Kuluttajan päätöksentekoprosessin erityispiirteet
Windham ja Orton ovat esitelleet päätöksentekoprosessin, joka kuvaa
niin kuluttajan päätöksen tekoprosessia kuin markkinoijan toimia hänen
yrittäessään hallita asiakkuutta virtuaalisessa ympäristössä.
Verrattuna perinteiseen päätöksentekomalliin voimme todeta, että
asiakkaat ovat periaatteessa samoja, heillä on samat tarpeet ja yhtä
paljon rahaa käytössään kuin aiemminkin.
Verkossa prosessi tiivistyy, koska asiakkaalla on paljon tietoa
helposti saatavilla. Markkinoijan on myös helppo tavoittaa hänet monien
kanavien kautta. Eri vaiheet tiivistyvät kuvan osoittamiksi kolmeksi
askelmaksi. Tarpeen havaitseminen, harkinta ja etsintä sulautuvat
yhdeksi vaiheeksi, jota kutsutaan luottamuksen rakentamisvaiheeksi.
Valinta ja ostovaihe sulautuvat kokeiluvaiheeksi ja
uudelleenosto/asiakkuuden säilyttäminen –vaihetta kutsutaan
sotavaiheeksi.
Kuva: Kuluttajan päätöksentekoprosessi virtuaalisessa
ympäristössä.
Tehtävä
Kertaa kuluttajan off-line -päätöksenteon periaatteet esim. Kotlerin
Marketing Management -kirjasta. Vertaa sitä sitten yllä esitettyyn
Windhamin ja Ortonin virtuaaliseen päätöksentekomalliin.
Testaa malleja omassa päätöksentekoprosessissasi. Raportoi testisi
lopputulokset ja keskustele niistä opiskelijakaveriesi kanssa.
Lue asiaa koskevat artikkelit.
|