Asiakkuus digitalisoituvassa toimintaympäristössä
Siirtyessään toimimaan digitalisoituvaan toimintaympäristöön
osittain tai kokonaan yritysjohto joutuu pohtimaan uudelleen
asiakkuuksiin liittyvät mahdollisuudet ja riskit niin yrityksen kuin
koko toimialan näkökulmasta.
Tapscottin (2000) mukaan arvon luonne muuttuu digitalisoituvassa
toimintaympäristössä, koska monien yritysten tärkeimmät varat ovat
älyllisiä eivätkä fyysisiä. Myöskin informaatio on arvo
kuluttajalle eikä vain arvonluontiprosessia tukeva elementti.
Virtuaalisessa arvoketjussa syntyy uusia tuotteita ja palveluja sekä
uusia toimijoita markkinoille. (Rayport, I.F. and Sviokla, J.J. (1995):
Exploiting the Virtual Value Chain, Harvard Business Review,
November-December, pp. 75-85).
Arvolla ja lisäarvolla tarkoitetaan esim. koettua hyötyä, laatua
ja etua sekä kuluttajalle että markkinoijalle. De Chernatory (2000) on
eritellyt:
- merkkitavara-arvon
- lisäpalvelu- tai kylkiäisarvon
- tuotteeseen liittyvät symboliset tai rituaaliset
merkitykset
- hyödyn lisäämisen
- uhrausten vähentämisen
Firat & Dholakia (1998) toteavat, että postmoderni käsitys
arvosta sisältää mm. sosiaaliset suhteet, tunnekokemukset,
esteettiset ja symboliset arvot. Postmodernille kuluttajalle kulutus ei
ole vain tuotteiden käyttämistä, vaan kokemusten tuottamista tai
itsensä toteuttamista.
Yrityksen kannalta siirtyminen verkostotalouteen ja
"epäjärjestyksen kapitalismiin" merkitsee esimerkiksi
suuruuden ekonomian korvautumista nopeuden ekonomialla. Mitä nopeammin
ja muita aiemmin uutuustuotteet saadaan kehitettyä markkinoille, sitä
kauemmin ne siellä pysyvät. (Uusitalo, 2002.)
Tuotteiden ja tuotantoteknologian nopea vanhentuminen vähentää
todennäköisesti niiden omistamisen tärkeyttä. Rifkin (2000) on
tuonut esiin käsitteen "access economy", jonka mukaan
erilaiset alihankinta-, liisaus- ja vuokrausjärjestelmät yleistyvät
etenkin yrityksissä, mutta miksei myös kotitalouksissa. Tällöin
erilaiset käyttöoikeudet, informaation, konseptien, tuotemerkkien,
menetelmien, laitteiden ja tuotteiden käyttöoikeudet muodostuvat
vaihdannan pääkohteiksi. Vaihtuvuuden nopea tahti ja korkeat
kustannukset pakottavat myös entistä laajemmin yritykset
yhteistyöhön tutkimuksessa, markkinoinnissa ja rahoituksessa -
verkostotalous vahvistaa itse itseään.
Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto, marketta.yli-hongisto@helia.fi
|