Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
etusivu   

 

 Verkkopalvelu

  Palvelun mallintaminen 
  Kehittäminen projektina
  Projektin vaiheet
   Analyysi
   Suunnittelu
   Toteutus
   Testaus
   Käyttöönotto
   Ylläpito
  Lähteet 
 

 






Ylläpitovaihe

Verkkopalvelu pitää rakentaa ylläpidettäväksi niin, että sitä voidaan liiketoiminnan tarpeiden mukaan joustavasti muuttaa ja kehittää. Ylläpito pitää suunnitella ja sen vastuut määritellä. Ylläpito ei ole virheiden korjaamista: ne korjataan testausvaiheessa. Ylläpito on toisaalta järjestelmän tietojen päivittämistä, toisaalta järjestelmän edelleen kehittämistä, vastaamista muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin.

Järjestelmän tietojen pitäisi päivittyä automaattisesti, jolloin ei ole riskiä, että verkkopalvelu käyttäisi tai näyttäisi vanhentunutta tietoa. Automaattinen päivitys edellyttää järjestelmäintegrointia: tiedot päivittyvät verkkopalveluun samalla kun yrityksen jotain muuta järjestelmää päivitetään.

Pienimuotoisia verkkopalveluita voidaan ylläpitää käsin. Tällöin ylläpidolle pitää määritellä vastuuhenkilö ja hänen pitää saada tieto kaikista muuttuvista asioista, jotka verkkopalveluun pitää päivittää. Internetissä on liian paljon verkkopalveluita, jotka mainostavat ajankohtaisina yli vuosi sitten pidettyjä tilaisuuksia.

Järjestelmän hallittu edelleen kehittäminen muodostuu toinen toistaan seuraavista tai rinnakkaisista verkkopalveluprojekteista, joissa olemassa olevaa verkkopalvelua laajennetaan ja siihen lisätään uusia piirteitä parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja yrityksen kilpailutilannetta.

Päivitetty:
29.10.2003, Eija Kalliala, eija.kalliala@helia.fi