Asiakkuus digitalisoituvassa toimintaympäristössä
Sisältö
Sähköisen liiketoiminnan ratkaisuilla pyritään tehostamaan
yksittäisen yrityksen sisäisiä prosesseja sekä koko arvoketjua
ja/tai -verkostoa ja parantamaan asiakassuhteiden hallintaa tai
muuttamaan liiketoiminnan sääntöjä kehittämällä uudenlaisia
toimintatapoja digitalisoituvassa toimintaympäristössä. Yrityksen
kannattavuuden lähtökohtana on tietoverkkoratkaisujen tehokas
käyttö, asiakkuuksien kokonaisvaltainen vaaliminen ja kestävien
asiakassuhteiden luominen.
Tässä osiossa, Asiakkuus digitalisoituvassa
toimintaympäristössä, tarkastellaan verkkoasiakkuuden
erityispiirteitä. Erityisesti kiinnitetään huomiota yrityksen
kilpailukeinoihin ja kuluttajan ostokäyttäytymiseen. Digitaalisessa
toimintaympäristössä asiakkaan valta kasvaa. Yritykselle
digitalisoituva toimintaympäristö mahdollistaa sekä tarjooman tarkan
personoinnin että tehokkaan massamarkkinoinnin.
Tavoite
Asiakkuusajattelua käsitellään b-to-c -markkinoinnin
näkökulmasta ja tavoitteena on luoda opiskelijalle käsitys siitä,
miten Internet tai muu digitalisoituvaan toimintaympäristöömme
liittyvä väline voi muuttaa niin yrityksen asiakkuusprosessia kuin
asiakkaan kulutuskäyttäytymistä ja päätöksentekoprosessia.
Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto, marketta.yli-hongisto@helia.fi
|