Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Arvoketjun määrittelyä

Arvoketjusta on annettu mm. seuraava karkea määritelmä (Karjalainen 2000: 43, Fakta 5/2003: 33)

Arvoketju = Organisaatioiden/yritysten muodostama ketju, jonka edetessä raaka-aineesta jalostuu tuote ja se toimitetaan loppukäyttäjälle. Tavoitteena on luoda eri osaamisista koostuva toimijoiden verkosto, joka luo arvoa paitsi asiakkaalle myös verkostossa toimiville kumppaneille.

Mitä tämä siis tarkoittaa?

Määritelmästä voi huomata, että arvoketju kytkeytyy vahvasti jakelukanaviin, josta arvoketjujen käsittelyssä tullaankin tässä osiossa lähtemään liikkeelle. Joskus puhutaan likimain synonyymina myös arvoverkosta, mutta tässä kurssissa käytetään arvoketju-käsitettä kuvaamaan tämän aihealueen kokonaisuutta.

On huomattava, että sähköisessä liiketoiminnassa ei puhuta vain konkreettisesta tuotteesta vaan se on nähtävä myös palvelujen tuottamisena, koska virtuaalisesti on suhteellisesti helpompi tuottaa joitain palveluja verrattuna perinteisiin palvelun tuottamisen tapoihin. Esimerkiksi pankin internetpalvelut voidaan nähdä palveluna, jossa arvoketjun määritelmän mukaisesti yritysten ketjuuntumisesta jalostuu sähköinen internetpalvelu loppukäyttäjälle.

Puhuttaessa Internetin vaikutuksista arvoketjuun tarkastellaan muutoksia, joita laajeneva Internetin hyväksikäyttö yritysten ja kuluttajien kohdalla aiheuttaa.

Professori Virpi Tuunainen (Yrittäjä 2001 nro 5: 24) toteaa, että arvoketjuihin liittyvien tarpeettomien välikäsien pudotessa pois esimerkiksi tuotteen jakelussa, sähköinen liiketoiminta sekä tehostuu että muodostaa parempia palveluja.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi