Jakelukanavien kehittämisen haasteita
Seuraavat tekijät suuntavat yrityksen mielenkiintoa laajentaa
Internet-pohjaista jakelukanavaa kauppakumppaneiden kanssa:
- Globaali erikoistuminen, jolloin asiakkaan kaipaamat tuotteet
saattavat sijaita maantieteellisesti hyvinkin kaukana
- Jakelukanavan ennustamattomuus. Uudet teknologiat sallivat
yritysten hallita paremmin paikallista ja alueellista kysyntää. Se
vaatii kuitenkin hienojakoista moniulotteista jakeluketjua ja sen
hallintaa oman toiminnan näkökulmasta
- Herkkyys asiakkaan tarpeiden tunnistamiselle on tärkeämpää kuin
perinteinen tuotantopainotteinen tehokkuusajattelu.
- Yhtiön halukkuus hyväksyä matalammat voittomarginaalit
ylläpitääkseen ja lisätäkseen markkinaosuutta.
Sähköisen liiketoiminnan tuleminen on pakottanut tuottajat ja
jakelijat suhtautumaan herkemmin vähittäiskauppiaisiin ja kuluttajiin.
Vähittäiskauppojen asiakassuuntautuneisuuden kehittäminen on luonut
valmistajille paineita kehittää ja toimittaa tuotteitaan yhä
tarkemmin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
Seuraava esimerkki kuvaa, kuinka Stockmann konserniin kuuluvan Hobby
Hallin kaupallinen johtaja Pekka Polvinen (Bisnes.fi: 9/2003) kokee
asiakaspalvelun haasteet verkkokaupassaan. Esimerkistä voidaan huomata,
että asiakaspalvelunäkökulma on eräs oleellinen seikka
mietittäessä liiketaloudellisesti toimivan arvoketjun rakentamista.
Hobby Hall avasi neljä vuotta sitten kauppapaikkansa. Sen
kuukausittaiset online- myynnin kasvut ovat olleet kuluvana vuonna
(2003) 30-50%. Edellisen vuoden myynnin kokonaisarvo oli 24,4 miljoonaa
euroa.
"Tällä hetkellä meillä on käynnissä laaja
järjestelmäuudistus, jonka ensi tavoitteena on ostotoiminnan ja
tuotteisiin liittyvän asiakaspalvelu-ulottuvuuden kehittäminen.
Investoinnin tuotto-odotukset muodostuvat paitsi kustannussäästöistä
myös kokonaisketteryyden parantamisesta liiketoiminnassamme, jossa
tuotteet ja asiakaspalvelun eri osa-alueet tilauksen käsittelystä
laskutukseen sekä huoltopalveluihin muodostavat haasteellisen
kokonaisuuden. Tämän ylivoimaisesta hallitsemisesta muodostuu
yhtiömme olemassaolon oikeutus ja kilpailukykymme ydin."
Sähköiseen liiketoimintaan kehittyvät integroituneet jakeluketjut
lisäävät paineita edelleen, jos kilpailussa halutaan säilyä mukana.
Tieto nähdään yhä selvemmin pääomana, joskus jopa koneitakin
tärkeämpänä. Tämä tarkoittaa sitä, että jakeluketjun
loppupäätä kuunnellaan herkällä korvalla. Jakeluketjun
kehittämisen muodot muuttuvat siis yhä asiakaslähtöisemmiksi.
Internetin kehittyminen aiheuttaa Kalakotan (2000) mukaan sen, että
jakelukanavan johtaminen (SCM) tulee olemaan liiketoimintastrategian
ydinasia tulevalla vuosikymmenellä.
Sähköinen liiketoiminta aiheuttaa jakelukanavan kehittämispaineita
myös siten, että kuluttajalle tulee yhä enemmän vaihtoehtoja.
Lisäksi internet ja muu markkinointiviestinnän tehostuminen aiheuttaa
sen, että asiakkaat ovat myös entistä tietoisempia eri
vaihtoehdoista. Siksi heidän käyttäytymisensä ennustettavuus
vähenee. Yrityksen on sen vuoksi pysyttävä kärjessä jakeluketjun
kehittämisessä, jotta kilpailukyky voidaan taata.
Perinteiset menetelmät ennustaa kysyntää tuotantosuunnitelmineen
eivät enää päde ehkä sellaisenaan. Palveluun keskittyvä toiminta
vaatii esimerkiksi lyhyempiä toimitusaikoja tilauksille. Tämän
kaltaiset kriittiset tekijät on tunnistettava ja niihin on reagoitava
nopeasti.
Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen,
jyri.hanninen@kyamk.fi
|