Testausvaihe
Testausvaihe on verkkopalvelun laadunvarmistuksen kannalta
erittäin tärkeä. Testaajiksi pitäisi valita henkilöitä, jotka
eivät ole olleet mukana verkkopalvelun toteutuksessa. Olisi
hyvä, jos järjestelmän tulevat käyttäjät olisivat mukana
testauksessa.
Testaus perustuu testaussuunnitelmaan, jossa pyritään
mahdollisimman kattavasti käymään lävitse erilaiset toiminnot ja
niihin liittyvät erilaiset tilanteet. Testauksessa voidaan
käyttää testaustyövälineitä, joilla erilaiset tilanteet käydään
lävitse tehokkaammin kuin käsitestauksessa ja testausraportit
syntyvät automaattisesti. Mitä suuremmasta järjestelmästä on
kysymys, sitä suositeltavampaa testaustyövälineiden käyttäminen
on.
Testaus tuo yleensä esiin puutteita ja virheitä toteutetussa
järjestelmässä, jotka luokitellaan sen mukaan, onko niiden
korjaaminen välttämätöntä vai vain suositeltavaa. Välttämättömät
korjaukset tehdään välittömästi. Muista arvioidaan, kuinka suuri
työ korjaaminen olisi ja kuinka suuri ongelma syntyy, jos
puutetta ei korjata. Tämän perusteella päätetään, mitkä puutteet
korjataan.
Korjattu järjestelmä testataan uudestaan, mahdollisesti
korjataan uudestaan ja taas testataan.
Testaus-arviointi-korjaus-kierroksia jatketaan niin kauan kunnes
arviointi tuottaa tuloksen, että yhtäkään testauksen
mahdollisesti havaitsemista puutteista ei enää tarvitse korjata.
Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi
|