Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Luottamuksen rakentaminen arvoketjuissa

Lue seuraava artikkeli ja mieti, millä tavoin se sopii tämän hetken sähköisen kaupan ilmapiiriin vaikkapa omien kokemuksiesi pohjalta.

Lupaus on lupaus - verkossakin (Fakta 3/2001) :

"On käsittämätöntä, kuinka kuluttajille suunnatussa verkkokaupassa samat virheet voidaan toistaa kerta toisensa jälkeen. Mainontaan ja markkinointiin upotetaan jopa kymmeniä miljoonia markkoja, mutta tulisesti hehkutetun verkkokaupan toiminta voi silti mättää pahasti", sanoo Stefan Anderson, Infosto Mediat Oy.

Samoin kuin perinteisen brandin rakentamisessa, hänen mielestään myös verkkobrandin ja verkkobisneksen rakentamisessa on kysymys yksinkertaisesta asiasta: lupauksista ja niiden lunastamisesta.

Tuotemerkki pitää aina lupauksen, eikä mitään brandia ole luotu kestämään liian monen lupauksen pettämistä. On myös muistettava, että mitä pidemmälle internetaikaa eletään, sitä vähemmän yrityksillä on varaa kokeilla ja epäonnistua.

Verkkobisneksen keskeisiä lupauksia ovat palvelun toimivuus, asiakaspalvelun luotettavuus sekä tuotteiden ehdoton toimintavarmuus. Nämä kullanarvoiset perusarvot hautautuivat dot.com huumassa hypen alle. Vanhat talouden perussäännöt eivät olleet mielessä suuren innon mukana. Anderson vertaa yrityksen liiketoiminnan tai vahvan tuotemerkin viemistä verkkoon yrityksen perustamiseen tai bisneksen laajenemiseen ulkomaille. "Kuka voisi suhtautua kevyesti tällaisiin haasteisiin".

Edellä mainitussa artikkelissa kuvatut asiat ovat jatkuvasti arvoketjun kehittämisen avainkysymyksiä.

Asiakas näkee kokonaisuudesta vain oman palvelutapahtumansa ja se on riski yksittäiselle arvoketjun jäsenelle. On muistettava, että asiakas ei erittele jakelukanavaa ja siihen kuuluvaa arvoketjua, vaan näkee sen yhtenä kokonaisuutena.

Arvoketjun toimivuuden kannalta olisikin ymmärrettävä kokonaisviestintäajattelua, ns. integroitua markkinointiviestintää. Kokonaisviestintäajattelun perustana on, ettei vastaanottaja erittele, mistä lähteestä sanoma on tullut. Sen sijaan hän reagoi saamaansa kokonaismielikuvaan, jonka hän liittää yritykseen tai sen tuotteeseen/palveluun.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi