Ylläpitovaihe
Verkkopalvelu pitää rakentaa ylläpidettäväksi niin, että sitä
voidaan liiketoiminnan tarpeiden mukaan joustavasti muuttaa ja
kehittää. Ylläpito pitää suunnitella ja sen vastuut määritellä.
Ylläpito ei ole virheiden korjaamista: ne korjataan
testausvaiheessa. Ylläpito on toisaalta järjestelmän tietojen
päivittämistä, toisaalta järjestelmän edelleen kehittämistä,
vastaamista muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin.
Järjestelmän tietojen pitäisi päivittyä automaattisesti,
jolloin ei ole riskiä, että verkkopalvelu käyttäisi tai
näyttäisi vanhentunutta tietoa. Automaattinen päivitys
edellyttää järjestelmäintegrointia: tiedot päivittyvät
verkkopalveluun samalla kun yrityksen jotain muuta järjestelmää
päivitetään.
Pienimuotoisia verkkopalveluita voidaan ylläpitää käsin.
Tällöin ylläpidolle pitää määritellä vastuuhenkilö ja hänen
pitää saada tieto kaikista muuttuvista asioista, jotka
verkkopalveluun pitää päivittää. Internetissä on liian paljon
verkkopalveluita, jotka mainostavat ajankohtaisina yli vuosi
sitten pidettyjä tilaisuuksia.
Järjestelmän hallittu edelleen kehittäminen muodostuu toinen
toistaan seuraavista tai rinnakkaisista
verkkopalveluprojekteista, joissa olemassa olevaa verkkopalvelua
laajennetaan ja siihen lisätään uusia piirteitä parantamaan
asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen kilpailutilannetta.
Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi
|