Electronic Data Interchange (EDI) ja arvoketjut
Arvoketjuja ei käsitellä tällä kurssilla siten, että
syvennyttäisiin varsinaiseen tekniseen toteutukseen ja
tiedonhallintajärjestelmien kehittämiseen. Painotus on enemmän
kokonaiskuvan saamisessa. On silti hyvä aina muistaa, että
tietojärjestelmien ja tietohallinnon kehittäminen kuuluu luonnollisena
osana arvoketjujen rakennustyöhön. On kehitetty teknisiä menetelmiä
tehostamaan tiedonsiirtoa yritysten eri osa-alueiden välillä. Melko
pitkälle kehitetty esimerkki tällaisesta menetelmästä on ns.
EDI-standardi, joka käydään seuraavaksi lyhyesti läpi.
EDI on perinteinen sähköisen kaupankäynnin tapa ja standardi, joka
sai alkunsa jo 1960-luvulla. Se tarkoittaa määrämuotoisten
(standardimuotoisten) sanomien välittämistä organisaatioiden
välillä. EDI-järjestelmän tiedot voivat liittyä
laskutusinformaatioon, tuotantotietoon ja ja logistiikan
ohjaustietoihin. Esimerkkejä EDI-sanomista ovat ennakkoilmoitus
tavarantoimituksesta ja lähetysilmoitus. Sanomat siirtyvät
organisaatiosta toiseen standardoidussa EDI-muodossa, jonka sisältö on
sovittu yhteistyökumppaneiden kesken. Nykyisin EDI-sanomia
lähetetään Internetin kautta. EDI-järjestelmä vaatii
pääsääntöisesti varsin huomattavia investointeja
tietojärjestelmiin ja laitteisiin jokaista muodostettavaa yhteyttä
varten. (Karjalainen 2000)
Sähköisessä ympäristössä toimivien arvoketjujen suunnittelussa
on siis huomioitava rinnakkain sisällön suunnittelu, tekninen
ympäristö ja tekniset realiteetit. Onnistuneiden arvoketjujen
kehittäminen vaatii siten monitaitoisia projektiryhmiä.
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|