Tehtävät
TEHTÄVÄ 1 (Orientoiva tehtävä)
Mieti, millaisissa asioissa Internet on osoittautunut tehokkaammaksi
myyntikanavaksi kuin ns. perinteinen kauppa. Mainitse jokin
konkreettinen esimerkki ja pohdi syitä miksi kyseinen tuote/palvelu
menestyy hyvin Internetin ollessa kauppakanavana?
Tehtävän palautus:
Tämä tehtävä tehdään keskustelupalstalla. Voit siirtyä
kommentoimaan keskustelupalstalle välittömästi. Lähetä kaikki
kommenttisi keskustelupalstalle kuitenkin viimeistään XXXXX 2003
mennessä. Vastauksien pituudella ei ole sinänsä merkitystä. Muista
vain esittää perusteltu oma mielipiteesi ja ottaa rohkeasti kantaa
muiden vastauksiin. Kommentoi vähintään kolmeen muiden opiskelijoiden
tekemään vastaukseen (tai vaihtoehtoisesti mahdollisiin opettajan
jatkokommentteihin/kysymyksiin).
Arvostelu:
Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja
monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet
ovat toivottavia.
Kaikkia tehtäviä koskien muista, että ainoaa oikeaa totuutta ei
sähköisen liiketoiminnan eri osa-alueilla käytännössä ole.
Näkemyksiä on monia ja ne muuttuvat nopeasti. Sinun ei siten tarvitse
välttämättä tukeutua vastauksissasi vain kurssin tekstiin, vaan voit
tuoda halutessasi oman mielipiteesi esiin...ja rohkeasti vain vastaamaan
:)
TEHTÄVÄ 2
Tutustu internetin kautta Amazonin www.amazon.com liiketoimintaan ja
niiden periaatteisiin. Mieti tehtävissä seuraavia asioita:
- Ketkä ovat mielestäsi Amazonin potentiaaliset asiakkaat?- Millä
tavoin Amazon on mielestäsi omalla liiketoimintamallillaan on pyrkinyt
arvoketjun lyhentämiseen ja välittäjien poisjäännin toteuttamiseen?
- Mitä Amazon myy? (tuotteet, palvelut, mainonta...)?- Mieti myös
millaisia yhteistyökumppaneita Amazon tarvitsee/voisi tarvita
voidakseen toteuttaa tehokasta arvoketjua?
Tehtävän palautus:
Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle XXX
mennessä. Työn voi tehdä haluttaessa myös parityönä.
Arvostelu:
Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja
monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet
ovat toivottavia.
TEHTÄVÄ 3
Arvoketjua käsiteltäessä todettiin sähköisen liiketoiminnan
erääksi kilpailuedun mahdollisuudeksi arvoketjun lyheneminen
tarpeettomien välikäsien tippumisen kautta esim. jakeluketjussa.
Oppimateriaalissa on tullut esille, että erilaisia toimijoita saattaa
itse asiassa olla jopa enemmän kuin aiemmin. Vaikuttaa
ristiriitaiselta...
Mieti, mitä tämä itse asiassa tarkoittaa? Mitkä toimijat tippuvat
pois arvoketjusta (muistele esim. Amazon tehtävää) ja millaisia
toimijoita arvoketjuun voi tulla lisää? Mistä johtuu, että uusia
toimijoita tarvitaan ja miten ne voivat tehostaa yksittäisen yrityksen
toimintaa arvoketjussa? VIHJE TEHTÄVÄN SUORITTAMISEKSI: Voit ottaa
jonkin tutun yritysesimerkin valaisemaan asiaa, jolle tällaiset asiat
ovat jo nykypäivää (Nokia ym.).
Tehtävän palautus:
Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle XXX
mennessä
Arvostelu:
Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja
monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet
ovat toivottavia.
TEHTÄVÄ 4
Teema: LUOTTAMUKSEN SYNTYMINEN VERKKOKAUPASSA (perehdy erityisesti
kappaleeseen neljä)
Mieti, mitkä tekijät vaikuttavat yritysten välisen luottamuksen
syntyyn? Pohdi myös luottamuksen rakentamista virtuaalisessa
ympäristössä yleisemmällä tasolla omien näkemystesi pohjalta.
Mieti siis edellä mainitusta näkökulmasta menestyksekkään
virtuaalisen organisaation piirteitä. Tutustu kappaleen neljä tekstiin
tukimateriaalina.
Pohdi myös kuluttajanäkökulmaa. Mieti, mitkä asiat ovat
kuluttajan näkökulmasta sellaisia, että sähköistä kaupankäyntiä
ei koeta luotettavana.
Tehtävän palautus:
Tämä tehtävä tehdään keskustelupalstalla. Voit siirtyä
kommentoimaan keskustelupalstalle heti, kun olet perehtynyt kappaleen
yksi opintomateriaaliin. Lähetä kommenttisi keskustelupalstalle
kuitenkin viimeistään XXXXX 2003 mennessä. Vastauksien pituudella ei
ole sinänsä merkitystä. Muista vain ottaa rohkeasti kantaa muiden
vastauksiin ja perustele mielipiteesi. Kommentoi vähintään kolmeen
muiden opiskelijoiden tekemään vastaukseen (tai vaihtoehtoisesti
mahdollisiin opettajan jatkokommentteihin/kysymyksiin).
Arvostelu:
Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja
monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet
ovat toivottavia.
TEHTÄVÄ 5
AUTOKAUPPA - CASE
Seuraavassa kuviossa on esitetty kuvitteellinen rakenne kuluttajalle
auton ympärille rakentuvasta verkostosta. Sen jälkeen annetut
esimerkit kuvaavat pyrkimyksiä viedä autokauppa verkkoon.
Tutki liikeideaa ja mieti sen toimivuutta. Analysoi ennen kaikkea
seuraavia asioita:
- Mihin liikeidea perustuu? - Pohdi, millaista osaamista autokaupan
teossa on kehitettävä erityisesti jakelukanavan hallinnan ja
asiakassuhteen kehittämisen kannalta, jotta kyseinen case-esimerkki voi
muuttua realistiseksi kauppatavaksi lähitulevaisuudessa - Mieti
liikeidean realistisuutta ja kuvaa ranskalaisin viivoin idean vahvuudet
ja heikkoudet? - Mitä mieltä itse olet liikeideasta?
Tehtävän palautus:
Vastaus lähetetään sähköpostilla ohjaavalle opettajalle
Arvostelu:
Tehtävän arvosana annetaan vastausten sisällön laadun ja
monipuolisuuden perusteella, omat selkeästi argumentoidut mielipiteet
ovat toivottavia.
Ja sitten tehtävään…
Edellä olevassa kuviossa brandinhaltijoita voivat
olla esim. nykyiset autonvalmistajat (Toyota, Ford ym.). Välittäjät
voivat asiakkaille informaatiota ja vertailutietoa tuotteiden hinnasta,
ominaisuuksista jne. Tarjontaketjulla tarkoitetaan logistiikkapalveluja,
joiden avulla autot saadaan toimitettua kokoonpanolinjalta tarpeen
mukaan aina asiakkaan kotiovelle saakka.
Auto verkkokaupassa? (Karjalainen 2000, 114-117)
Auto on muuttumassa yhä enemmän kulutushyödykkeeksi, jonka ostamista
ohjaa muoti yhtä paljon kuin järkisyyt. Tämä muuttuu vielä enemmän
todeksi, kun Suomen autovero ja siten uusien autojen hinnat
väistämättä laskevat tämän hetkisestä tasosta. Auto on myös
vahva brandituote, jonka markkinointiin upotetaan maailmanlaajuisesti
miljardeja markkoja. Esimerkissä brandin hallinta on edelleenkin
autonvalmistajien käsissä, jotka myös hoitavat auton tuotekehityksen,
suunnittelun, tuotekuvan hallinnan ja uusien mallien markkinoille
tuomisen. Tuotannon ja jakelun ulkoistaminen muuttaisi autonvalmistajat
satojatuhansia työntekijöitä työllistävistä jättiläisistä
asiantuntijaorganisaatioiksi, joiden pääoma muodostuisi autotehtaiden
sijasta suunnitteluinsinöörien ja merkkitavaramarkkinoijien
osaamisesta.
Rahoitus- ja vakuutuspalvelujen tarjoajat tuottavat
jokaisen asiakkaan tarpeeseen sopivia rahoituspaketteja. Näin luodaan
pakettituote, jolla on mahdollisimman paljon arvoa asiakkaalle.
Varsinainen auton osto suoritetaan joka autonvalmistajan tai
palveluntarjoajan verkkosivujen kautta. Autonvalmistajilla on jo
toimivat sähköiset kauppapaikat omien merkkiensä ja joissakin
tapauksissa myös kilpailijoiden merkkien myymiseksi. Autokauppaan
erikoistuneet välittäjät tarjoavat asiakkaalle tietoa vertailun ja
ostopäätöksen tekemisen helpottamiseksi. Tällainen välittäjä tai
yhteisö voi muodostua vaikkapa tietyn automerkin ympärille tarjoten
kanavan keskustelulle ja tuoteuutisille. Välittäjien rooli voi olla
hyvinkin suuri ostopäätöstä tehtäessä. Esimerkissä erona
nykyiseen toimintamalliin on, että valmistajan on kyettävä tuottamaan
asiakkaan vaatimusten mukaisiksi räätälöityjä tuotteita hyvin
nopeilla toimitusajoilla aina kotiovelle saakka. Asiakkaan vaatimuksiin
vastaamista helpottaa autojen muuttuminen modulaarisimmiksi, jolloin
tuotannon täytyy muotoutua joustavammaksi. Auto on raskas ja tilaa
vievä hyödyke, joten sen logistiikalle asettamat vaatimukset ovat
hieman toista luokkaa kuin kirja- ja kukkapaketin. Selvää on, ettei
auto voi maata enää viikkotolkulla maahantuojien ja autoliikkeiden
välivarastoissa. Onko sitten ratkaisuna lopullisen kokoonpanon
siirtäminen lähemmäksi loppuasiakasta vai toimitusketjun
hajauttaminen, jää nähtäväksi. Mielenkiintoinen kysymys on myös
kuluttajille tarjottavien palvelujen logistiikka. Kun ostaja löytää
kiinnostavan auton palveluntarjoajan sivuilta ja haluaa koeajaa sen, tuo
palveluntarjoaja auton ostajan kotiovelle seuraavana aamuna. Tähänkin
vaaditaan varsin vaativa logistinen järjestelmä.
Autosta päivitettävä ohjelmistotuote? Ford ja
General Motors, kaksi maailman suurinta autonvalmistajaa, ilmoittivat
vuoden 2000 alussa kunnianhimoisista aikeista käyttää Internetiä
auton sisältämän teknologian ja autosuunnittelun mullistamiseksi (Financial
Times 10.1.2000). Yhtiöiden tarkoituksena on tarjota on-line palveluita
autoissaan vuodesta 2001 alkaen. Tällaisia palveluita ovat mm.
liikenne- ja muut tietopalvelut sekä, hämmästyttävää kyllä, auton
laitteiden käyttöjärjestelmien päivitys. Fordin toimitusjohtajan Jac
Nasserin mukaan kyseessä ei ole sen vähempää kuin yrityksen koko
liiketoiminnan uudelleen keksiminen. Palveluntarjoajien tuottamista
tietopalveluista tulee siten todennäköisesti merkittävä osa
kokonaisuutta, jonka asiakas ostaa auton hankkiessaan. Tätä tukee
myös autotekniikan mainittu kehitys, jonka ansiosta yhä useampi auton
laitteista pystytän säätämään, huoltamaan tai ainakin tarkastamaan
Internetin kautta.
Autokaupan oheispalvelut ottivat netin omakseen (Bisnes.fi
3/2001) Internetin uskottiin muuttavan autokauppaa radikaalisti.
Kehätien varrella on silti päällisin puolin kaikki ennallaan.
Kauppiaat istuvat sumpilla kirjavat kravatit kaulassaan kuten ennenkin.
Autoa ei voi edelleenkään purkaa biteiksi ja toimittaa kotitalliin
kuituverkkoa pitkin, mutta oheistuotteet kulkevat verkossa joutuisasti.
Esimerkki ajattelun muutoksesta on se, että Merita, Sampo ja
Osuuspankki käyttävät omia autoportaalejaan apuna taistelussa
autorahoituksen markkinaosuuksista. Kauppiaat saavat kärrynsä
ilmaiseksi pankkien hakupalveluiden tietokantoihin, sillä mitä
enemmän pankin hakupalvelun kautta löytyy autoja, sitä enemmän
tarvitaan rahoitusta. Samalla menee kaupaksi autovakuutuksia.
Tutkimuslaitosten mukaan yli puolet internetiä käyttävistä
autonostajista tekee autohakuja netissä. Lähes yhtä monet olisivat
melko valmiita ostamaan netistä. Verkkokauppaa jarruttaa se, että uusi
auto on koeajettava ja vaihtoautosta on pyydettävä hinta-arvio.
Lisäksi autoista noin 40% ostavat Suomessa yli 50-vuotiaat miehet,
jotka eivät kovin sujuvasti toistaiseksi surffaile netissä. Monien
mukaan internet tuleekin toimimaan pelkästään tieto- ja
vertailupalveluna. He ovat väärässä, sillä yrityspuolella osa
autokaupasta on siirtymässä internetiin. Yritysostoja helpottaa se,
että vaihtoautojen kohtalo on rahoituskuvioissa ennalta sovittu.
Lisäksi niitä ei välttämättä edes haluta koeajaa. Autotuojat ry:n
toimitusjohtaja Pekka Puputti uskoo, että yrityspuolella kehitys tulee
olemaan nopeampaa kuin yksityismyynnissä.
Jakelutie haarautuu (Bisnes.fi 3/2001) Tusinan verran
suomalaisia on käynyt ostamassa auton osoitteesta www.fordconnection.fi.
Mieleisensä auton räätälöityään he ovat käyneet
allekirjoittamassa tilaussopimuksen autokaupassa ja maksaneet autosta
suoraan Fordille. Kansainvälisesti Ford Directinä tunnettu malli on
massiivinen verkkoviritys, joka aiotaan ottaa käyttöön
maailmanlaajuisesti vuoden 2001 loppuun mennessä. Tavoitteena on saada
parempaa tietoa kuluttajan haluista ja tehostaa siten kysynnän ja
tarjonnan kohtaamista. Pontimena verkkotoiminnan kehittämiselle ovat
tutkimuslaitosten arviot, joiden mukaan internet-vaikutteisen autokaupan
arvo nousee Yhdysvalloissa 130 miljardiin dollariin vuoteen 2004
mennessä. Fordin tarkoituksena on siirtää verkkoon ennen
ostopäätöksen tekoa tarvittava tietopalvelu, auton määrittely,
tilaaminen ja maksu. Autokaupan hommaksi jää auton fyysinen luovutus,
koeajojen järjestäminen ja jälkimarkkinointi kuten takuuasiat,
huollot ja varaosakauppa. Nyt kiinnostavimmat uudet toimintamallit
tulevatkin autotehtailta eivätkä online-välittäjiltä kuten aiemmin
ajateltiin. Nettivälittäjien ongelmana on, että ne kilpailevat
lähinnä hinnalla ja elävät markkinoiden tehottomuudesta tai
kilpailurajoituksista. Monia mielenkiintoisia kaupankäyntimalleja on
siis kehitteillä. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Harri Nykänen
kuitenkin rauhoittelee, että käytännön muutokset tapahtuvat
kuitenkin verrattain hitaasti. Jälleenmyyjäverkostoa tullaan aina
tarvitsemaan ainakin jossain muodossa. Kuitenkin "ensimmäistä
kertaa sadan vuoden aikana nykyinen jakelutie laitetaan
kyseenalaiseksi"
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|