Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Suhteiden luonti ja niiden syvyys verkossa

Yritys- ja asiakassuhteet ovat, kuten ystävyyssuhteiden luominen, kokonaisvaltainen prosessi. Ongelmana on, kuinka virtuaalisella kommunikaatiolla saadaan esiin inhimillistä vuorovaikutusta kaikilla aisteilla ja aidon vuorovaikutteisesti. On tärkeää arvoketjun kehittämisen kannalta, että kyetään havaitsemaan tekijät, jotka voivat ehkäistä tai edistää luottamuksen syntyä verkossa. Inhimillisten tekijöiden vaikutusta verkkoympäristössä ei kannata vähätellä.

Filosofian professori Göte Nyman Helsingin yliopiston psykologian laitokselta toteaa (Fakta: 4/2003), että usein yliarvioidaan ihmisten kiinnostus virtuaalista työskentelyä kohtaan ja aliarvioidaan teknologian pelko. Tarvitaan syvällistä psykologista näkemystä siitä, miten ihmiset todellisuudessa toimivat. Nymanin mielestä kehitys on toistaiseksi kulkenut liiaksi tekniikan, ei ihmisten tarpeiden ehdolla.

Tämä olisi muistettava myös arvoketjujen kehitystyössä. Arvoketjua luovien yritysten tarpeet on saatava nivottua yhteen siten, että myös lopullinen asiakas kokee arvoketjusta rakennetun palvelun tuovan lisäarvoa itselleen. Arvoketjujen kehitystyössä on siten kyse monien, usein ristiriitaistenkin tarpeiden kimpusta, jossa keskinäinen luottamus on kaiken onnistumisen ydin.

Mm. verkkoihin sekä teoriassa ja käytännössä perehtynyt johtava konsultti Lasse Saurama Fujitsu Invia Oy:stä (Fakta 5/2003) toteaa:

"Yritykset tyypillisesti ajattelevat, että ne toimivat verkossa tuottaakseen hyötyä tai muuta arvoa asiakkaalleen. Kuitenkin verkossa kaikkien osallistujien tulisi tuottaa arvoa toisilleen, jotta verkolla olisi jatkuvuuden ja onnistumisen edellytyksiä…Avainsana verkon menestymisessä on kommunikaatio. Kommunikaation avoimuus, aikaisuus, laajuus, syvyys ja rehellisyys näyttävät olevan aika suorassa suhteessa siihen, millaisia tuloksia verkostolta voidaan odottaa."

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi