Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

  Kehittäminen Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus   


 

 Johdanto

  Muutosilmiöt
  Liiketoimintajärjestelmä
  Kilpailukenttä
  Verkostoituminen
  Sähköinen liiketoiminta
 
 

 
 






Yritys liiketoimintajärjestelmänä

Liiketoimintaprosessin määrittely

Liiketoimintaprosessit muodostuvat toisiinsa liittyvistä toiminnoista ja tehtävistä, joka alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy asiakkaan tarpeen tyydyttämiseen. Liiketoimintaprosesseja ovat esim. tilaus - toimitusprosessi, osto prosessi, laskutus jne..

Yritystoiminnan kehittämisen pääsuunnat

Yritystoimintaa leimaa asiakkaan tilauksen ja valmiin palvelun/tuotteen toimituksen välisessä prosessissa pyrkimys :

  • Asiakaslähtöiseen toiminnan ohjaukseen (imuohjaus) 
  • Pieniin varastoihin
  • Nopeaan reagointiin
  • Tilaus - toimitusketjun osapuolten väliseen integraatioon

Liiketoimintaprosessien hallinnassa ja kehittämisessä yrityksen toimintaa tarkastellaan järjestelmänä. Yritystoiminnan tarkastelua liiketoiminta- järjestelmänä on havainnollistettu seuraavassa Kamenskyn (2000) kuviossa.


 Kuvio 1. Yritys liiketoimintajärjestelmänä (Kamensky 2000)

Liiketoimintajärjestelmän perusulottuvuudet

Liiketoimintajärjestelmässä on erotettavissa kaksi perusulottuvuutta:

  1. Yrityksen suhde toimintaympäristöön 
  2. Yrityksen sisäinen prosessi joka tuottaa jotakin tuotosta

Erityisesti tietotekniikan ja informaatioteknologian kehitys on voimakkaasti vaikuttanut sekä yrityksen sisäisen prosessin, että yrityksen ja sen ulkoisten sidosryhmien väliseen toiminnan organisointiin. Molempia ulottuvuuksien hallinta on noussut tärkeäksi menestymisen ehdoksi liiketoiminnassa. Edellä mainittujen ulottuvuuksien hallinta ja kehittäminen onkin yksi keskeinen sähköisen liiketoiminnan tavoite.

Yrityksen menestystekijät ja strategiat määrittyvät liiketoimintajärjestelmän perusulottuvuuksien kautta. Ulkoisen toimintaympäristön kiihtyvä muutos on asettanut yrityksen strategiselle johtamiselle suuria haasteita.

Strategian määrittely

Kamenskyn (2000) mukaan strategian avulla yritys pyrkii hallitsemaan toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Strategialla voidaan ymmärtää sitä menetelmien, perusratkaisujen ja suuntaviivojen joukkoa, joilla tulevaisuuteen asetetut tavoitteet/päämäärät saavutetaan.