Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

  Kehittäminen Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus   


 

 Johdanto

  Muutosilmiöt
  Liiketoimintajärjestelmä
  Kilpailukenttä
  Verkostoituminen
  Sähköinen liiketoiminta
 
 

 
 






Sähköisen liiketoiminnan määritelmä

Sähköisellä liiketoiminnalla tarkoitetaan kaikkea avoimien tietoverkkojen - kiinteiden ja langattomien välityksellä tapahtuvaa kilpailuedun saavuttamiseen tähtäävää toimintaa (Karjalainen 2001, 19). Kilpailuedun saavuttamiseen tähtäävä toiminta voi kohdistua koko yrityksen (tai yrityksien) toimintojen ketjuun tuotettaessa arvoa asiakkaalle.

Toimintojen yhteensopivuuden tähtäävän kehittämistoiminnan hyvänä viitekehyksenä voi toimia esim. Porterin (1985) esittämä arvoketjumalli.

 

Kuvio 3. Yrityksen arvoketju (Porter, 1985)

Malli kuvaa kuinka yrityksen (tai yrityksien) eri perustoiminnoista syntyy asiakkaan kokema arvo. Sähköisen liiketoiminnan yhtenä tärkeänä tehtävänä on kehittää informaation reaaliaikaista välittymistä koko arvoketjussa sekä tehostaa kokonaisvaltaisesti liiketoimintaprosessien toimintaa. Sähköinen liiketoiminnan yhdeksi välineeksi ja toimintaympäristöksi on viime aikoina muodostunut internet.

Yritykselle muotoutuu menestymisen lähtökohdista strategisesti muita tärkeämpiä liiketoimintaprosesseja, joita kutsutaan ydinprosesseiksi. Ydinprosessit ovat horisontaalisia prosesseja , jotka leikkaavat yrityksen ja sen partnereitten muodostaman rakenteen (usein verkostomainen) tuottaen merkittävää lisäarvoa asiakkaalle. Sähköisen liiketoiminnan tarkoituksena on kehittää erityisesti näitä prosesseja tietoverkkoja hyödyntäen.

Sähköinen liiketoiminta koskettaa kaikkia yksittäisen yrityksen toimintoja sekä sähköisen liiketoiminnan ratkaisujen toteuttaminen edellyttää verkottumista partnereiden (toimittajien, alihankkijoiden ) ja asiakkaiden kanssa. Uusissa verkostomaisissa rakenteissa arvoketjun muodostaa useiden horisontaalisesti toimivien yritysten muodostama ketju. Tässä ketjussa osapuolet tekevät läheistä yhteistyötä. Yhteistyötä syntyy mm. tuotteiden kehityksessä, ongelmien yhteisessä ratkaisemisessa ja yhteiseen arvoketjuun liittyvän tiedon jakamisessa.

Sähköinen liiketoiminta voi tapahtua sekä kiinteiden tietoverkkojen että langattomien tietoverkkojen kautta. Kolmannen sukupolven ratkaisujen käyttö liiketoiminnassa tarjoaakin uudenlaisia mahdollisuuksia yrityksien käyttöön.

 

Pohdintatehtävät
  1. Mitä on mielestäsi sähköinen liiketoiminta?
  1. Pohdi miten olet kohdannut sähköisen liiketoiminnan sovelluksia arkipäivän toiminnassasi?