Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Verkkoteknologian hyödyt arvoketjuissa

Internetin mukanaan tuoma teknologia mahdollistaa huomattavat kustannussäästöt arvoketjun eri vaiheissa. Kustannussäästöjä voidaan tarkastella kahdesta eri näkökulmasta:

a) Automaation seurauksena toteutuneet kustannussäästöt

b) Arvoketjun lyhenemisen ja välittäjien poisjäännin seurauksena syntyneet säästöt

Tarkastellaan edellä mainittuja kustannussäästöjen mahdollisuuksia.

Automaation seurauksena toteutuneet kustannussäästöt

Käytännön toteutukset ovat ensimmäiseksi näkyneet lähinnä omaa valmistustoimintaa harjoittavissa teollisuusyrityksissä. Internetin liiketoimintaa on sitä vastoin julkisuudessa tarkasteltu lähes poikkeuksetta kuluttajan näkökulmasta. Tämän vuoksi yritysten välisestä sähköisestä kaupankäynnistä on oltu melko tietämättömiä. Kansainvälisissä tutkimuksissa on usein kuitenkin todettu, että sähköisen kaupankäynnin leviäminen on nopeinta nimenomaan yritysten keskuudessa. Tähän vaikuttavat yritysten parempi valmius hyödyntää uusia tekniikoita sekä työntekijöiden koulutus niiden käyttöönotossa.

Arvoketjun osat ovat aktiivisessa yhteydessä toisiinsa. Yrityksen tehokkuutta pyritään parantamaan automatisoimalla rutiininomaisia työtehtäviä. Tällöin voidaan keskittyä henkilöstön luovuutta vaativiin alueisiin, joita automaatio ei voi hoitaa. Verkkoteknologia mahdollistaa lukuisten rutiininomaisten töiden automatisoinnin.

Tietoverkkojen käyttö informaation siirrossa voi vähentää yritysten kustannuksia joidenkin toimintojen kohdalla jopa murto-osaan. Käytännön esimerkkinä tästä voidaan mainita mm. sähköpostin tuomat säästöt puhelin- ja faksikuluihin verrattuna.

On muistettava, että arvoketjun kokonaissäästöt kertautuvat, jos jokainen arvoketjun osa säästää verkkoteknologian luomien automatisointitapojen kautta!!! Tämä on eräs arvoketjuajattelun ydinajatus.

Lisäksi yksittäinen arvoketjun jäsen saa siis kilpailuetua aina, kun jokin arvoketjun yritys tehostaa omaa toimintaansa. Toisin sanoen arvoketjun kokonaistehokkuus ratkaisee kilpailuedun.

Tuttuna esimerkkinä kyseisestä yrityksestä voisi olla esimerkiksi Nokia www.nokia.fi, joka pyrkii nykyisin optimoimaan arvoketjuaan jatkuvalla rationalisoinnilla ja alihankinnan lisäämisellä. Nokian edelläkävijäaseman voi ymmärtää sähköisen liiketoiminnan hyödyntäjänä, koska se menestyvänä informaatioteknologiayhtiönä voi käyttää hyväksi juuri omaa erityisosaamistaan arvoketjua rakentaessaan.

Kuitenkin sähköisen liiketoiminnan mahdollistamat arvoketjut voivat luoda kilpailuetua kilpaileviin yhtiöihin millä tahansa toimialalla. Esimerkiksi perinteisellä metsäteollisuuden toimialalla vaikuttava Stora Enso on kehittänyt arvoketjuaan sähköisesti luomalla Internetin välityksellä tehokkaampia ja asiakasläheisempiä kontakteja niin heidän asiakkaisiinsa kuin tuotteen loppukäyttäjiin. Tämä on mahdollistanut markkinalähtöisemmän ja reaaliaikaisemman tuotantotavan Stora Enson tehtaille.

Arvoketjun lyhenemisen seurauksena syntyneet säästöt

Yritysten välisestä kilpailusta ollaan siirtymässä kokonaisten arvoketjujen väliseen kilpailuun. Perinteiseen jakelukanavaan verrattuna pyritään pudottamaan jakeluketjusta ns. "turhia toimijoita" (esim. säästetään pankkitoimihenkilön kustannukset, kun pankin asiakas maksaa laskun internetissä), joita ei sähköisesti tapahtuvassa kaupankäynnissä välttämättä tarvita. Tällöin kilpailukyky määräytyy sen mukaan, kuinka taloudellinen ja tehokas arvoketju kokonaisuudessaan on. Yritykset muodostavat tällöin keskenään ns. partneruussuhteita, jotka mahdollistavat tehokkaan ja taloudellisen toimintamallin läpi koko arvoketjun. Tämä asettaa yhä suurempia vaatimuksia yritysten välisen yhteistyön saumattomalle toiminnalle.

Kilpailuedun syntymisen lisäksi myös riskit kasvavat keskinäisen riippuvuuden lisääntymisen myötä. Jos yksi osa-alue pettää, niin koko toiminta voi lamaantua. Siksi jokainen osa arvoketjussa on ratkaisevan tärkeä toiminnan kokonaisuuden kannalta.

Tutustu seuraavaan Fakta-lehdessä 3/2001 olleeseen artikkelireferaattiin sähköisen yhteistyön eduista. Kuinka automaatio ja arvoketju liittyvät toisiinsa? Artikkeli on hieman vaikealukuinen korkean abstraktiotasonsa vuoksi, mutta se tuo esille monia ajatuksia jotka mietityttävät nykypäivän yritysmaailmassa.

Sähköinen yhteistyö - Hyötyä koko kenttään (Fakta 3/2001):

Sähköinen yhteistyö eli e-collaboration on kohoamassa yritysten ensimmäiseksi konkreettiseksi sähköisen liiketoiminnan ratkaisuksi.

"Sähköisen liiketoiminnan keskeisin kysymys on nyt, kuinka organisaation resurssien (lue: yrityksen voimavarojen) hallinta saadaan optimoiduksi parhaalla mahdollisella tavalla - ja toisaalta, miten informaatioteknologian tuomia ratkaisuja pystytään käyttämään tässä hallinnassa tehokkaimmin hyväksi", analyytikko Mika Jantunen Market-Visio Oy:stä arvioi.

Resurssien hallinta on Jantusen mukaan hyvää vauhtia siirtymässä sähköisen liiketoiminnan muotoon. Samalla abstraktinen sähköinen liiketoiminta on muuttumassa konkreettisemmaksi sähköiseksi yhteistyöksi yritysten välillä.

Sähköinen yhteistyö lähtee liikkeelle esimerkiksi asiakkaan ja toimitusketjujen hallinnasta sekä tuotannon- ja toiminnanohjausjärjestelmistä. Kaikkien näiden perustana ovat yrityksen tiedonhallinta ja tietämyksen hallinta.

Sähköisessä yhteistyössä mietitään entistä enemmän arvoketjujen ja tuotantoketjujen optimointia. Asiakkaiden tarpeiden tyydyttämiseen suunnattu yhteistyö koskettaa kaikkia partnereita. Yrityksen suuntautumisessa yhteistyön suhteen ulospäin on taustana se tosiasia, että yritysorganisaatiolla on rajalliset määrät resursseja. Sähköinen yhteistyö on tärkeä lähtökohta sille, kuinka uudessa maailmassa liiketoimintaprosessit on mahdollista toteuttaa ja optimoida rajallisin resurssein.

Jantunen arvioi, että web-konsulttien määrä tulee vähenemään huomattavasti. Katoava ryhmä (eli web-konsultit) lähestyi sähköistä liiketoimintaa sisällön tuottamisen näkökulmasta. Sisältö on paljon, mutta se ei ole läheskään kaikkea. Näillä yrityksillä ei ole ollut riittävää ammattitaitoa ja kokemusta esitellä asiakkailleen yhteistyön hyötyjä.

Kommentti: Tämä ennustus on jo käynyt toteen eli sisällön tuottamisen hyötyjen osoittamisen kyky on nykyajan konsultoinnin ydinasia. Jantunen korostaa luottamuksen merkitystä sähköisen yhteistyön ytimessä.

"Kaiken sähköisen yhteistyön taustalla on tiedon jakaminen ja tiedon vaihto. Kysymys ei ole vain siitä, että on kaksi yhteistyötä tekevää yritystä, vaan esimerkiksi kymmenen yrityksen verkosto, joilla on kaikilla oma olennainen merkitys verkoston ja sitä kautta muiden yritysten toimintaan."

Kuten edellä esitetyt Jantusen kommentit osoittivat, arvoketjun eräs keskeinen tekijä on luottamus ja sen rakentaminen. Tätä teemaa käydään tarkemmin myöhemmin materiaalissa.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi