Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Jakelukanavien johtamisen suunnittelu

Jakeluketjun johtaminen on pitkäaikainen koko yrityksen toimintatapaa ja ajattelua muuttava prosessi. Lisäksi se vaatii suurta ajallista, rahallista ja henkistä sitoutumista. Tämän vuoksi on tärkeää, että yritys sitoutuu kehittämistyöhön johtoa myöten. Kehittäminen ei saa olla yksinomaan jonkin projektiryhmän vastuulla.

Ongelmana on, että monia toimintoja ja jopa monia yrityksiä pitää saada nivottua yhdeksi asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tuotanto, jakelu, tilaus- ja maksujärjestelmät, tekniset salausmenetelmät ym. muodostavat osan kokonaisuudesta asiakaspalvelun toimivuudesta, josta kaikki ei ole kuluttajan nähtävillä muulla tavoin kuin palvelun epäonnistumisena.

Seuraava kuvio osoittaa, kuinka monenlaisia toimijoita verkon kautta tapahtuvassa myyntitapahtumassa tuottajan ja asiakkaan välissä voi olla. Teknologian kehittyessä toimijoita voi tulla yhä enemmän tuottajan ja asiakkaan väliin jokaisen yrityksen keskittyessä omaan erikoisosaamiseensa.

 

 

Vaarana on, että edes suuret investoinnit eivät saa järjestelmää asiakaslähtöiseksi jos suunnitelmat eivät kykene huomioimaan kaikkia seikkoja. Lisäksi lukuisia ihmisiä koskevat muutokset henkilökohtaisessa työn toimenkuvassa ja uuden kulttuurin omaksumisessa ovat aikaa vieviä prosesseja. Muutoksille onkin annettava riittävästi aikaa ja ne on usein tehtävä vaiheittain.

Seuraava kuvio osoittaa, kuinka tuotanto, yrityksen sisäinen toiminta, asiakkaat ja muut yritykset jakeluketjussa on saatava nivoutumaan sähköisen liiketoiminnan jakeluketjun kokonaisuuteen. Tästä arvoketjuissa on paljolti kysymys.

 

" Technology is changing faster than markets,Markets are changing faster than customers,Customers are changing faster than organizations,and organizations are changing faster than people who run them." Phillips, Nicola

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi