Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Tehtävät

 

TEHTÄVÄ 1 (Orientoiva tehtävä)

Mieti, millaisissa asioissa Internet on osoittautunut tehokkaammaksi myyntikanavaksi kuin ns. perinteinen kauppa. Mainitse jokin konkreettinen esimerkki ja pohdi syitä miksi kyseinen tuote/palvelu menestyy hyvin Internetin ollessa kauppakanavana?

Tehtävän palautus:

Tämä tehtävä tehdään keskustelupalstalla. Voit siirtyä kommentoimaan keskustelupalstalle välittömästi. Lähetä kaikki kommenttisi keskustelupalstalle kuitenkin viimeistään XXXXX 2003 mennessä. Vastauksien pituudella ei ole sinänsä merkitystä. Muista vain esittää perusteltu oma mielipiteesi ja ottaa rohkeasti kantaa muiden vastauksiin. Kommentoi vähintään kolmeen muiden opiskelijoiden tekemään vastaukseen (tai vaihtoehtoisesti mahdollisiin opettajan jatkokommentteihin/kysymyksiin).

Arvostelu:

Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet ovat toivottavia.

Kaikkia tehtäviä koskien muista, että ainoaa oikeaa totuutta ei sähköisen liiketoiminnan eri osa-alueilla käytännössä ole. Näkemyksiä on monia ja ne muuttuvat nopeasti. Sinun ei siten tarvitse välttämättä tukeutua vastauksissasi vain kurssin tekstiin, vaan voit tuoda halutessasi oman mielipiteesi esiin...ja rohkeasti vain vastaamaan :)

 

TEHTÄVÄ 2

Tutustu internetin kautta Amazonin www.amazon.com liiketoimintaan ja niiden periaatteisiin. Mieti tehtävissä seuraavia asioita:

- Ketkä ovat mielestäsi Amazonin potentiaaliset asiakkaat?- Millä tavoin Amazon on mielestäsi omalla liiketoimintamallillaan on pyrkinyt arvoketjun lyhentämiseen ja välittäjien poisjäännin toteuttamiseen? - Mitä Amazon myy? (tuotteet, palvelut, mainonta...)?- Mieti myös millaisia yhteistyökumppaneita Amazon tarvitsee/voisi tarvita voidakseen toteuttaa tehokasta arvoketjua?

Tehtävän palautus:

Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle XXX mennessä. Työn voi tehdä haluttaessa myös parityönä.

Arvostelu:

Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet ovat toivottavia.

 

TEHTÄVÄ 3

Arvoketjua käsiteltäessä todettiin sähköisen liiketoiminnan erääksi kilpailuedun mahdollisuudeksi arvoketjun lyheneminen tarpeettomien välikäsien tippumisen kautta esim. jakeluketjussa. Oppimateriaalissa on tullut esille, että erilaisia toimijoita saattaa itse asiassa olla jopa enemmän kuin aiemmin. Vaikuttaa ristiriitaiselta...

Mieti, mitä tämä itse asiassa tarkoittaa? Mitkä toimijat tippuvat pois arvoketjusta (muistele esim. Amazon tehtävää) ja millaisia toimijoita arvoketjuun voi tulla lisää? Mistä johtuu, että uusia toimijoita tarvitaan ja miten ne voivat tehostaa yksittäisen yrityksen toimintaa arvoketjussa? VIHJE TEHTÄVÄN SUORITTAMISEKSI: Voit ottaa jonkin tutun yritysesimerkin valaisemaan asiaa, jolle tällaiset asiat ovat jo nykypäivää (Nokia ym.).

Tehtävän palautus:

Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle XXX mennessä

Arvostelu:

Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet ovat toivottavia.

 

TEHTÄVÄ 4

Teema: LUOTTAMUKSEN SYNTYMINEN VERKKOKAUPASSA (perehdy erityisesti kappaleeseen neljä)

Mieti, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten välisen luottamuksen syntyyn? Pohdi myös luottamuksen rakentamista virtuaalisessa ympäristössä yleisemmällä tasolla omien näkemystesi pohjalta. Mieti siis edellä mainitusta näkökulmasta menestyksekkään virtuaalisen organisaation piirteitä. Tutustu kappaleen neljä tekstiin tukimateriaalina.

Pohdi myös kuluttajanäkökulmaa. Mieti, mitkä asiat ovat kuluttajan näkökulmasta sellaisia, että sähköistä kaupankäyntiä ei koeta luotettavana.

Tehtävän palautus:

Tämä tehtävä tehdään keskustelupalstalla. Voit siirtyä kommentoimaan keskustelupalstalle heti, kun olet perehtynyt kappaleen yksi opintomateriaaliin. Lähetä kommenttisi keskustelupalstalle kuitenkin viimeistään XXXXX 2003 mennessä. Vastauksien pituudella ei ole sinänsä merkitystä. Muista vain ottaa rohkeasti kantaa muiden vastauksiin ja perustele mielipiteesi. Kommentoi vähintään kolmeen muiden opiskelijoiden tekemään vastaukseen (tai vaihtoehtoisesti mahdollisiin opettajan jatkokommentteihin/kysymyksiin).

Arvostelu:

Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet ovat toivottavia.

 

TEHTÄVÄ 5

AUTOKAUPPA - CASE

Seuraavassa kuviossa on esitetty kuvitteellinen rakenne kuluttajalle auton ympärille rakentuvasta verkostosta. Sen jälkeen annetut esimerkit kuvaavat pyrkimyksiä viedä autokauppa verkkoon.

Tutki liikeideaa ja mieti sen toimivuutta. Analysoi ennen kaikkea seuraavia asioita:

- Mihin liikeidea perustuu? - Pohdi, millaista osaamista autokaupan teossa on kehitettävä erityisesti jakelukanavan hallinnan ja asiakassuhteen kehittämisen kannalta, jotta kyseinen case-esimerkki voi muuttua realistiseksi kauppatavaksi lähitulevaisuudessa - Mieti liikeidean realistisuutta ja kuvaa ranskalaisin viivoin idean vahvuudet ja heikkoudet? - Mitä mieltä itse olet liikeideasta?

Tehtävän palautus:

Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle

Arvostelu:

Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet ovat toivottavia.

Ja sitten tehtävään…

 

Edellä olevassa kuviossa brandinhaltijoita voivat olla esim. nykyiset autonvalmistajat (Toyota, Ford ym.). Välittäjät voivat asiakkaille informaatiota ja vertailutietoa tuotteiden hinnasta, ominaisuuksista jne. Tarjontaketjulla tarkoitetaan logistiikkapalveluja, joiden avulla autot saadaan toimitettua kokoonpanolinjalta tarpeen mukaan aina asiakkaan kotiovelle saakka.

Auto verkkokaupassa? (Karjalainen 2000, 114-117)
Auto on muuttumassa yhä enemmän kulutushyödykkeeksi, jonka ostamista ohjaa muoti yhtä paljon kuin järkisyyt. Tämä muuttuu vielä enemmän todeksi, kun Suomen autovero ja siten uusien autojen hinnat väistämättä laskevat tämän hetkisestä tasosta. Auto on myös vahva brandituote, jonka markkinointiin upotetaan maailmanlaajuisesti miljardeja markkoja. Esimerkissä brandin hallinta on edelleenkin autonvalmistajien käsissä, jotka myös hoitavat auton tuotekehityksen, suunnittelun, tuotekuvan hallinnan ja uusien mallien markkinoille tuomisen. Tuotannon ja jakelun ulkoistaminen muuttaisi autonvalmistajat satojatuhansia työntekijöitä työllistävistä jättiläisistä asiantuntijaorganisaatioiksi, joiden pääoma muodostuisi autotehtaiden sijasta suunnitteluinsinöörien ja merkkitavaramarkkinoijien osaamisesta.

Rahoitus- ja vakuutuspalvelujen tarjoajat tuottavat jokaisen asiakkaan tarpeeseen sopivia rahoituspaketteja. Näin luodaan pakettituote, jolla on mahdollisimman paljon arvoa asiakkaalle. Varsinainen auton osto suoritetaan joka autonvalmistajan tai palveluntarjoajan verkkosivujen kautta. Autonvalmistajilla on jo toimivat sähköiset kauppapaikat omien merkkiensä ja joissakin tapauksissa myös kilpailijoiden merkkien myymiseksi. Autokauppaan erikoistuneet välittäjät tarjoavat asiakkaalle tietoa vertailun ja ostopäätöksen tekemisen helpottamiseksi. Tällainen välittäjä tai yhteisö voi muodostua vaikkapa tietyn automerkin ympärille tarjoten kanavan keskustelulle ja tuoteuutisille. Välittäjien rooli voi olla hyvinkin suuri ostopäätöstä tehtäessä. Esimerkissä erona nykyiseen toimintamalliin on, että valmistajan on kyettävä tuottamaan asiakkaan vaatimusten mukaisiksi räätälöityjä tuotteita hyvin nopeilla toimitusajoilla aina kotiovelle saakka. Asiakkaan vaatimuksiin vastaamista helpottaa autojen muuttuminen modulaarisimmiksi, jolloin tuotannon täytyy muotoutua joustavammaksi. Auto on raskas ja tilaa vievä hyödyke, joten sen logistiikalle asettamat vaatimukset ovat hieman toista luokkaa kuin kirja- ja kukkapaketin. Selvää on, ettei auto voi maata enää viikkotolkulla maahantuojien ja autoliikkeiden välivarastoissa. Onko sitten ratkaisuna lopullisen kokoonpanon siirtäminen lähemmäksi loppuasiakasta vai toimitusketjun hajauttaminen, jää nähtäväksi. Mielenkiintoinen kysymys on myös kuluttajille tarjottavien palvelujen logistiikka. Kun ostaja löytää kiinnostavan auton palveluntarjoajan sivuilta ja haluaa koeajaa sen, tuo palveluntarjoaja auton ostajan kotiovelle seuraavana aamuna. Tähänkin vaaditaan varsin vaativa logistinen järjestelmä.

Autosta päivitettävä ohjelmistotuote? Ford ja General Motors, kaksi maailman suurinta autonvalmistajaa, ilmoittivat vuoden 2000 alussa kunnianhimoisista aikeista käyttää Internetiä auton sisältämän teknologian ja autosuunnittelun mullistamiseksi (Financial Times 10.1.2000). Yhtiöiden tarkoituksena on tarjota on-line palveluita autoissaan vuodesta 2001 alkaen. Tällaisia palveluita ovat mm. liikenne- ja muut tietopalvelut sekä, hämmästyttävää kyllä, auton laitteiden käyttöjärjestelmien päivitys. Fordin toimitusjohtajan Jac Nasserin mukaan kyseessä ei ole sen vähempää kuin yrityksen koko liiketoiminnan uudelleen keksiminen. Palveluntarjoajien tuottamista tietopalveluista tulee siten todennäköisesti merkittävä osa kokonaisuutta, jonka asiakas ostaa auton hankkiessaan. Tätä tukee myös autotekniikan mainittu kehitys, jonka ansiosta yhä useampi auton laitteista pystytän säätämään, huoltamaan tai ainakin tarkastamaan Internetin kautta.

Autokaupan oheispalvelut ottivat netin omakseen (Bisnes.fi 3/2001) Internetin uskottiin muuttavan autokauppaa radikaalisti. Kehätien varrella on silti päällisin puolin kaikki ennallaan. Kauppiaat istuvat sumpilla kirjavat kravatit kaulassaan kuten ennenkin. Autoa ei voi edelleenkään purkaa biteiksi ja toimittaa kotitalliin kuituverkkoa pitkin, mutta oheistuotteet kulkevat verkossa joutuisasti. Esimerkki ajattelun muutoksesta on se, että Merita, Sampo ja Osuuspankki käyttävät omia autoportaalejaan apuna taistelussa autorahoituksen markkinaosuuksista. Kauppiaat saavat kärrynsä ilmaiseksi pankkien hakupalveluiden tietokantoihin, sillä mitä enemmän pankin hakupalvelun kautta löytyy autoja, sitä enemmän tarvitaan rahoitusta. Samalla menee kaupaksi autovakuutuksia. Tutkimuslaitosten mukaan yli puolet internetiä käyttävistä autonostajista tekee autohakuja netissä. Lähes yhtä monet olisivat melko valmiita ostamaan netistä. Verkkokauppaa jarruttaa se, että uusi auto on koeajettava ja vaihtoautosta on pyydettävä hinta-arvio. Lisäksi autoista noin 40% ostavat Suomessa yli 50-vuotiaat miehet, jotka eivät kovin sujuvasti toistaiseksi surffaile netissä. Monien mukaan internet tuleekin toimimaan pelkästään tieto- ja vertailupalveluna. He ovat väärässä, sillä yrityspuolella osa autokaupasta on siirtymässä internetiin. Yritysostoja helpottaa se, että vaihtoautojen kohtalo on rahoituskuvioissa ennalta sovittu. Lisäksi niitä ei välttämättä edes haluta koeajaa. Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Pekka Puputti uskoo, että yrityspuolella kehitys tulee olemaan nopeampaa kuin yksityismyynnissä.

Jakelutie haarautuu (Bisnes.fi 3/2001) Tusinan verran suomalaisia on käynyt ostamassa auton osoitteesta www.fordconnection.fi. Mieleisensä auton räätälöityään he ovat käyneet allekirjoittamassa tilaussopimuksen autokaupassa ja maksaneet autosta suoraan Fordille. Kansainvälisesti Ford Directinä tunnettu malli on massiivinen verkkoviritys, joka aiotaan ottaa käyttöön maailmanlaajuisesti vuoden 2001 loppuun mennessä. Tavoitteena on saada parempaa tietoa kuluttajan haluista ja tehostaa siten kysynnän ja tarjonnan kohtaamista. Pontimena verkkotoiminnan kehittämiselle ovat tutkimuslaitosten arviot, joiden mukaan internet-vaikutteisen autokaupan arvo nousee Yhdysvalloissa 130 miljardiin dollariin vuoteen 2004 mennessä. Fordin tarkoituksena on siirtää verkkoon ennen ostopäätöksen tekoa tarvittava tietopalvelu, auton määrittely, tilaaminen ja maksu. Autokaupan hommaksi jää auton fyysinen luovutus, koeajojen järjestäminen ja jälkimarkkinointi kuten takuuasiat, huollot ja varaosakauppa. Nyt kiinnostavimmat uudet toimintamallit tulevatkin autotehtailta eivätkä online-välittäjiltä kuten aiemmin ajateltiin. Nettivälittäjien ongelmana on, että ne kilpailevat lähinnä hinnalla ja elävät markkinoiden tehottomuudesta tai kilpailurajoituksista. Monia mielenkiintoisia kaupankäyntimalleja on siis kehitteillä. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Harri Nykänen kuitenkin rauhoittelee, että käytännön muutokset tapahtuvat kuitenkin verrattain hitaasti. Jälleenmyyjäverkostoa tullaan aina tarvitsemaan ainakin jossain muodossa. Kuitenkin "ensimmäistä kertaa sadan vuoden aikana nykyinen jakelutie laitetaan kyseenalaiseksi"

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi