Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Arvoketjun ja jakelukanavan yhteensovittaminen

Kalakota (2000) on listannut ohjeita, joita jakelukanavan johtamisessa on huomioitava riippumatta siitä, millaisesta yrityksestä on kyse. Perehdy ohjeisiin tarkoin. Toisaalta kyseessä on yritysten välistä toimintojen yhteen sovittamista ja toisaalta asiakasnäkökulman huomioimista jakelukanavan kehittämissä.

Jakelukanavan yhteensovittaminen yritysten välillä vaatii:

  • Informaation jakamisen yrityksen sisällä ja yritysten kesken
  • Suunnitteluyhteistyötä yritysten välillä
  • Riittävän tarkkaa kustannusten ja voimavarojen määrittämistä
  • Uudenlaisten työtoimenkuvien käyttöönottamista

Lisäksi jakelukanavan suunnittelussa on huomioitava mm.

  • Jakelukanavan nopeus tuotteiden/palvelun läpimenossa
  • Rahavirran kulkeutuminen/maksutavat
  • Tuotekysynnän hallinta (ajallaan, varastot minimissä…)
  • Kuluttajapalaute
  • Kilpailijat

Kalakota (2000) on laatinut ohjeet siitä, kuinka liikkeenjohdon on ryhdyttävä kehittämään jakeluketjuaan. Hän on listannut ne seuraavien ohjeiden muotoon.

  1. Muotoile selkeästi jakelukanavaan liittyvät tavoitteesi
  2. Laadi tilannekatsaus jakelukanavan kehittämisvalmiuksista
  3. Kehitä aiheesta liikkeenjohdon tueksi CASE, jossa on huomioitu kehittämiseen liittyvä strateginen ja käytännön taso
  4. Muodosta jakelukanavan koordinointiyksikkö
  5. Aloita eri jakelukanavan osien integrointi rinnakkain yrityksen sisäisen toteutuksen kanssa
  6. Kehitä tapoja mitata edistymistä
  7. Kouluta (ja vielä kerran kouluta) henkilöstöä
  8. Opettele käsittelemään myös epäonnistumisia

Kommentti:

Jakelukanava siirtyy kohti asiakassuuntautuvaa lähestymistä ja sen kehittämisestä tulee tulevaisuudessa yhä enemmän strategisen tason kilpailukyvyn luoja sähköisessä liiketoiminnassa.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi