Jakelukanavien johtamisen suunnittelu
Jakeluketjun johtaminen on pitkäaikainen koko yrityksen
toimintatapaa ja ajattelua muuttava prosessi. Lisäksi se vaatii suurta
ajallista, rahallista ja henkistä sitoutumista. Tämän vuoksi on
tärkeää, että yritys sitoutuu kehittämistyöhön johtoa myöten.
Kehittäminen ei saa olla yksinomaan jonkin projektiryhmän vastuulla.
Ongelmana on, että monia toimintoja ja jopa monia yrityksiä pitää
saada nivottua yhdeksi asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tuotanto,
jakelu, tilaus- ja maksujärjestelmät, tekniset salausmenetelmät ym.
muodostavat osan kokonaisuudesta asiakaspalvelun toimivuudesta, josta
kaikki ei ole kuluttajan nähtävillä muulla tavoin kuin palvelun
epäonnistumisena.
Seuraava kuvio osoittaa, kuinka monenlaisia toimijoita verkon kautta
tapahtuvassa myyntitapahtumassa tuottajan ja asiakkaan välissä voi
olla. Teknologian kehittyessä toimijoita voi tulla yhä enemmän
tuottajan ja asiakkaan väliin jokaisen yrityksen keskittyessä omaan
erikoisosaamiseensa.
Vaarana on, että edes suuret investoinnit eivät saa järjestelmää
asiakaslähtöiseksi jos suunnitelmat eivät kykene huomioimaan kaikkia
seikkoja. Lisäksi lukuisia ihmisiä koskevat muutokset
henkilökohtaisessa työn toimenkuvassa ja uuden kulttuurin
omaksumisessa ovat aikaa vieviä prosesseja. Muutoksille onkin annettava
riittävästi aikaa ja ne on usein tehtävä vaiheittain.
Seuraava kuvio osoittaa, kuinka tuotanto, yrityksen sisäinen
toiminta, asiakkaat ja muut yritykset jakeluketjussa on saatava
nivoutumaan sähköisen liiketoiminnan jakeluketjun kokonaisuuteen.
Tästä arvoketjuissa on paljolti kysymys.
" Technology is changing faster than markets,Markets are
changing faster than customers,Customers are changing faster than
organizations,and organizations are changing faster than people who run
them." Phillips, Nicola
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|