Ansaintalogiikka
Ansaintalogiikan on oltava kunnossa ennen arvoketjun suunnittelua.
Uusi digitalisoituva, verkottuva ja globaalistuva maailma tuo niin
uusien kuin kauan toimivienkin yritysten ulottuville lukuisia uusia
haastavia liiketoimintamahdollisuuksia ja -malleja. Mallien kehittely on
tärkeää, mutta silti usein vielä keskeisempi ja vaikeammin
ratkaistava ongelma on toimiva ansaintalogiikka. Nyt kamppaillaan monien
informaatioteknologian ratkaisujen käyttökelpoisuudesta ja
paremmuudesta. Vähitellen huomio kiinnittyy liike-elämässä varsinkin
siihen, kuinka rakentaa kestävämpiä yrityksiä ja vahvempia
liiketoimintamalleja.
Uudessa tilanteessa mutkikkaan elektronisen järjestelmän toisessa
päässä on tuottaja ja toisessa asiakas. Välissä on oltava
maksamisen mahdollistava järjestelmä sekä toimituksen toteutumisen
mahdollistava logistiikka.
Toiminta on saatava pelaamaan yritysten välillä, jotta seurauksena
ei ole asiakastyytymättömyyttä, menetettyjä tuottoja ja
laatukustannuksia.
Keskeistä uusille, usein sähköiseen liiketoimintaan nojautuville,
liiketoimintamalleille on uudenlainen ansainnan logiikka. Kun Internet
sivustojen aineistosta suurin osa on ilmaista ja loput tavalla tai
toisella maksullista, kysymykseksi nousee, miten rakentaa
kilpailutilanteiden muutoksia kestävä joustava ansaintalogiikka.
Arvoketjut muuttavat digitalisoitumisen kautta muotoaan ja saavat
uusia lenkkejä, joissa on tilaa uusille pelaajille. Yrityksessä tulisi
olla valmius päättää, missä ja miten se toteuttaa liikeideaansa
parhaiten uudelleen muotoutuneessa pitkässä arvoketjussa.
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|