Arvoketjun määrittelyä
Arvoketjusta on annettu mm. seuraava karkea määritelmä
(Karjalainen 2000: 43, Fakta 5/2003: 33)
Arvoketju
=
Organisaatioiden/yritysten
muodostama ketju,
jonka edetessä
raaka-aineesta
jalostuu tuote ja se
toimitetaan
loppukäyttäjälle.
Tavoitteena on luoda
eri osaamisista
koostuva toimijoiden
verkosto, joka luo
arvoa paitsi
asiakkaalle myös
verkostossa
toimiville
kumppaneille. |
Mitä tämä siis tarkoittaa?
Määritelmästä voi huomata, että arvoketju kytkeytyy vahvasti
jakelukanaviin, josta arvoketjujen käsittelyssä tullaankin tässä
osiossa lähtemään liikkeelle. Joskus puhutaan likimain synonyymina
myös arvoverkosta, mutta tässä kurssissa käytetään
arvoketju-käsitettä kuvaamaan tämän aihealueen kokonaisuutta.
On huomattava, että sähköisessä liiketoiminnassa ei puhuta vain
konkreettisesta tuotteesta vaan se on nähtävä myös palvelujen
tuottamisena, koska virtuaalisesti on suhteellisesti helpompi tuottaa
joitain palveluja verrattuna perinteisiin palvelun tuottamisen tapoihin.
Esimerkiksi pankin internetpalvelut voidaan nähdä palveluna, jossa
arvoketjun määritelmän mukaisesti yritysten ketjuuntumisesta jalostuu
sähköinen internetpalvelu loppukäyttäjälle.
Puhuttaessa Internetin vaikutuksista arvoketjuun tarkastellaan
muutoksia, joita laajeneva Internetin hyväksikäyttö yritysten ja
kuluttajien kohdalla aiheuttaa.
Professori Virpi Tuunainen (Yrittäjä 2001 nro 5: 24) toteaa, että
arvoketjuihin liittyvien tarpeettomien välikäsien pudotessa pois
esimerkiksi tuotteen jakelussa, sähköinen liiketoiminta sekä tehostuu
että muodostaa parempia palveluja.
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|