Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

 

  Johdanto Kehittäminen Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus 

 

 Verkkopalvelu

 
 
 
 
 
 
 

 
 






Verkkopalvelun mallintaminen projektityönä

Sisältö

Liiketoiminnan verkkopalvelu, kauppapaikka verkossa tai markkinointia ja tiedotusta palveleva viestinnällinen verkkopalvelu, on tietojärjestelmä, joka mallinnetaan samalla tavoin kuin mikä tahansa yrityksen tietojärjestelmä. 

Ensimmäiseksi selvitetään liiketoiminnan nykytila: sidosryhmät, asiakkaat, kilpailijat, SWOT, toiminnot ja tiedot. Tässä voidaan käyttää hyväksi verkkokaupan kypsyysmallia, jonka avulla arvioidaan yrityksen ja sen asiakkaiden mahdollisuuksia hyödyntää eri tasoisia verkkopalveluita.  

Seuraavaksi kartoitetaan mahdolliset nykyhetken ongelmat ja liiketoiminnan tarpeet, joista johdetaan tavoitetila toimintoineen ja tietoineen.  

Jos selvityksen perusteella verkkopalvelu tai kauppapaikka verkossa tarjoaisi ratkaisun yrityksen nykyhetken ongelmiin ja vastaisi liiketoiminnan tarpeisiin, ryhdytään toimenpiteisiin sellaisen kehittämiseksi. 

Verkkopalvelun suunnittelussa ja toteuttamisessa voidaan käyttää ulkopuolista asiantuntemusta tai kauppapaikan tarjoajaa. Olennaista on kuitenkin, että yritys on mukana verkkopalvelun kehittämisprosessissa niin, että se todella vastaa liiketoiminnan tarpeisiin

Tehtävä

Valitkaa jokin yritys tai organisaatio, jolle voitte tehdä projektityönä proton liiketoimintaa tukevasta verkkopalvelusta (esim. kauppapaikka, asiakaspalvelu tai -tuki tms.). Yritys voi olla sellainen, joka on vasta aloittamassa verkkoliiketoimintaa tai se voi olla sellainen, jolla on jo verkossa liiketoimintaa, jota halutaan laajentaa.

Projektityötänne nopeuttaa, jos tunnette yrityksen toimintaa ennestään. Teillä pitäisi olla yhteyksiä valitsemaanne yritykseen niin, että voitte haastatella käyttäjiä ja selvittää heidän tarpeensa ja he voivat seurata projektinne etenemistä ja antaa siitä kommenttinsa.

Projektityöhön kuuluvat seuraavat vaiheet:

  1. Projektisuunnitelma
  • tausta
  • tavoite
  • rajaus
  • ympäristö
  • tehtävät
  • aikataulu
  • riskianalyysi
  • laadunhallinta
  • muutostenhallinta
  • projektiorganisaatio
  1. Analyysivaihe
  • Nykytilan kuvaus:
  • asiakkaat
  • sidosryhmät
  • kilpailijat
  • SWOT
  • tiedot
  • prosessit
  • liiketoiminnan (käyttäjien) tarpeet
  • ongelma-ratkaisuanalyysi
  • Tavoitetilan kuvaus:
  • tavoite
  • mittarit
  • asiakkaat
  • sidosryhmät
  • kilpailijat
  • tiedot
  • prosessit
  1. Verkkopalvelun rakenteen suunnittelu
  • sivurakenne
  • linkit
  • elementit
  • interaktiivisuus
  1. Verkkopalvelun proton suunnittelu
  1. Verkkopalvelun proton toteuttaminen