Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one- markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Digitalisoituva toimintaympäristö

Digitalisoituva toimintaympäristö avaa markkinoinnille uusia mahdollisuuksia ja kuluttajat vaativat uudentyyppistä sisältöä ja palveluja:

Räihä (1999) on eritellyt seuraavanlaisia kehitystrendejä.

  • Viestinten palvelujen ja sisällön sulautuminen mahdollistaa sen, että käyttäjät saavat saman tiedon eri välineillä kulloisenkin käyttötilanteen mukaan.
  • Käyttäjäkeskeisyys tarkoittaa sitä, että erilaiset käyttäjäryhmät hyödyntävät samaa palvelua eri tavoin ja sama henkilö voi käyttää sitä eri tavoin sen mukaan, missä hän on. Tähän liittyy myös räätälöinnin (customization) käsite eli asiakas voi vaikkapa kuluttajalähtöisillä sovelluksilla "rakentaa" tilatessaan haluamansa auton.
  • Käyttäjän tunnistaminen käy entistä tärkeämmäksi, koska maksuliikenne ja sähköinen allekirjoitus edellyttävät, että voidaan varmistua eri osapuolten välisessä viestinnässä mm. viestin lähettäjästä.
  • Käyttäjän paikallistaminen ja siihen liittyvät lisäarvopalvelut tulevat yleisiksi.
  • Teknologiasta tulee läpinäkyvää, vrt. älykkäät vaatteet jne.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi