Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu   

 

 Verkkopalvelu

  Palvelun mallintaminen 
  Kehittäminen projektina
  Projektin vaiheet
   Analyysi
   Suunnittelu
   Toteutus
   Testaus
   Käyttöönotto
   Ylläpito
  Lähteet 
 

 






Verkkopalvelun kehittäminen projektityönä

Verkkopalvelu kehitetään liiketoiminnan ja järjestelmäkehityksen asiantuntijoiden yhteisenä projektityönä. Projektissa on mukana liiketoiminnan, viestinnän ja markkinoinnin käsitys yrityksen tarpeista ja toimintatavoista sekä yrityksen tietojärjestelmien nykytilan ja kehityksen tuntemus. Parhaaseen tulokseen päästään useimmiten niin, että liiketoiminnan edustaja toimii projektipäällikkönä ja ottaa vastuun koko projektista tai ainakin sen analyysivaiheesta. 

Projektisuunnitelma

Projektityön aluksi laaditaan aina projektisuunnitelma. Siinä kuvataan projektin 

  • tausta
  • tavoite
  • rajaus
  • ympäristö
  • tehtävät
  • aikataulu
  • tarkistuspisteet
  • kustannukset
  • riskianalyysi
  • laadunhallinta
  • muutosten hallinta
  • projektiorganisaatio.

Projektisuunnitelmassa kerrotaan, mitä tehdään, missä aikataulussa ja millaiset resurssit siihen varataan. Se on projektipäällikön "henkivakuutus". Jos projektin aikana vaatimukset muuttuvat joko niin, että tilaajalta tulee uusia toivomuksia tai ympäristö muuttuu niin, että projektin tavoitteet eivät enää ole mielekkäitä, voidaan palata projektisuunnitelmaan ja korjata sitä muuttuneiden tarpeiden mukaisesti. Tällöin otetaan uudestaan kantaa aikatauluun ja resursseihin: uusiin tavoitteisiin ei ehkä ole realistista pyrkiä samassa aikataulussa samoin resurssein kuin aikaisempiin tavoitteisiin pyrittiin. Aikataulun kiristäminen tai resursseista tinkiminen heijastuu yleensä lopputuotteeseen ja sen laatuun, mikä kostautuu myöhemmin verkkopalvelun elinkaaren aikana. 

Lisätietoja  projektisuunnitelmasta

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi