Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one- markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Asiakkuus digitalisoituvassa toimintaympäristössä

Siirtyessään toimimaan digitalisoituvaan toimintaympäristöön osittain tai kokonaan yritysjohto joutuu pohtimaan uudelleen asiakkuuksiin liittyvät mahdollisuudet ja riskit niin yrityksen kuin koko toimialan näkökulmasta.

Tapscottin (2000) mukaan arvon luonne muuttuu digitalisoituvassa toimintaympäristössä, koska monien yritysten tärkeimmät varat ovat älyllisiä eivätkä fyysisiä. Myöskin informaatio on arvo kuluttajalle eikä vain arvonluontiprosessia tukeva elementti. Virtuaalisessa arvoketjussa syntyy uusia tuotteita ja palveluja sekä uusia toimijoita markkinoille. (Rayport, I.F. and Sviokla, J.J. (1995): Exploiting the Virtual Value Chain, Harvard Business Review, November-December, pp. 75-85).

Arvolla ja lisäarvolla tarkoitetaan esim. koettua hyötyä, laatua ja etua sekä kuluttajalle että markkinoijalle. De Chernatory (2000) on eritellyt:

  • merkkitavara-arvon
  • lisäpalvelu- tai kylkiäisarvon
  • tuotteeseen liittyvät symboliset tai rituaaliset merkitykset
  • hyödyn lisäämisen
  • uhrausten vähentämisen

Firat & Dholakia (1998) toteavat, että postmoderni käsitys arvosta sisältää mm. sosiaaliset suhteet, tunnekokemukset, esteettiset ja symboliset arvot. Postmodernille kuluttajalle kulutus ei ole vain tuotteiden käyttämistä, vaan kokemusten tuottamista tai itsensä toteuttamista.

Yrityksen kannalta siirtyminen verkostotalouteen ja "epäjärjestyksen kapitalismiin" merkitsee esimerkiksi suuruuden ekonomian korvautumista nopeuden ekonomialla. Mitä nopeammin ja muita aiemmin uutuustuotteet saadaan kehitettyä markkinoille, sitä kauemmin ne siellä pysyvät. (Uusitalo, 2002.)

Tuotteiden ja tuotantoteknologian nopea vanhentuminen vähentää todennäköisesti niiden omistamisen tärkeyttä. Rifkin (2000) on tuonut esiin käsitteen "access economy", jonka mukaan erilaiset alihankinta-, liisaus- ja vuokrausjärjestelmät yleistyvät etenkin yrityksissä, mutta miksei myös kotitalouksissa. Tällöin erilaiset käyttöoikeudet, informaation, konseptien, tuotemerkkien, menetelmien, laitteiden ja tuotteiden käyttöoikeudet muodostuvat vaihdannan pääkohteiksi. Vaihtuvuuden nopea tahti ja korkeat kustannukset pakottavat myös entistä laajemmin yritykset yhteistyöhön tutkimuksessa, markkinoinnissa ja rahoituksessa - verkostotalous vahvistaa itse itseään.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi