Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu   

 Arvoketjut

  Tavoite
  Arvoketju
  Jakelukanavien:
   Luominen
   Kehittäminen
   Johtaminen
   Yhteensovittaminen
  Ansaintalogiikka
  Verkkoteknologia hyödyt
  EDI ja arvoketjut
  Luottamus arvoketjuissa
  Suhteiden pysyvyys
  Kulttuurierot
  Tehtävät
  Lähteet
 

 






Jakelukanavien luominen

Jakelukanavan toimintakyky on muodostunut erääksi keskeisemmäksi kilpailukykyyn vaikuttavaksi tekijäksi verkkokaupassa. Se on muodostunut erityisesti kulutustavaroiden verkkokaupan menestymisen ehdoksi. Asiakkailla on suuria odotuksia jakelukanavan toimivuuden suhteen. Perinteisillä kauppapaikoilla tuotteita odotetaan esim. saatavan haluttuun paikkaan mahdollisimman reaaliaikaisesti asiakkaiden tarpeiden mukaisesti ja ehdottoman luotettavasti.

Kuinka verkkokauppa voi vastata haasteeseen? Luonnollisesti on löydettävä omat vahvuustekijät suhteessa perinteisiin kauppapaikkoihin ja eliminoida kilpailuetua heikentäviä tekijöitä oman konseptisuunnittelun avulla. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta onnistuneita esimerkkejäkin löytyy.

Kun jakelukanavaa käytetään strategian kehittämisvälineenä, puhutaan jakelukanavan johtamisesta. Englanninkielinen termi on SCM (supply chain management).

Kun sähköisessä liiketoiminnassa kehitetään jakelukanavaa strategisesti, joudutaan kysymään mm. seuraavia kysymyksiä:

  • Miltä jakelukanavan tulisi näyttää tulevaisuudessa?
  • Kuinka selvittää oman yrityksen jakelukanavan toimivuus ja kilpailukyky sekä luoda kehittämistoimenpiteitä niiden pohjalta?
  • Onko yhtiöllä valmiuksia kehittää jakelukanaviaan sähköisen liiketoimintaympäristön vaatimalla tavalla?

Näihin kysymyksiin on löydyttävä vastaukset, jotta jakelukanava voi toimia kilpailukyvyn lähteenä ja sen myötä yhtiön strategian kehittämisen apuvälineenä. Lähdetään siis etsimään vastauksia...

Jakeluketjun kehittäminen kilpailukykyiseksi sähköisessä liiketoimintaympäristössä vaatii yrityksen kokonaisvaltaisten toimintaperiaatteiden vahvaa hallintaa. Yrityksen johdolla on oltava selkeä ja pitkäjänteinen strateginen näkemys arvoketjun kehittämistavoista. On muistettava, että loppujen lopuksi arvoketjun on tuotava asiakkaille lisäarvoa, jotta sen olemassaololla on oikeutus.

Mitä pidemmälle ympäristö on kehittynyt tuotantovaltaisuudesta kohti asiakaskeskeisyyttä, sitä tärkeämmäksi on myös jakeluketjun suunnittelussa tullut yrityksen kokonaisvaltainen konseptin hallinta ja jakeluketjun nivominen siihen asiakaslähtöisesti. (Karjalainen 2000: 43-47)

Yritykset tarvitsevat tällöin nopeaa ja kustannustehokasta jakelukanavaa tuotteilleen, joka vieläpä kelpaa asiakkaille. Sähköisessä liiketoiminnassa asiakaskeskeisyyden ja kustannustehokkuuden yhdistämisessä jakelukanavan kehittäminen on nähty jopa ensisijaiseksi strategisen kehittämisen kohteeksi. Mitä asiakkaat siis tarvitsevat? Tämä kurssi ei anna kaikkia vastauksia, mutta on varmaa, että arvoketjun kehitystyössä tämä seikka on pidettävä suunnittelun punaisena lankana.

On siis aina kysyttävä, millä tavoin sähköiseen ympäristöön tukeutuva arvoketju voi tuottaa lisäarvoa verrattuna muihin vaihtoehtoihin tuotteiden ja palvelujen tarjonnassa?

Jotta asiakaskeskeisyys voi toteutua jakelukanavassa, sen kehittämiseen vaadittavan informaation on tultava asiakkaalta. Perinteinen insinööriajattelu ei ole tällaista näkökulmaa ottanut omakseen, vaikka muutos on erityisesti viime aikoina ollut nopeaa tässäkin suhteessa.

Seuraava kuvio osoittaa, kuinka jakeluketjun suunnittelun ja informaatiovirran on kuljettava asiakkaalta valmistajalle. Välissä voi olla luonnollisesti monenlaisia toimijoita, kuten jakeluun ja vähittäisportaaseen liittyviä toimijoita. Saadun informaatio- ja rahavirran avulla jakelukanavaa kehitetään.

Jakelukanava sisältää siis materiaali-, informaatio- ja rahoitusvirtaa. Sähköisessä liiketoiminnassa yritysten välinen keskinäinen integrointi jakeluketjun kokonaisuutta palvelevalla tavalla on olennaista. Nykypäivänä yritykset ovat joutuneet miettimään uudelleen suhdettaan toimittajiin, tuottajiin, jakelijoihin, vähittäiskauppoihin ja asiakkaisiin.

Markkinajohtajat ovat ymmärtäneet, että mitä tehokkaampaa heidän partneruussuhteensa muiden jakeluketjun osien kanssa on, sitä suuremman kilpailuedun he voivat saavuttaa kilpailijoihinsa nähden. Ongelmana on, että suhteen tiivistyessä myös riippuvuus muista kasvaa. Yksikin epäonnistuminen jakeluketjussa vaikuttaa välittömästi asiakkaan saamaan palvelukokemukseen. Tavoite on luonnollisesti päinvastainen eli asiakkaan kokemien etujen parantaminen.

Hyvä esimerkki tehokkaasta suunnittelusta ja integroinnista on Kalakotan (2000) mainitsema esimerkki maailman laajimpiin verkkokauppoihin, millä mittarilla tahansa, luettavasta Amazon.com:sta (www.amazon.com) ja kuljetusliike FedEx:sta (www.fedex.com)

Se kertoo yritysten yhteistyöstä tilanteessa, jolloin uusin Harry Potter kirja ilmestyi markkinoille. Tiedettiin etukäteen, että kirjan suosio on valtaisa ja jakelu on saatava toimimaan nopeasti suurille massoille. Ennen kirjan julkaisua Amazon.com tilasi 350.000 kappaletta etukäteen. Tavoitteena oli saada kirjat jakeluun innokkaimmille lukijoille yhden päivän aikana tilauksesta. FedEx ja Amazon.com integroivat tietokonejärjestelmiään yhteen viikkojen ajan taatakseen toimivan jakeluprosessin. Operaatio onnistui loistavasti ja Amazon.com sai toimitettua 250.000 kirjaa tilaajille seuraavana päivänä kirjan julkistamisesta. He kutsuivat operaatiota "laajimmaksi yhden päivän jakelutoimenpiteeksi sähköisen liiketoiminnan kuluttajakaupan historiassa".

Päivitetty:
29.10.2003 Jyri Hänninen, jyri.hanninen@kyamk.fi