Verotus ja tulli
Ks. Lauri Mannio: Sähköisen kaupankäynnin
verotus s. 329-386, teoksessa Juha Laine (toim.)
Verkkokauppaoikeus (WSLT 2001) ja verohallinnon verkkosivusto http://www.vero.fi
Sähköisen kaupankäynnin verotus tapahtuu
periaatteessa vastaavien sääntöjen mukaan kuin muunkin
kaupankäynnin verotus. Kansainväliseen verkkokauppaan ei myöskään
liity erityisiä tulli- tai verosäännöksiä, vaan
sovellettavaksi tulevat normaalia kauppaa koskevat säännöt
sekä kansain-väliset tulli- ja verosopimukset sekä
mahdolliset maiden väliset kahden-keskiset sopimukset.
Suomessa verovelvollinen yritys maksaa
tuloveroa Suomessa myös verkkokaupankäynnistä saamastaan
tulosta riippumatta siitä, mihin maahan myynti tapahtuu tai
missä maassa yrityksen palvelin sijaitsee. Tämän lisäksi
verkkokaupan kautta myytävät tuotteet ovat yleensä myös
arvonlisäverotuksen kohteena.
Verojen ja tullien http://www.tulli.fi
määräytyminen riippuu osaltaan siitä, tapahtuuko myynti
johonkin Euroopan unionin jäsenmaahan vai EU:n ulkopuolelle.
Osaltaan merkitystä on myös sillä, harjoittaako yritys suoraa
vai epäsuoraa kaupankäyntiä. Verotuksen kannalta epäsuoraan
sähköiseen kaupankäyntiin ei juuri liity uutta oikeudellista
problematiikkaa. Sen sijaan suoraan sähköisen kaupankäynnin
yhteydessä esille saattaa nousta useita kansainväliseen
vero-oikeuteen liittyviä kysymyksiä.
Tuloverotus ja sähköinen kaupankäynti
Tuloverotuksessa suomalaista
verkkokauppayritystä verotetaan normaalisti Suomen verosäännösten
(laki elinkeinotulon verottamisesta 360/1968 ja tuloverolaki
1535/1992) mukaisesti. Tämä koskee myös ulkomaisesta
toimipaikasta saatua tuloa. Suomalainen yritys, joka harjoittaa
liiketoimintaa ulkomailla, voi joutua verotettavaksi toiminnan
sijaintivaltiossa eli lähdevaltiossa kyseisen maan verolakien
mukaisesti. Kaksinkertaisen verotuksen syntyminen on kuitenkin
estetty joko Suomen sisäisellä lainsäädännöllä tai Suomen
ja toimintavaltion (lähdevaltion) välisen vero-sopimuksen
kautta.
Epäsuora sähköinen kaupankäynti on
tuloverotuksen kannalta hyvin pitkälle rinnastettavissa
perinteiseen kaupankäyntiin. Tietoverkko kuitenkin mahdollistaa
kansainvälisen kaupankäynnin aikaisempaa vähäisemmin
liittymin toimintavaltioon. Edellytyksenä, että
toimintavaltiolla on oikeus verottaa yritystä (Suomen tai muun
kotivaltion lisäksi), on kiinteän toimipaikan muodostuminen.
Mikäli toimintavaltion verokanta on korkeampi kuin Suomessa,
aiheutuu tästä lisärasitus verotuksessa.
Käytännössä lienee varsin todennäköistä,
että epäsuoraa sähköistä kauppaa Suomesta harjoittavalle
yritykselle syntyy velvollisuus maksaa tuloveroa Suomen
ulkopuolelle. OECD:n malliverosopimuksen mukaisesti epäsuoraa sähköistä
kauppaa harjoittava yritys voi nimittäin pääsääntöisesti
perustaa myös jakeluvaraston tai vastaavan maahan, jossa sillä
on paljon, ilman että kiinteän toimipaikan katsotaan
muodostuvan.
Suorassa sähköisessä kaupankäynnissä kaupan
kohteena oleva hyödyke siirretään asiakkaalle tietoverkon
kautta. Myös muut kaupanteon kannalta keskeiset toimet
hoidetaan pääsääntöisesti sähköisesti. Tämä voi
aiheuttaa useita kansainväliseen verotukseen liittyviä
ongelmia.
Suoraa sähköistä kauppaa harjoittavan
yrityksen on periaatteessa helppoa toimia useassa maassa
verotuksellisessa mielessä vähäisin liittymin, koska kaupan
kohteena olevan aineettoman tuotteen valmistamisesta ja siirtämi-sestä
asiakkaille ei aiheudu samanlaisia investointeja kuin fyysisten
tuotteiden valmistamisesta, varastoinnista ja siirtämistä
aiheutuu. Miten siis määritellään yrityksen kotivaltio ja
miten kiinteän toimipaikan käsite määrittyy tällaisessa
tilanteessa?
Arvonlisäverotus ja sähköinen kaupankäynti
Arvonlisäverotuksessa kotimaisen normipohjan
muodostaa arvonlisäverolaki (1501/1993). Lain mukaan määrittyy
arvonlisäverokanta kotimaan sisäisessä myynnissä sekä
tavaran tuonnissa EU:ssa ja sen ulkopuolelta. Euroopan unionin
sisäisesti arvonlisäverotusta on yhtenäistetty merkittävästi
menettelytapakysymysten ja niihin liittyvien käsitteiden
osalta. Sen sijaan arvonlisäverokannat EU:n jäsenvaltiossa
vaihtelevat huomattavasti.
Epäsuorassa sähköisessä kaupankäynnissä
tavaroiden myynnin arvonlisäverotuksessa tavaran sijainnilla
luovutushetkellä ja sillä, mihin se luovutetaan, on keskeinen
merkitys. Pääsääntönä on, että suomalainen myyjä on
velvollinen lisäämään tuotteen myyntihintaan arvonlisäveron
ja tilittämään sen veroviranomaisille, mikäli tavara on
myyty Suomessa. Mikäli suomalainen verkkokauppaa harjoittava
yritys myy tavaraa Euroopan unionin alueella olevalle ostajalle,
määrittyy verovelvollisuus ja verotusvaltio ostajan
verotusaseman mukaan.
EU:n ulkopuolelle suuntautunut tavaran vienti
Suomesta tai muista EU-maista on verovapaata ulkomaankauppaa. Tällöin
ostaja joutuu maksamaan tuonnin arvolisäveron kotimaansa
verokannan mukaan. Tavaran tuonnista EU:n ulkopuolelta joudutaan
maksamaan arvonlisävero ja tulli.
(Ks. tarkemmin http://www.tulli.fi/tietoa_ja_ohjeita/tullineuvonta/top10/Internet-kauppa.html)
Suorassa sähköisessä kaupankäynnissä
digitaalisessa muodossa olevan hyödykkeen luovutus katsotaan
palvelun luovutukseksi, joka aiheuttaa sen, että verotusvaltio
määrätään palveluiden myyntimaasäännösten perusteella.
Myyntimaa eli maa missä palvelun myynti verotetaan määritellään
arvonlisäverolaissa palvelun luonteen perusteella. Myyntimaana
pidetään yleensä maata, jossa palvelu pääasiallisesti
tulkitaan kulutetuksi, ja se voi olla myyjän maa, ostajan maa
tai palvelun fyysinen suorituspaikka.
Päivitetty:
29.10.2003 Helena Tirronen, helena.tirronen@tamk.fi
|