Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Ansaintalogiikka

Ansaintalogiikan on oltava kunnossa ennen arvoketjun suunnittelua.

Uusi digitalisoituva, verkottuva ja globaalistuva maailma tuo niin uusien kuin kauan toimivienkin yritysten ulottuville lukuisia uusia haastavia liiketoimintamahdollisuuksia ja -malleja. Mallien kehittely on tärkeää, mutta silti usein vielä keskeisempi ja vaikeammin ratkaistava ongelma on toimiva ansaintalogiikka. Nyt kamppaillaan monien informaatioteknologian ratkaisujen käyttökelpoisuudesta ja paremmuudesta. Vähitellen huomio kiinnittyy liike-elämässä varsinkin siihen, kuinka rakentaa kestävämpiä yrityksiä ja vahvempia liiketoimintamalleja.

Uudessa tilanteessa mutkikkaan elektronisen järjestelmän toisessa päässä on tuottaja ja toisessa asiakas. Välissä on oltava maksamisen mahdollistava järjestelmä sekä toimituksen toteutumisen mahdollistava logistiikka.

Toiminta on saatava pelaamaan yritysten välillä, jotta seurauksena ei ole asiakastyytymättömyyttä, menetettyjä tuottoja ja laatukustannuksia.

Keskeistä uusille, usein sähköiseen liiketoimintaan nojautuville, liiketoimintamalleille on uudenlainen ansainnan logiikka. Kun Internet sivustojen aineistosta suurin osa on ilmaista ja loput tavalla tai toisella maksullista, kysymykseksi nousee, miten rakentaa kilpailutilanteiden muutoksia kestävä joustava ansaintalogiikka.

Arvoketjut muuttavat digitalisoitumisen kautta muotoaan ja saavat uusia lenkkejä, joissa on tilaa uusille pelaajille. Yrityksessä tulisi olla valmius päättää, missä ja miten se toteuttaa liikeideaansa parhaiten uudelleen muotoutuneessa pitkässä arvoketjussa.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi