Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Jakelukanavien kehittämisen haasteita

Seuraavat tekijät suuntavat yrityksen mielenkiintoa laajentaa Internet-pohjaista jakelukanavaa kauppakumppaneiden kanssa:

- Globaali erikoistuminen, jolloin asiakkaan kaipaamat tuotteet saattavat sijaita maantieteellisesti hyvinkin kaukana

- Jakelukanavan ennustamattomuus. Uudet teknologiat sallivat yritysten hallita paremmin paikallista ja alueellista kysyntää. Se vaatii kuitenkin hienojakoista moniulotteista jakeluketjua ja sen hallintaa oman toiminnan näkökulmasta

- Herkkyys asiakkaan tarpeiden tunnistamiselle on tärkeämpää kuin perinteinen tuotantopainotteinen tehokkuusajattelu. 

- Yhtiön halukkuus hyväksyä matalammat voittomarginaalit ylläpitääkseen ja lisätäkseen markkinaosuutta.

Sähköisen liiketoiminnan tuleminen on pakottanut tuottajat ja jakelijat suhtautumaan herkemmin vähittäiskauppiaisiin ja kuluttajiin. Vähittäiskauppojen asiakassuuntautuneisuuden kehittäminen on luonut valmistajille paineita kehittää ja toimittaa tuotteitaan yhä tarkemmin asiakkaan tarpeiden mukaisesti.

Seuraava esimerkki kuvaa, kuinka Stockmann konserniin kuuluvan Hobby Hallin kaupallinen johtaja Pekka Polvinen (Bisnes.fi: 9/2003) kokee asiakaspalvelun haasteet verkkokaupassaan. Esimerkistä voidaan huomata, että asiakaspalvelunäkökulma on eräs oleellinen seikka mietittäessä liiketaloudellisesti toimivan arvoketjun rakentamista.

Hobby Hall avasi neljä vuotta sitten kauppapaikkansa. Sen kuukausittaiset online- myynnin kasvut ovat olleet kuluvana vuonna (2003) 30-50%. Edellisen vuoden myynnin kokonaisarvo oli 24,4 miljoonaa euroa.

"Tällä hetkellä meillä on käynnissä laaja järjestelmäuudistus, jonka ensi tavoitteena on ostotoiminnan ja tuotteisiin liittyvän asiakaspalvelu-ulottuvuuden kehittäminen. Investoinnin tuotto-odotukset muodostuvat paitsi kustannussäästöistä myös kokonaisketteryyden parantamisesta liiketoiminnassamme, jossa tuotteet ja asiakaspalvelun eri osa-alueet tilauksen käsittelystä laskutukseen sekä huoltopalveluihin muodostavat haasteellisen kokonaisuuden. Tämän ylivoimaisesta hallitsemisesta muodostuu yhtiömme olemassaolon oikeutus ja kilpailukykymme ydin."

Sähköiseen liiketoimintaan kehittyvät integroituneet jakeluketjut lisäävät paineita edelleen, jos kilpailussa halutaan säilyä mukana. Tieto nähdään yhä selvemmin pääomana, joskus jopa koneitakin tärkeämpänä. Tämä tarkoittaa sitä, että jakeluketjun loppupäätä kuunnellaan herkällä korvalla. Jakeluketjun kehittämisen muodot muuttuvat siis yhä asiakaslähtöisemmiksi. Internetin kehittyminen aiheuttaa Kalakotan (2000) mukaan sen, että jakelukanavan johtaminen (SCM) tulee olemaan liiketoimintastrategian ydinasia tulevalla vuosikymmenellä.

Sähköinen liiketoiminta aiheuttaa jakelukanavan kehittämispaineita myös siten, että kuluttajalle tulee yhä enemmän vaihtoehtoja. Lisäksi internet ja muu markkinointiviestinnän tehostuminen aiheuttaa sen, että asiakkaat ovat myös entistä tietoisempia eri vaihtoehdoista. Siksi heidän käyttäytymisensä ennustettavuus vähenee. Yrityksen on sen vuoksi pysyttävä kärjessä jakeluketjun kehittämisessä, jotta kilpailukyky voidaan taata.

Perinteiset menetelmät ennustaa kysyntää tuotantosuunnitelmineen eivät enää päde ehkä sellaisenaan. Palveluun keskittyvä toiminta vaatii esimerkiksi lyhyempiä toimitusaikoja tilauksille. Tämän kaltaiset kriittiset tekijät on tunnistettava ja niihin on reagoitava nopeasti.

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi