Tietoturvan osa-alueet
1. Hallinnollinen turvallisuus
Hallinnollinen turvallisuus
on useimmiten organisaatiossa tietoturvan perusalusta. Organisaation hallinnon
on määriteltävä tietoturvallisuuden pääperiaatteet
ja tehtävä toimenpiteet. Pelkästään yksilötasolla
tietoturvan ylläpitoon mahdollisuudet ovat rajalliset. Esimiesten
vastuulla on tiedottaminen,
seuraaminen ja laiminlyönneistä
huomauttaminen. Tiedotus tapahtuu vain niille, joita kyseinen tietoturva-asia
koskee. Hallinnollinen tietoturva koostuu siis johdon hyväksymistä
periaatteista, vastuunjaosta, tarkoitukseen varatuista resursseista sekä
riskien arvioinnista. Tietoturvallisuuden avainhenkilöille annetaan
järeän tason turvallisuus- ja valmiuskoulutusta sekä koko
henkilöstölle perustason koulutusta turvallisuuden ylläpitämiseksi
sekä poikkeustilanteiden varalle.
Yleensä yritysten lähiverkoissa
on osallisina kahdenlaisia ihmisiä; toiset vastaavat yritysten ja
organisaatioiden tietojärjestelmien ja verkkojen toiminnasta, toiset
vain käyttävä niitä. Tältä pohjalta näkemyseroja
tietoturvallisuudessa voi syntyä. Lähtökohtana on, että
yritykseen määritellään riskianalyysi, jonka
avulla olemassa olevat uhat saadaan paikallistettua, vaiheen perusteella
luodaan
ohjeistus ja toimintaohjeet. Hallinnollisessa tietoturvassa
päämääränä on luoda organisaatioon toimintatapa,
jolla pystytään välttämään tietoturvariskit.
Useimmat vahingot syntyvät
perusturvallisuuden laiminlyönnistä. Perusturvallisuuteen liittyvät
asiat on suunniteltava, määriteltävä, toteutettava
ja testattava. Ongelmiksi voivat muodostua mm. ylimitoitetut ja epäkäytännölliset
turvaratkaisut, jotka johtavat turvatason alenemiseen – niin yllättävältä
kuin se saattaa tuntuakin. Ihmiset eivät jaksa käydä
läpi turvamenetelmiä, tai eivät jopa halua käyttää
turvaratkaisuja, koska se on liian vaikeaa. Toipumissuunnitelmat
on hyvä laatia. Niissä määritellään vahingon
jälkeiset toimenpiteet ja se, kuinka tilanteesta toivutaan ja jatketaan
eteenpäin.
2. Tietoaineistoturvallisuus
Tietoaineistoturvallisuudella
pyritään säilyttämään asiakirjojen, tietueiden
ja tiedostojen luottamuksellisuus sekä estämään tietojen
tuhoutuminen tai tahaton muuttuminen. Oleellista on myös tallenteiden
suojaaminen ja oikeanlainen säilyttäminen. Tietoaineistoturvallisuuteen
liittyvät myös tiedon jatkuva varmistaminen, asianmukainen säilytys
sekä hävittäminen. Tietoaineisto voidaan järjestää
turvaluokkiin
tärkeyden perusteella: julkiset eli kenen tahansa saatavilla olevat
tiedot, luottamukselliset eli vain nimenomaisten henkilöiden saatavilla
olevat tiedot, salaiset eli paljastuessaan henkilön turvallisuutta
uhkaavat tiedot ja erittäin salaiset eli paljastuessaan valtakunnan
turvallisuutta uhkaavat tiedot. Toisaalta tietoaineisto voidaan turvaluokitella
käyttäjien tunnistamiseksi avainten, käyttäjätunnusten
ja salasanojen sekä arkaluonteisten tietojen ja tallenteiden hävittämisoikeuksien
osalta.
3. Henkilöstöturvallisuus
Henkilöstöturvallisuus
on usein liian vähälle huomiolle jätetty alue. Henkilöstö
on organisaatiota ylläpitävä voima ja toisaalta myös
riski. Yleensä henkilöstö aiheuttaa vahinkoa tietämättään.
Inhimillisiin vahinkoihin auttaa usein koulutus. Tietoturvan päämäärät
sekä huolimattomuuden ja vahingon seuraukset on on hyvä selvittää.
Henkilön persoonan ominaisuudet vaikuttavat myös reagointiin
yllättävissä tilanteissa. Tahallisia vahingontekoja myös esiintyy,
ne liittyvät usein erottamiseen. Pitkään palveluksessa ollut
henkilö vie väkisinkin tietoa mukanaan. Kulkuluvat, salasanat
ja muut tulisi mitätöidä mahdollisimman pian erottamistapauksissa.
Vierailijoiden
valvonta kuuluu myös henkilöstöturvallisuuteen.
Henkilöstöturvallisuuden
tavoite on, ettei työntekijä tietämättömyyden,
huonon motivaation tai pahantahtoisuuden vuoksi pääse muuttamaan
tai tuhoamaan tietoa, tai mahdollista jonkun ulkopuolisen käyttämään
sitä. Henkilöstöturvallisuuden pääpaino on riskien
välttäminen ennakkoon ja synnyn estäminen. Salasanoja
ei kirjoiteta muistilapuille, eikä säilytetä asiaankuulumattomien
ihmisten ulottuvilla. Uutta henkilöä palkattaessa voidaan mitata
hänen luotettavuuttaan psykologisilla testeillä tai pyytää
lausunto poliisilta. Henkilöstöturvallisuuden riskeiksi voivat
muodostua liian laajat käyttöoikeudet, liika asiantuntemus, välinpitämätön
asenne tietoturvallisuutta kohtaan sekä motivaation puute ja tyytymättömyys
työhön.
4. Käyttöturvallisuus
Käyttöturvallisuutta
ovat
salasanat, käytössä olevien ohjelmien osaaminen
ja virustentorjunta. Annettujen
käyttöoikeuksien tulee
olla mukautettu työtehtäviin. Käyttöturvallisuus koostuu
järjestelmien turvallisista käyttöperiaatteista, tietojenkäsittelytapahtumien
valvonnasta sekä jatkuvuuden turvaamisesta. Periaatteena on luoda
sellaiset menettelytavat, joilla päivittäisessä toiminnassa
säilytetään tietoturvallisuuden taso mahdollisimman hyvänä.
Salasanojen tulee täyttää ennalta määrätyt
kriteerit. Käyttöturvallisuuteen liittyvät myös hallinnon
määrittelemät säännöt mm. sähköpostin
ja omien levykkeiden käytöstä.
Käyttäjätunnuksia
on syytä jakaa harkiten, rajattuja oikeuksia käytetään.
Salasanat eivät saa olla helposti arvattavia, esim. tutut nimet ovat
kiellettyjä. Hyvä salasana on itselle helppo muistaa, mutta toisille
vaikea arvata. Työtehtävien suorittajalle löytyy aina varahenkilö.
Tehtävien kierrättämistä työntekijöiden välillä
suositellaan myös. Vaarallisten työyhdistelmien syntymistä
pyritään estämään siten, että yksi ihminen
ei ole vastuussa kahdesta toisistaan riippuvasta työtehtävästä.
Lokitiedostoja tarkkailemalla voidaan todentaa tietyn toimenpiteen
suorittanut henkilö.
Virukset ovat jatkuva riesa.
Paras tapa suojautua viruksia vastaan on valistus ja ajan tasalla olevat
virustorjuntaohjelmat.
Mitä enemmän yrityksellä on elektronista liikennettä
ulkopuolisten yritysten kanssa, sitä suuremmaksi virusuhka syntyy.
Automaattisella virustentarkistuksella pyritään estämään
virusten pääsy tietoliikennejärjestelmiin ja lähiverkkoihin
esim. sähköpostin tai webin kautta. Käytännössä
laitteisiin asennetaan virustentorjuntaohjelmisto, joka tarkkailee ja antaa
ilmoituksen mahdollisesta viruksesta. Ilmoituksen jälkeen on
syytä ryhtyä toimenpiteisiin, koska virus saattaa aiheuttaa hyvin
vahingollisia seurauksia: tiedot saattavat tuhoutuvat osittain tai kokonaan,
tieto välittyy edelleen ulkopuolisille tai virus muutoin häiritsee
tietojärjestelmien toimintaa.
Laitteiden käyttövarmuus
on myös käyttöturvallisuutta. Laaditaan ns. toipumissuunnittelu,
jonka avulla varmistetaan toiminnan jatkuminen jonkun yllättävän
tilanteen ilmaantuessa. Kiintolevyn rikkouduttua työasemien palautuksen
tulee sujua ongelmitta. Varmuuskopiot tulee ottaa säännöllisesti.
Sähkönsaanti voidaan varmistaa UPS-laitteiden avulla.
5. Tietoliikenneturvallisuus
Tietoliikenneturvallisuudella
pyritään
varmistamaan tietoturvan perustavoitteet eli
verkossa välitettävien tietojen luottamuksellisuus, eheys ja
käytettävyys. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa viestien alkuperäisyys, koskemattomuus ja luottamuksellisuus. Tietoliikenneturvallisuudessa
on kyse on kaikista niistä toimenpiteistä, joilla varmistetaan
tietojen turvallisuus tiedon liikkuessa järjestelmän sisällä
tai organisaatioiden välillä. Usein mielletään, että
tietoliikenneturvallisuudessa on kyse ainoastaan tietokoneisiin kytkettyjen
verkkojen turvallisuudesta. Tietoliikenneturvallisuuteen kuuluvat kuitenkin
kaikki ne asiat, jotka koskevat teleliikennöintiä, verkkojen
rakentamista ja niiden suunnittelua. Jotta tietoturva pystyttäisiin
pitämään riittävän korkealla tasolla, on jatkuvasti
seurattava
alan kehitystä, hankittava laitteistoja tai ohjelmistoja, joilla
suojaudutaan uusia uhkia vastaan.
Erilaisilla palomuuriratkaisuilla
voidaan vaikeuttaa ulkopuolisten tunkeutumista organisaation sisäiseen
verkkoon. Palomuuri, toiselta nimeltään suojamuuri, on valvontaohjelma,
joka sekä tarkkailee että rajoittaa tietoliikennettä sisäisen
lähiverkon sekä internetin välissä. Palomuuri
toteutetaan reitittimessä, se kontrolloi mistä IP-osoitteesta
pääsee sisään ja mistä oman verkon koneesta pääsee
ulos. Varsinainen palomuuriohjelma tarkkailee jatkuvasti verkon liikennettä
ja pyrkii havaitsemaan mahdolliset hakkerointiyritykset.
Sähköpostiviestien
autentikointi ja salaus voidaan toteuttaa erilaisten ohjelmistojen avulla.
Salakirjoituksella
tarkoitetaan matemaattista menetelmää, jolla selväkielinen
sanoma muutetaan sellaiseen muotoon, ettei ulkopuolinen sitä ymmärrä,
eikä näin ollen pääse sitä lukemaan. Decryption
on avain, jolla salakirjoitus puretaan luettavaan muotoon. Salakirjoitusmenetelminä
on käytetty salaisen avaimen menetelmää sekä julkisen
avaimen menetelmää. Salaisen avaimen menetelmässä samaa
avainta käytetään sekä viestin salaamiseen että
viestin purkamiseen. Julkisen avaimen menetelmässä viestin purkamiseen
käytetään eri avainta kuin sen salaamiseen. Avaimet
ovat kuitenkin toisistaan riippuvaisia siinä mielessä, että
tieto, joka on salattu yhdellä avaimella, voidaan purkaa vain siihen
liittyvällä toisella avaimella. Salauksella on lukuisia käyttökohteita.
Käyttäjätunnukset tallennetaan salatussa muodossa, sovellusten
työtiedostot voidaan salata tallennuksen yhteydessä, sekä
sähköpostiliikenne voidaan salata (organisaation tukihenkilöt
eivät pääse lukemaan sähköposteja). Nykyajan
nopeat tietokoneet pääsevät purkamaan monia aiemmin luotettavina
pidettyjä menetelmiä. Tämä aiheuttaa haasteen, että
algoritmeja on kehitettävä koko ajan.
Pääteyhteydet
voidaan suojata esim. SSH-protokollan avulla. Tietoliikenneturvallisuutta
voidaan yleensä parantaa monien erilaisten ohjelmistojen ja laitteiden
avulla.
6. Fyysinen turvallisuus
Fyysiseen turvallisuuteen
liittyy kulunvalvonta,
työasemien murtosuojaus ja turvamerkintä,
palvelintilojen
lukitseminen ja paloturvallisuus, varmuuskopioiden ja lisenssien
turvallinen säilytys,
hälytysjärjestelmät
ja vartiointi sekä verkkokaapeloinnin ja laitekaappien suojaus
ulkopuolisilta. Fyysinen turvallisuus on laaja-alaistaja näin
ollen myös vaikeasti hallittavaa. Fyysinen turvallisuus koostuu
monesta eri osatekijästä, turvallisuuden perusta kuitenkin luodaan
jo rakennusvaiheessa. Laitteistoturvallisuudesta puhuttaessa, sillä
tarkoitetaan järjestelmässä olevia turvallisuusominaisuuksia,
jotka on toteutettu tietokonelaitteistoa hyväksikäyttäen.
Näin pyritään varmistamaan tietokonelaitteiden luotettava
ja häiriötön toiminta. Ongelmia voivat aiheuttaa väärät
käyttöolosuhteet, laitteistovirheet tai laitteiden virheellinen
käyttö. Laitteistoturvallisuutta varmistaa säännöllinen
huolto, huollon nopea saatavuus vika- ja ongelmatilanteissa sekä varaosien
ja tarvikkeiden nopea saatavuus.
Edellä mainittujen uhkatekijöiden
lisäksi tulee ottaa huomioon tärinän aiheuttamat vahingot,
energiakatkokset ja jännitevaihtelut, pöly- ja kaasuvahingot
ja erilaiset vahingonteot. Fyysiseen turvallisuuteen yhdistetään
myös hajasäteily, sekä sähkömagneettisista pulsseista aiheutuvat laitevahingot, jotka molemmat ovat melko harvinaisia.
Hajasäteilyä syntyy suojaamattomalta näyttöpäätteeltä,
tieto voi joutua asiankuulumattomiin käsiin. Hajasäteilyä
voidaan estää hyvällä laitesuunnittelulla tai lisäämällä
hajasäteilyä; asettamalla monia näyttöjä vierekkäin,
jolloin oikean hajasäteilyn tunnistaminen vaikeutuu. Hajasäteilyn
avulla hankittu luvattomien tietojen varastaminen on kuitenkin melko harvinaista,
koska se vaatii erikoislaitteita ja on suhteellisen kallista. EMP on erittäin
voimakas sähkömagneettinen pulssi, joka syntyy esim. ydinräjähdyksen
yhteydessä, pienemmässä mittakaavassa se voidaan havaita
salamaniskussa. Nykyinen elektroniikka on hyvin altistunut tällaisille
sähkömagneettisille pulsseille, suojaamattomat laitteet voivat
tuhoutua. Riskitekijöiltä on suojauduttu EMPsuojauksissa
asentamalla tietoverkkoon ylijännitesuojia tai asentamalla laitteet
suojattuun tilaan. Suojattuina tiloina on käytetty nk. Faradayn
häkkejä (teräksestä valmistettu huone tai häkki),
jotka on sijoitettu kalliorakennelmiin.
Fyysiset tietoturvaratkaisut
muodostavat perustan tietoturvalle, ilman niitä tekniset ja hallinnolliset
tietoturvaratkaisut ovat tehottomia
Päivitetty:
29.10.2003 Helena Tirronen, helena.tirronen@tamk.fi
|