Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu  kokonaisuus 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Kuluttajan päätöksentekoprosessin erityispiirteet

Windham ja Orton ovat esitelleet päätöksentekoprosessin, joka kuvaa niin kuluttajan päätöksen tekoprosessia kuin markkinoijan toimia hänen yrittäessään hallita asiakkuutta virtuaalisessa ympäristössä.

Verrattuna perinteiseen päätöksentekomalliin voimme todeta, että asiakkaat ovat periaatteessa samoja, heillä on samat tarpeet ja yhtä paljon rahaa käytössään kuin aiemminkin.

Verkossa prosessi tiivistyy, koska asiakkaalla on paljon tietoa helposti saatavilla. Markkinoijan on myös helppo tavoittaa hänet monien kanavien kautta. Eri vaiheet tiivistyvät kuvan osoittamiksi kolmeksi askelmaksi. Tarpeen havaitseminen, harkinta ja etsintä sulautuvat yhdeksi vaiheeksi, jota kutsutaan luottamuksen rakentamisvaiheeksi. Valinta ja ostovaihe sulautuvat kokeiluvaiheeksi ja uudelleenosto/asiakkuuden säilyttäminen –vaihetta kutsutaan sotavaiheeksi.

 

Kuva: Kuluttajan päätöksentekoprosessi virtuaalisessa ympäristössä.

 

   Tehtävä

Kertaa kuluttajan off-line -päätöksenteon periaatteet esim. Kotlerin Marketing Management -kirjasta. Vertaa sitä sitten yllä esitettyyn Windhamin ja Ortonin virtuaaliseen päätöksentekomalliin.

Testaa malleja omassa päätöksentekoprosessissasi. Raportoi testisi lopputulokset ja keskustele niistä opiskelijakaveriesi kanssa.

Lue asiaa koskevat artikkelit.