Luottamuksen rakentaminen arvoketjuissa
Lue seuraava artikkeli ja mieti, millä tavoin se sopii tämän
hetken sähköisen kaupan ilmapiiriin vaikkapa omien kokemuksiesi
pohjalta.
Lupaus on lupaus - verkossakin (Fakta 3/2001) :
"On käsittämätöntä, kuinka kuluttajille suunnatussa
verkkokaupassa samat virheet voidaan toistaa kerta toisensa jälkeen.
Mainontaan ja markkinointiin upotetaan jopa kymmeniä miljoonia
markkoja, mutta tulisesti hehkutetun verkkokaupan toiminta voi silti
mättää pahasti", sanoo Stefan Anderson, Infosto Mediat Oy.
Samoin kuin perinteisen brandin rakentamisessa, hänen
mielestään myös verkkobrandin ja verkkobisneksen rakentamisessa on
kysymys yksinkertaisesta asiasta: lupauksista ja niiden lunastamisesta.
Tuotemerkki pitää aina lupauksen, eikä mitään brandia ole
luotu kestämään liian monen lupauksen pettämistä. On myös
muistettava, että mitä pidemmälle internetaikaa eletään, sitä
vähemmän yrityksillä on varaa kokeilla ja epäonnistua.
Verkkobisneksen keskeisiä lupauksia ovat palvelun toimivuus,
asiakaspalvelun luotettavuus sekä tuotteiden ehdoton toimintavarmuus.
Nämä kullanarvoiset perusarvot hautautuivat dot.com huumassa hypen
alle. Vanhat talouden perussäännöt eivät olleet mielessä suuren
innon mukana. Anderson vertaa yrityksen liiketoiminnan tai vahvan
tuotemerkin viemistä verkkoon yrityksen perustamiseen tai bisneksen
laajenemiseen ulkomaille. "Kuka voisi suhtautua kevyesti
tällaisiin haasteisiin".
Edellä mainitussa artikkelissa kuvatut asiat ovat jatkuvasti
arvoketjun kehittämisen avainkysymyksiä.
Asiakas näkee kokonaisuudesta vain oman palvelutapahtumansa ja se on
riski yksittäiselle arvoketjun jäsenelle. On muistettava, että
asiakas ei erittele jakelukanavaa ja siihen kuuluvaa arvoketjua, vaan
näkee sen yhtenä kokonaisuutena.
Arvoketjun toimivuuden kannalta olisikin ymmärrettävä
kokonaisviestintäajattelua, ns. integroitua markkinointiviestintää.
Kokonaisviestintäajattelun perustana on, ettei vastaanottaja erittele,
mistä lähteestä sanoma on tullut. Sen sijaan hän reagoi saamaansa
kokonaismielikuvaan, jonka hän liittää yritykseen tai sen
tuotteeseen/palveluun.
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|