Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Electronic Data Interchange (EDI) ja arvoketjut

Arvoketjuja ei käsitellä tällä kurssilla siten, että syvennyttäisiin varsinaiseen tekniseen toteutukseen ja tiedonhallintajärjestelmien kehittämiseen. Painotus on enemmän kokonaiskuvan saamisessa. On silti hyvä aina muistaa, että tietojärjestelmien ja tietohallinnon kehittäminen kuuluu luonnollisena osana arvoketjujen rakennustyöhön. On kehitetty teknisiä menetelmiä tehostamaan tiedonsiirtoa yritysten eri osa-alueiden välillä. Melko pitkälle kehitetty esimerkki tällaisesta menetelmästä on ns. EDI-standardi, joka käydään seuraavaksi lyhyesti läpi.

EDI on perinteinen sähköisen kaupankäynnin tapa ja standardi, joka sai alkunsa jo 1960-luvulla. Se tarkoittaa määrämuotoisten (standardimuotoisten) sanomien välittämistä organisaatioiden välillä. EDI-järjestelmän tiedot voivat liittyä laskutusinformaatioon, tuotantotietoon ja ja logistiikan ohjaustietoihin. Esimerkkejä EDI-sanomista ovat ennakkoilmoitus tavarantoimituksesta ja lähetysilmoitus. Sanomat siirtyvät organisaatiosta toiseen standardoidussa EDI-muodossa, jonka sisältö on sovittu yhteistyökumppaneiden kesken. Nykyisin EDI-sanomia lähetetään Internetin kautta. EDI-järjestelmä vaatii pääsääntöisesti varsin huomattavia investointeja tietojärjestelmiin ja laitteisiin jokaista muodostettavaa yhteyttä varten. (Karjalainen 2000)

Sähköisessä ympäristössä toimivien arvoketjujen suunnittelussa on siis huomioitava rinnakkain sisällön suunnittelu, tekninen ympäristö ja tekniset realiteetit. Onnistuneiden arvoketjujen kehittäminen vaatii siten monitaitoisia projektiryhmiä.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi