|
Luottamus
Rajas (2002) jakaa luottamuksen kahteen osaan: yksityisyyteen ja
turvallisuuteen. Yksityisyydessä on kysymys mm. siitä, ketkä voivat
seurata kulkuamme verkossa, miten voi itse valvoa näitä tietoja ja
missä määrin koetaan ulkopuolisten voivan verkon välityksellä
tunkeutua yksityiselle elämänalueelle.
Turvallisuus puolestaan liittyy tuotteiden laatuun ja
toimitusvarmuuteen, mutta ennen kaikkea siihen, miten turvalliseksi
maksaminen koetaan. Myös riski luottokorttitietojen antamisessa
verkossa koetaan suureksi.
Windham ja Orton ovat eritelleet neljä eri tekijää, joita
kuluttaja haluaa kontrolloida virtuaaliympäristössä eikä olla
markkinoijan armoilla.
- Miten henkilökohtaisia tietoja käytetään ja kuka
käyttää (Exploitation)?
- Milloin ja miten kuluttajalle lähetetään
henkilökohtaisia tarjouksia (Exposure)?
- Miten sivusto toimii. Kuluttaja haluaa voida helposti
tarkastella ja tutkia tuotesuosituksia,
räätälöityjä tarjouksia jne. (Functionality).
- Kuluttaja haluaa voida kontrolloida sitä sisältöä,
joka näkyy sivustolla, miten usein se
päivitetään jne. (Content).
Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto, marketta.yli-hongisto@helia.fi
|