Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Markkinoinnin kilpailukeinojen erityispiirteet

Kuluttajalla on virtuaalisessa ympäristössä paljon valtaa päättää, keiden tuotteisiin hän tutustuu Internetissä - hän koostaa itse omat markkinansa. Yrityksen on osattava reagoida tietyllä tavalla ja nopeasti kuluttajan yhteydenottoihin. Kun aikaisemmin mainostaja on koettanut saada kuluttajaa reagoimaan tietyllä tavalla, käykin nyt niin, että yrityksen on osattava reagoida nopeasti kuluttajan yhteydenottoon. Kuluttajalla on oikeus vaatia välitöntä palvelua ja oikeutta tehdä omia hintatarjouksia.

Loppukuluttajan päätöksenteko ja tarpeentyydytystavat muuttuvat Internetin tuodessa markkinoille uusia digitaalituotteita, jotka usein myös kulutetaan verkossa. Koiso-Kanttila (2002) toteaa, että digitaalisia tuotteita ja tavallisia tuotteita voi ajatella jatkumona. Yhdessä päässä jatkumoa ovat tuotteet ja palvelut, jotka eivät sovi digitalisoitaviksi. Näissä tuotteissa ja palveluissa voi olla keskeistä niiden fyysinen olemus. Ne voivat olla myös käsityövaltaisia, kuten esim. lääketieteelliset leikkausoperaatiot. Ne voivat myös perustua ihmisten väliseen suoraan vuorovaikutukseen, kuten lastenhoito. Jatkumon keskellä ovat tuotteet ja palvelut, jotka voidaan digitalisoida. Tällaisten tuotteiden kohdalla tarjotun tuotteen muoto ja toimitustapa muuttuvat. Esimerkkinä Koiso-Kattila mainitsee urheilu-uutiset, jolloin toimitustapa voi siirtyä lehden sivulta matkapuhelimen näytölle. Jatkumon toisessa päässä ovat sitten tuotteet, jotka luodaan suoraan virtuaaliympäristöön. Digitaali-tuoteella tarkoitetaan numeerisessa muodossa olevia objekteja, jotka toimitetaan digitaalisten kanavien kautta, esim. verkkouutiset, pelit ja musiikki. Keskeistä digitaalituotteissa on siis se, että sekä itse tuote että jakelu ovat digitaalisia, sähköisiä.

Petersonin (1997) mukaan edellytyksenä menestykselliselle Internet-markkinoinnille pidetään mm. seuraavia seikkoja:

• tuotekategoria sopii käyttäjän profiiliin
• ostaja tarvitsee tuotteen monimutkaisuuden vuoksi runsaasti informaatiota
• tuotteen hinta on keskitasoa tai korkea, jolloin halvimman tuotteen löytäminen aiheuttaa säästöjä
• informaatio ja transaktiot ovat herkkiä ajan suhteen
• tuotteita voidaan kokeilla ja toimittaa digitaalisesti
• ostajat eivät ole yhdellä maantieteellisellä alueella.

Markkinointiviestinnälle Internetissä on monia mahdollisuuksia, jotka tulevaisuudessa laajentavat sen perinteisen viestinnän ulkopuolelle. Joukkomainonta ei välttämättä sovi Internetin monen lähettäjän ja vastaanottajan tilanteeseen.

Uusitalon (2002) mukaan viestintä voi laajeta esim.

• tuotteiden kokeilun ja räätälöinnin suuntaan, jolloin kuluttaja esim. kokeilee erilaisia maalivärejä virtuaalisen talon seinään
• transaktion eli oston suuntaan, kun kuluttajalle tuoteinformaation ohella tarjotaan vaivatonta tapaa samalla ostaa tuote.

Samoin viestintä voi laajeta marginaalisina viestintäkeinoina pidettyihin muotoihin, kuten kuluttajalle tuotetun palvelun tai ohjelmasisällön sponsorointiin. Perinteinen mainonta Internetissä muuttuu vähitellen lähemmäksi populaarikulttuuria, vuorovaikutteisten pelien ja simulaatioiden maailmaan (Cartellieri & al 1997). Toinen asia sitten on, voidaanko tätä enää nimittää mainonnaksi.

Uusien sähköisten viestimien myötä on alettu pohtia niiden roolia mainosmediana. Viestintäprosessi muuttuu paljon, kun yhden yrityksen harjoittamasta, visuaalisesti pitkälle suunnitellusta joukkomainonnasta siirrytään monenkeskiseen viestintään, jossa ensisijaisesti kuluttaja on se, joka pyytää eri yrityksiltä tietoja tai häneltä on ainakin saatava lupa tietojen lähettämiseen.

Uusia sähköisiin viestimiin sopivia keinoja ovat esim. toisen tunnetun merkin tai sivuston kanssa ristikkäin markkinointi, kuluttajien omasta toimesta tapahtuva tiedon levittäminen tai sponsoroitujen palvelujen tuottaminen kuluttajille. (Lehto 2002.)

Paljon puhutaan siitä, että Internet poistaisi kokonaan välittäjä- ja jakeluportaat. Jotkut niistä se ehkä tekeekin tarpeettomaksi, mutta samalla syntyy uusia välitystehtäviin erikoistuneita uuden teknologian yrityksiä. Toisaalta jotkut tutkimukset osoittavat, että Internetin ansiosta välittäjien määrä on jopa lisääntynyt. Ne eivät kuitenkaan toimi esteenä myyjän ja ostajan vuoropuhelulle, vaan pikemminkin edistävät teknisin keinoin tätä vuorovaikutusta.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi