Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Luottamus

Rajas (2002) jakaa luottamuksen kahteen osaan: yksityisyyteen ja turvallisuuteen. Yksityisyydessä on kysymys mm. siitä, ketkä voivat seurata kulkuamme verkossa, miten voi itse valvoa näitä tietoja ja missä määrin koetaan ulkopuolisten voivan verkon välityksellä tunkeutua yksityiselle elämänalueelle.

Turvallisuus puolestaan liittyy tuotteiden laatuun ja toimitusvarmuuteen, mutta ennen kaikkea siihen, miten turvalliseksi maksaminen koetaan. Myös riski luottokorttitietojen antamisessa verkossa koetaan suureksi.

Windham ja Orton ovat eritelleet neljä eri tekijää, joita kuluttaja haluaa kontrolloida virtuaaliympäristössä eikä olla markkinoijan armoilla.

  • Miten henkilökohtaisia tietoja käytetään ja kuka käyttää (Exploitation)?
  • Milloin ja miten kuluttajalle lähetetään henkilökohtaisia tarjouksia (Exposure)?
  • Miten sivusto toimii. Kuluttaja haluaa voida helposti tarkastella ja tutkia tuotesuosituksia, räätälöityjä tarjouksia jne. (Functionality).
  • Kuluttaja haluaa voida kontrolloida sitä sisältöä, joka näkyy sivustolla, miten usein se päivitetään jne. (Content).

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi