollisuudet

Lainsäädännön merkitys kuluttajalle ja kauppapaikan pitäjälle

Tietoturva 

Tietoturva ja tietosuoja:

  • Tietoturvan viitekehys ja kokonaisuus
  • Termit ja määritelmät

Tietoliikenneturvallisuus – tekniikan peruskäsitteet:

  • Palomuuri, tietoturvaprotokollat, salakirjoitu
  • Selaimen tietoturva

Sähköisen liiketoiminnan vaatimukset tietoturvalle:

  • Vaatimukset tietoturvalle (Tavoite)
  • Tietoturvan toteuttaminen

Maksujärjestelmät ja niiden turvallisuus

  • Maksujärjestelmät ja niiden käyttö
  • Pankkisiirto, luotto, verkkoraha, postiennakko, lasku…
  • Turvalliset maksujärjestelmät