Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu 

 

 Verkkopalvelu

  Palvelun mallintaminen 
  Kehittäminen projektina
  Projektin vaiheet
   Analyysi
   Suunnittelu
   Toteutus
   Testaus
   Käyttöönotto
   Ylläpito
  Lähteet 
 

 






Verkkopalvelun mallintaminen ja rakentaminen

Sisällöstä vastaa 
Eija Kalliala - Helsingin liiketalouden ammattikorkeakoulu 

Palaute sisällöstä 
eija.kalliala@helia.fi

Tavoitteet 

Tämä jakso käsittelee verkkopalvelun mallintamista ja rakentamista, joka toteutetaan 2-4 opiskelijan projektityönä. Tavoitteena on oppia mallintamaan liiketoiminnan verkkopalvelu yhteistyössä yrityksen edustajien kanssa. Prosessin aikana opiskelijat tutustuvat yrityksen toimintaan ja siihen, miten yritystoimintaa voidaan verkkopalvelun avulla kehittää. He saavat realistisen kuvan todellisen yrityksen toiminnasta verkkomarkkinoilla tai ensi askelista kohti verkkotoimintaa. Samalla he oppivat projektin hallintaa, ryhmässä työskentelyä, työnjakoa ja yhteistyötä.

Palvelun mallintaminen

Liiketoiminnan verkkopalvelu, kauppapaikka verkossa tai markkinointia ja tiedotusta palveleva viestinnällinen verkkopalvelu, on tietojärjestelmä, joka mallinnetaan samalla tavoin kuin mikä tahansa yrityksen tietojärjestelmä.

  • Ensimmäiseksi selvitetään liiketoiminnan  nykytila: liiketoiminnan tarpeet (ongelma-ratkaisu-analyysi) ja tiedot (abstrakti oliomallinnus), toiminnot, sidosryhmät, asiakkaat, kilpailijat ja SWOT. Selvityksessä voidaan käyttää verkkokaupan kypsyysmallia, jonka avulla arvioidaan yrityksen ja sen asiakkaiden mahdollisuuksia hyödyntää eri tasoisia verkkopalveluita.
     
  • Näistä johdetaan tavoitetila toimintoineen ja tietoineen sekä mittarit, joilla voidaan osoittaa, että tavoitetila on saavutettu.
     
  • Jos analyysin perusteella verkkopalvelu tai kauppapaikka verkossa tarjoaisi ratkaisun yrityksen nykyhetken ongelmiin ja vastaisi liiketoiminnan tarpeisiin, ryhdytään toimenpiteisiin sen kehittämiseksi.
     
  • Verkkopalvelun suunnittelussa ja toteuttamisessa voidaan käyttää ulkopuolista asiantuntemusta tai kauppapaikan tarjoajaa. Olennaista on, että yritys on mukana verkkopalvelun kehittämisprosessissa niin, että verkkopalvelu vastaa liiketoiminnan todellisiin tarpeisiin.

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi