| Tekijänoikeudet ja muut immateriaalioikeudet Tekijänoikeus
				 Tekijänoikeuslainsäädännön tavoitteena
				on edistää luovaa työtä sen eri ilmenemismuodoissa
				takaamalla tekijöille ja muille oikeudenhaltijoille yksinoikeus
				määrätä luomiensa ja tuottamiensa aineistojen lähes
				kaikenlaisesta käytöstä. Suomessa keskeisin tekijänoikeutta
				koskeva säädös on tekijänoikeuslaki vuodelta1961. Lakia on
				muutettu sen antamisvuoden jälkeen noin 20 kertaa. Tekijänoikeus
				on perinteisesti ollut hyvin kansainvälinen oikeudenala.
				Kansainvälisellä tasolla on solmittu useita yleissopimuksia
				turvaamaan tekijöiden ja lähioikeuksien haltijoiden asemaa. Myös
				EU-tasolla jäsenvaltioiden tekijänoikeuslainsäädäntöjä on
				harmonisoitu antamalla tekijänoikeutta ja lähioikeuksia
				koskevia direktiivejä.
				 Tällä hetkellä tekijänoikeuslakia ollaan
				parhaillaan muuttamassa EU:n ns. tietoyhteiskunnan tekijänoikeusdirektiivin
				2001/29/EY vaatimusten edellyttämällä tavalla. Samalla lakia
				tarkistetaan eräiltä muilta osin. Lakien tekijänoikeuslain ja
				rikoslain 49 luvun muuttamisesta on tarkoitus tulla voimaan
				syyskaudella 2003. Opetusministeriön verkkosivulla http://www.minedu.fi
				(linkki Tekijänoikeus) on perustietoa tekijänoikeudesta ja
				tekijänoikeuslain uudistamistyöstä. Linkin Tekijänoikeusneuvosto
				kautta voi tutustua tekijänoikeusneuvostoon lausuntoihin.
				 Sähköisen liiketoiminnan yhteydessä tekijänoikeudet
				tulee ottaa huomioon mm. verkkosivustoa  rakennettaessa sekä
				käytäessä liiketoimintaa hyödykkeillä, jotka tulevat tekijänoikeudella
				suojatuiksi. Tekijänoikeussuojaa voivat saada useat verkkosivun
				elementit, kuten tekstit, valokuvat, piirrokset, grafiikka,
				tietokoneohjelmat, musiikki, videoleikkeet, tietokannat jne.
				Tekijänoikeussuojan syntymiselle ei ole asetettu mitään
				muotovaatimuksia kuten rekisteröinti, maksujen maksaminen tai
				copyright-merkin käyttö.
				 Tekijänoikeuden sisältönä on tekijälle
				(tai oikeuden siirtymisen perusteella oikeudenhaltijalle)
				kuuluva lakisääteinen yksinomainen määräämisvalta teoksen
				(tai muun suojan kohteen) lähes kaikenlaisesta käytöstä.
				Tekijänoikeuslainsäädännössä nämä tekijälle kuuluvat
				yksinoikeudet jaetaan taloudellisiin ja moraalisiin oikeuksiin. Tekijänoikeuslain
				taloudellisia oikeuksia koskevan perussäännöksen mukaan tekijällä
				on yksinoikeus määrätä teoksensa kappaleiden valmistamisesta
				ja teoksen saattamisesta yleisön saataviin. 
				Aatteelliset eli moraaliset oikeudet ovat tekijän henkilöön
				liittyviä oikeuksia. Teosta käytettäessä on tekijän nimi
				ilmaistava hyvän tavan mukaan, eikä teosta saa muuttaa tai käyttää
				tekijää loukkaavalla tavalla tai loukkaavassa yhteydessä.
				 Tekijänoikeussuoja on kestoltaan rajallinen
				oikeus. Varsinaisten teosten suoja-aika on 70 vuotta laskettuna
				tekijän kuolinvuoden lopusta. Lähioikeuksien suoja-aika on pääsääntöisesti
				50 vuotta.
				 Tekijänoikeuden loukkaus on sanktioitu sekä
				tekijänoikeuslaissa että rikoslaissa. Maksimirangaistus tekijänoikeuden
				loukkauksesta on kaksi vuotta vankeutta. Lisäksi tekijänoikeuden
				loukkauksesta seuraava siviilioikeudellinen korvausvastuu
				(hyvitys ja mahdollinen vahingonkorvaus) saattaa nousta hyvinkin
				suureksi.
				 Linkitys
				 Tietoverkolle luonteenomaisena piirteenä
				voidaan pitää linkkien tekemistä toisille verkkosivustoille.
				Tällä hetkellä linkitykseen liittyy useita oikeudellisia epävarmuustekijöitä.
				Linkkejä voidaan tehdä monella tavoin ja eri linkitystapoja on
				mahdollista yhdistellä. Linkityksen  sallittavuutta on
				arvioitava viime kädessä tapauskohtaisesti. Epävarmoissa
				tilanteissa on aina syytä pyytää lupa linkin tekemiseen tai
				ainakin informoida linkitettävän sivuston oikeudenhaltijaa.
				Karkeasti sanottuna hyperlinkkien (tavallinen hakulinkki)
				tekemistä voidaan useimmissa tapauksissa pitää sallittuna.
				Hyperlinkit, jotka vievät käyttäjän syvälle linkitetyn
				sivuston hierarkiaan ohi aloitus- tai pääsivun (ns. syvälinkki)
				saattavat aiheuttaa oikeudellisia ongelmia. Tämä johtuu siitä,
				että niiden seurauksena käyttäjä ohittaa aloitussivulla
				mahdollisesti olevat aineiston käyttöehdot, tiedot
				oikeudenhaltijasta tai mainokset. Kehyslinkit, jotka avaavat
				linkitetyn aineiston linkittäjän kehykseen siten, että käyttäjä
				ei voi olla täysin varma miltä sivustolta aineisto on peräisin,
				edellyttävät linkitettävän aineiston oikeudenhaltijan lupaa.
				Myös inline –linkitys, jota käytetään mm. valokuvien ja
				muun graafisen materiaalin sisällyttämiseksi verkkosivulle,
				edellyttää oikeudenhaltijan lupaa.
				 Muut immateriaalioikeudet
				 Immateriaalioikeus jaetaan perinteisesti
				tekijänoikeuteen ja teollisoikeuksiin. Teollisoikeuksia ovat
				mm. tavaramerkkioikeus, mallioikeus, hyödyllisyysmallioikeus ja
				patenttioikeus. Tekijänoikeuden tavoin myös teollisoikeudet
				ovat yksinoikeuksia. Kukaan ei saa käyttää liiketoiminnassaan
				esimerkiksi toisen suojattua tavaramerkkiä. Teollisoikeussuojan
				syntyminen edellyttää kuitenkin pääsääntöisesti rekisteröintiä
				sekä rekisteröinti- ja ylläpitomaksujen suorittamista.
				Hakemukset Suomessa tehdään patentti- ja
				rekisterihallitukselle http://www.prh.fi.
				 Verkkotunnukset
				 Yrityksen tai organisaation verkkosivun
				domain-nimi eli verkkotunnus on tekstimuodossa oleva verkkosivun
				osoite Internet-verkossa. Nykyään verkkotunnukset on
				yrityksille tärkeä kilpailukeino. Yrityksen toiminimeä tai
				tavaramerkkiä vastaava tai lähellä oleva verkkotunnus auttaa
				löytämään yrityksen kotisivut ja on helppo muistaa jälkeenpäin.
				 Verkkotunnuksen antamisesta tietylle käyttäjälle
				käytettäväksi päättää joka maassa paikallinen taho, jolle
				verkkotunnusten myöntämisoikeus on annettu. Myöntämisperusteet
				eri maissa voivat vaihdella huomattavasti. Suomessa
				verkkotunnusten sääntely muuttui aikaisempaa vapaammaksi, kun
				uusi verkkotunnuslaki (228/2003) tuli voimaan 1.9.2003. Viestintäviraston
				verkkosivuilta http://www.ficora.fi
				löytyy tarkempaa tietoa domain-nimien rekisteröinnistä. Markkinointi ja yksityisyyden suoja
				 Perusteiltaan Internetissä tapahtuva
				markkinointi ei eroa perinteisestä markkinoinnista. Internet
				tuo kuitenkin markkinointiin mukaan reaaliaikaisuuden niin
				mainonnassa kuin asiakaspalvelussa. Myös oikeudellisesti
				Internet ei markkinointikanavana eroa perinteisistä
				markkinointikanavista. Markkinointia sääntelevät normit
				soveltuvat yhtä lailla tietoverkkojen välityksellä
				tapahtuvaan toimintaan kuin perinteiseenkin toimintaympäristöön.
				Ongelmia aiheuttavat kuitenkin muun muassa ympäristön kansainvälisyys,
				ja se miten perinteisiä säännöksiä tulisi tulkita sähköisessä
				ympäristössä.
				 Markkinoinnin oikeuslähteet
				 Markkinointiin sovellettavat keskeiset
				oikeuslähteet voidaan jakaa Suomen lakeihin ja säädöksiin,
				EY-säädöksiin, oikeuskäytäntöihin sekä sitomattomiin
				kotimaisiin ja kansainvälisiin menettelytapaohjeisiin,
				suosituksiin ja sääntelyhankkeisiin.
				 1. Suomen lait ja lakeja alempitasoiset säädökset:
				 - Kuluttajansuojalaki (38/1978)2 luku sisältää kuluttajamarkkinointia
				koskevat säännökset.
 5 luku koskee kuluttajakauppaa.
 6 luku sääntelee koti- ja etämyyntiä.
 - Kauppalaki (335/1987)Laki koskee ensisijaisesti
				elinkeinonharjoittajien (ostajan ja myyjän) välisiä
				sopimussuhteita irtaimen kaupassa.
 - Laki sopimattomasta menettelystä
				elinkeinotoiminnassa (1061/1978)Lain tavoitteena on turvata rehellinen ja hyvän
				liiketavan mukainen kilpailu elinkeinonharjoittajien välillä.
 - Asetus kulutushyödykkeen hinnan
				ilmoittamisesta markkinoinnissa (9/1989)Asetus sääntelee tavaroiden ja palvelujen
				myyntihinnan ja yksikköhinnan ilmoittamista
				kuluttajamarkkinoinnissa.
 - Asetus kulutustavarasta annettavasta
				tiedosta (97/1987)Asetus määrää muun muassa siitä, minkälaisia
				tietoja kulutustavaran myyntipäällyksessä tulee antaa.
 - Laki tietoyhteiskunnan palvelujen
				tarjoamisesta (458/2002)Laki sisältää säännöksiä mm.
				verkkokauppaa harjoittavan yrityksen tiedonantovelvollisuudesta.
 Lailla toteutetaan myös markkinointiin
				soveltuva ns. alkuperämaaperiaate.
 - Henkilötietolaki (523/1999)Henkilötietolain (523/1999) ensisijaisena
				tavoitteena on henkilön yksityisyyden suojaaminen.
 - Laki yksityisyyden suojasta televiestinnässä
				ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999)Laki sisältää mm. sähköposti- ja
				tekstiviestimarkkinointia koskevat säännöt.
 - Tuoteturvallisuuslaki (914/1986)Lailla pyritään ennalta suojaamaan kuluttajia
				kulutushyödykkeen käytöstä kuluttajien terveydelle tai
				omaisuudelle aiheutuvilta vaaroilta muun muassa
				elinkeinonharjoittajalle asetetulla huolellisuus- ja
				ilmoitusvelvollisuudella.
 - Tuotevastuulaki (694/1990)Lain perusteella korvataan vaarallisen tuotteen
				aiheuttama henkilölle tai omaisuudelle aiheutunut vahinko.
 - Säädöstekstit löydät esimerkiksi
				valtion säädöstietopankista http://www.finlex.fi
				(lainsäädäntö -> lain täydellinen nimi -> hae)
				 2. EY-säädökset:
				 - EY:n perustamissopimuksen säännöksetPerustamissopimusten määräyksillä (eli ns.
				primäärioikeudella) on merkitystä muun muassa EY –lainsäädäntöä
				tulkittaessa. Tätä kautta ne voivat ulottaa vaikutuksensa myös
				markkinoinnissa sovellettaviin säännöksiin.
 - Markkinointia koskevat direktiivitEuroopan yhteisössä on annettu useita
				direktiivejä, joiden tarkoituksena on yhtenäistää
				markkinointisäännöksiä ja kuluttajansuojaa eräiltä osin jäsenvaltioissa.
 - Sähköisen kaupankäynnin direktiivi
				(2000/31/EY)Saatettu voimaan antamalla laki
				tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta (458/2002).
 - Direktiivi harhaanjohtavasta mainonnasta
				(84/450/ETY) ja sen muutos (97/55/EY)Saatettu voimaan muuttamalla kuluttajansuojalain
				2 lukua (1072/2000) ja sopimattomasta menettelystä annettua
				lakia (1073/2000).
 - Etämyyntidirektiivi (97/7/EY)Saatettu voimaan muuttamalla kuluttajansuojalain
				6 lukua (1072/2000).
 - Henkilötietodirektiivi (95/45/EY)Saatettu voimaan antamalla henkilötietolaki
				(523/1999).
 - Televiestinnän tietosuojadirektiivi
				(97/66/EY)Saatettu voimaan antamalla laki yksityisyyden
				suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta
				(565/1999)
 - Sähköisen viestinnän
				tietosuojadirektiivi (2002/58/EY)Direktiivi tulee implementoida osaksi jäsenvaltioiden
				kansallisia lainsäädäntöjä 31.10.2003 mennessä
 3. Oikeuskäytäntö:
				 - Markkinaoikeuden ratkaisutMarkkinatuomioistuin ja kilpailuneuvosto
				yhdistyivät 1.3.2002 uudeksi erityistuomioistuimeksi –
				markkinaoikeudeksi. Markkinaoikeus käsittelee KSL:n
				markkinointia koskevia ja SopMenL:n piiriin kuuluvia asioita sekä
				aiemmin  kilpailuneuvostolle kuuluneita
				kilpailunrajoitusasioita. Katso http://www.oikeus.fi/markkinaoikeus
 - Korkeimman oikeuden ja korkeimman
				hallinto-oikeuden ratkaisutRatkaisut löytyvät osoitteesta http://www.finlex.fi
				(oikeuskäytäntö).
 - Euroopan yhteisön tuomioistuimen päätöksetMikäli oikeuskysymys liittyy yhteisöoikeuden säännösten
				ja jäsenvaltion kansallisen lainsäädännön välillä
				mahdollisesti olevaan ristiriitaan tai yhteisöoikeuden säännösten
				tulkintaan, tekee ratkaisun viime kädessä EY-tuomioistuin.
 4. Sitomattomat kotimaiset ja kansainväliset
				menettelytapaohjeet, suositukset ja sääntelyhankkeet:
				 - Kuluttajavirasto ja kuluttaja-asiamiesKuluttaja-asiamiehen ohjeet ovat luettavissa
				kuluttajaviraston verkkosivuilla http://www.kuluttajavirasto.fi.
 Katso myös kuluttajaviraston verkkosivuilta
				"Sähköinen
				kauppa ja kuluttajat" (perustana OECD:n suositukset) ja
				Pohjoismaisten kuluttaja-asiamiesten suositus sähköisestä
				kaupasta ja kuluttajista.
 Katso lisäksi kuluttajaviraston verkkosivuilta
				”Verkkokauppiaan
				ohje” josta löydät myös linkit: ”Ostoksilla
				verkkokaupassa, opas kuluttajille” (TIEKE) ja ”Sähköisen
				kaupankäynnin aapinen, opas pk-yrityksille” (TIEKE).
 - Kuluttajavalituslautakunnan ratkaisutKuluttajavalituslautakunnan ratkaisut ovat
				suosituksia (vailla oikeudellista sitovuutta), jotka koskevat
				normaalisti kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisiä
				erimielisyyksiä, eivätkä siis markkinointia sinänsä.
 - Liiketapalautakunnan lausunnotKeskuskauppakamarin alaisuudessa toimiva
				liiketapalautakunta antaa lausuntoja siitä, onko jotain
				elinkeinonharjoittajan toimenpidettä pidettävä hyvän
				liiketavan vastaisena tai mainonnan kansainvälisiä perussääntöjä
				loukkaavana. Varsinaisena oikeusistuimena asioissa toimii
				markkinaoikeus.
 Katso http://www.keskuskauppakamari.fi
 - Kansainvälisen kauppakamarin (ICC)
				laatimat mainonnan kansainväliset perussäännöt ja
				Internet-mainonnan kansainväliset ohjeetKatso "Guidelines
				on Advertising and Marketing on the Internet" http://www.iccwbo.org
 - Suomen Suoramarkkinointiliitto ry:n käytännesäännötSSML on antanut muun muassa ohjeet
				”Kuluttajien henkilötietojen käsittely ja tietosuoja
				markkinoinnissa” ja laatinut "Sähköisen kuluttajakaupan
				pelisäännöt", jotka löydät sivulta http://www.ssml-fdma.fi.
 - TietosuojavaltuutettuOhjeita tietosuojasta ja mm. henkilötietolaki http://www.tietosuoja.fi
				ja dokumentti ”tietosuoja ja yksityisyys”
 - Muita lähteitäConsumers International http://www.consumersinternational.org
 Federal Trade Comission (USA) http://www.ftc.gov
 Better Business Bureaun (BBB) http://www.bbbonline.org
 Kansainvälisyyden tuomat haasteet
				 Verkossa toteutettava markkinointi voi
				helposti ulottaa vaikutuksensa tarkoituksellisesti tai ilman
				varsinaista tarkoitusta useissa eri maissa asuviin kuluttajiin
				tai muihin asiakkaisiin. Tästä ”kansallisten rajojen häviämisestä”
				saattaa aiheutua ainakin kaksi merkittävää ongelmaa:
				 1) Lainvalintakysymykset: minkä maan lakia
				sopimussuhteessa sovelletaan kun ostaja ja myyjä ovat
				sijoittautuneet eri maihin?
				 2) Lainvastainen markkinointi: markkinointia
				ja mainontaa koskevat säännökset sekä kuluttajansuojan taso
				saattavat vaihdella huomattavasti eri maissa: Minkä maan
				markkinointilainsäädäntöä pitäisi noudattaa?
				 Sähköisen kaupankäynnin direktiiviin
				(2000/31/EY)  tai ”sähkökauppadirektiiviin” sisältyvän
				alkuperämaaperiaatteen mukaan EU/ETA –alueella markkinointiin
				sovelletaan lähtökohtaisesti markkinoijan
				sijoittautumisvaltion lakia. Sähköisen kaupankäynnin
				direktiivi on implementoitu Suomessa säätämällä laki
				tietoyhteiskunnan palvelujen tarjoamisesta (458/2002). Alkuperämaaperiaate
				on käytännössä varsin merkittävä verkkokauppaa
				harjoittavan yrityksen näkökulmasta. Suomalainen
				verkkokauppias täyttää EU/ETA –alueen markkinointia
				koskevan lainsäädännön vaatimukset noudattamalla Suomen
				lakia.
				 Mikäli suomalaisen verkkokauppaa
				harjoittavan yrityksen markkinointi suuntautuu EU/ETA –alueen
				ulkopuolelle, ei ole oikeudellisesti selvää, miten
				markkinointiin sovellettavat säännöt määräytyvät.
				Markkinoinnin kohdemaan viranomaiset ja tuomioistuimet
				soveltavat todennäköisesti oman maansa säännöksiä myös
				suomalaiseen markkinoijaan. Kohdemaan viranomaiset ja
				tuomioistuimet voivat myös katsoa itsensä toimivaltaisiksi käsittelemään
				ko. maassa kielletyn markkinointitoimen ja määräämään siitä
				ko. maan kansallisen lain mukaisen seuraamuksen. Sinänsä
				kansallisen tuomioistuimen toimivalta ja annettujen tuomioiden täytäntöönpanokelpoisuus
				saattaa olla ongelmallista, kun kyseessä on Internetissä
				tapahtuva toiminta. Käytännössä verkkokauppaa harjoittavan
				yrityksen tulisi siis tuntea kohdemaan markkinointilainsäädäntö,
				jotta oikeudellisilta riskeiltä voidaan välttyä. Päivitetty: 29.10.2003 Helena Tirronen, helena.tirronen@tamk.fi
 |