Suhteiden luonti ja niiden syvyys verkossa
Yritys- ja asiakassuhteet ovat, kuten ystävyyssuhteiden luominen,
kokonaisvaltainen prosessi. Ongelmana on, kuinka virtuaalisella
kommunikaatiolla saadaan esiin inhimillistä vuorovaikutusta kaikilla
aisteilla ja aidon vuorovaikutteisesti. On tärkeää arvoketjun
kehittämisen kannalta, että kyetään havaitsemaan tekijät, jotka
voivat ehkäistä tai edistää luottamuksen syntyä verkossa.
Inhimillisten tekijöiden vaikutusta verkkoympäristössä ei kannata
vähätellä.
Filosofian professori Göte Nyman Helsingin yliopiston psykologian
laitokselta toteaa (Fakta: 4/2003), että usein yliarvioidaan ihmisten
kiinnostus virtuaalista työskentelyä kohtaan ja aliarvioidaan
teknologian pelko. Tarvitaan syvällistä psykologista näkemystä
siitä, miten ihmiset todellisuudessa toimivat. Nymanin mielestä
kehitys on toistaiseksi kulkenut liiaksi tekniikan, ei ihmisten
tarpeiden ehdolla.
Tämä olisi muistettava myös arvoketjujen kehitystyössä.
Arvoketjua luovien yritysten tarpeet on saatava nivottua yhteen siten,
että myös lopullinen asiakas kokee arvoketjusta rakennetun palvelun
tuovan lisäarvoa itselleen. Arvoketjujen kehitystyössä on siten kyse
monien, usein ristiriitaistenkin tarpeiden kimpusta, jossa keskinäinen
luottamus on kaiken onnistumisen ydin.
Mm. verkkoihin sekä teoriassa ja käytännössä perehtynyt johtava
konsultti Lasse Saurama Fujitsu Invia Oy:stä (Fakta 5/2003) toteaa:
"Yritykset tyypillisesti ajattelevat, että ne toimivat
verkossa tuottaakseen hyötyä tai muuta arvoa asiakkaalleen. Kuitenkin
verkossa kaikkien osallistujien tulisi tuottaa arvoa toisilleen, jotta
verkolla olisi jatkuvuuden ja onnistumisen edellytyksiä…Avainsana
verkon menestymisessä on kommunikaatio. Kommunikaation avoimuus,
aikaisuus, laajuus, syvyys ja rehellisyys näyttävät olevan aika
suorassa suhteessa siihen, millaisia tuloksia verkostolta voidaan
odottaa."
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|