Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  Johdanto Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu 

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus

 

 Kehittäminen

 
 
 
 
 
 
 

 






Sähköisen liiketoiminnan kehittämien

Tavoitteet

Tämän jakson tavoite on kuvata miten sähköiseen liiketoimintaan siirtyminen tulee hahmottaa, jotta se toteutuu liiketoiminnan kannalta kannattavasti ja hallitusti. Keskitymme pohtimaan kuluttajapalveluja tarjoavien yritysten kehittämistyötä.

Sisältö

E-Business strategiaa luotaessa muutetaan yrityksen perinteisiä tapoja toimia. Tässä tilanteessa voidaan soveltaa periteisiä strategiatyökaluja:  nykytila-analyysi ja toimiala-analyysi , sisäiset resurssit (vahvuudet ja heikkoudet) ja ulkoiset ( mahdollisuudet ja uhat). Tässä on mukana vahvasti uusi teknologia toimintaedellytyksiä huomioidessa.

Sähköisen liiketoiminannan kehittäminen ja mallintaminen

Sähköinen liiketoiminta on paljon muuta kuin Internet ja siinä esiintyvä verkkokauppa. Digitaalitekniikka on muuttanut merkittävästi mm kuuluisat 4 P:n soveltamismahdollisuudet. Tämän kurssin puitteissa perehdymme miten digitaalitekniikka on vaikuttanut liiketoimintaan paneutuen erityisesti kuluttajalle kohdistuvaan kaupankäyntiin

Sähköinen kaupankäynti on tietoverkkojen avulla käytävää liiketoimintaa, joka sisältää palveluiden, tuotteiden ja informaation myymisen, maksamisen, esittelemisen, markkinoinnin ja jakelun eri muodoissaan sekä teknologiat, jotka mahdollistavat nämä palvelut

Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen ja siihen osittainkin siirtyminen ei ole niin helppoa kuin yleensä luullaan. Ongelmat liittyvät usein mm. rahaan, tekniikkaan ja ihmisiin.

Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen ja siihen osittainkin siirtyminen ei ole niin helppoa kuin yleensä luullaan. Ongelmat liittyvät usein mm. rahaan, tekniikkaan ja ihmisiin.

1. Sähköiseen liiketoimintaan siirtyminen maksaa rahaa, mutta status quo vai olla yritykselle kokonaisvaltaisesti kalliimpi vaihtoehto.

2. Sähköisen kaupankäynnin tekniset ratkaisut kehittyvät edelleen ja tulee analysoida yrityksen nykyisten järjestelmien yhteensovittaminen.

3. Sähköinen kaupankäynti vaikuttaa merkittävästi yrityksen toimintatapoihin ja muuttaa sen myötä yrityskulttuuria. Yrityksen liiketoiminnan perusajattelu, kuten myös suhtautuminen yhteystyökumppaneihin ja asiakkaisiin on kenties muutettava.

Yrityksen toiminnan perusajattelu on muutettava. Lähtötilanne on analysoitava sähköisen kaupankäynnin kannalta, eli miten voidaan tietotekniikkaa ja verkkoa käyttää hyväksi. Suunnittelutyökalut ja niiden käyttötarkoitus tulee hahmottaa

Kunkin aihealueen lopussa on pohdintatehtäviä