Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

 

  Kehittäminen Arvoverkostot Asiakkuusajattelu Tietoturva Verkkopalvelu

 

                 :: etusivu  :: kokonaisuus   


 

 Johdanto

  Muutosilmiöt
  Liiketoimintajärjestelmä
  Kilpailukenttä
  Verkostoituminen
  Sähköinen liiketoiminta
 
 

 
 






Yritystoiminnan verkostoituminen

Kiristyvä kilpailu on aiheuttanut sen, että yritysten on ollut edullista keskittyä menestymisen kannalta keskeiseen ydinosaamiseen ja niinpä yritykset ovat entistä enemmän ulkoistaneet entisiä yrityksen sisäisiä prosesseja (esim. tuotekehitys, komponenttien valmistus jne…). Tämä on johtanut yritystoiminnan verkostomaisen rakenteen syntyyn.

Osaamista voidaan kutsua ydinosaamiseksi jos se täyttää seuraavat ehdot:

  • Mahdollistaa pääsyn uusille markkinoille
  • Kilpailijoiden vaikea jäljitellä
  • Luo merkittävää lisäarvoa asiakkaalle.

Verkostoitumisen merkittävänä syynä on myös muun muassa pyrkimys nopeaan reagointiin asiakastarpeiden muuttuessa. Asiakkaan tarpeitten tulee välittyä koko verkostorakenteen arvoketjujen läpi nopeasti. Asiakaskeskeisyyden toteutuminen yritysverkostossa edellyttää luottamuksellisia liikesuhteita. Kilpailutilanne muuttuu toimialalla yksittäisten yritysten välisestä kilpailusta arvoketjujen väliseksi kilpailuksi.

Yritystoiminnan monimutkaistuvat tilaus- toimitusketjut, vaativat verkoston osapuolilta (arvoketjuilta) saumatonta yhteistyötä sekä kokonaisprosessin hallintaa. Prosessin , joka alkaa asiakkaan tilauksesta ja päättyy asiakkaan suoritukseen yritykseen, hallitseminen tapahtuu tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin erilaisten sähköisen liiketoiminnan sovellusten avulla. Mitä tarkoitetaan sähköisellä liiketoiminnalla?