Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Mobiiliympäristö

Lehdon (2002) mukaan mobiili on luonnollinen jatke Internetille. Hän povaa kaistaleveyden laajentumista, sisällön ja palvelujen parantumista, kuten Internetissäkin on tapahtunut. Jokainen käyttäjä on personoitavissa tarkasti ja viestit on mahdollista kohdentaa niin, ettei puhuta asioista, joista kuluttaja ei ole kiinnostunut. Millään muulla medialla ei päästä kuluttajaa yhtä lähelle, mitään muuta välinettä kuluttaja ei kanna mukanaan koko ajan eikä mikään muu mainosväline kerro, missä kuluttaja parhaillaan liikkuu.

Periaatteessa mainonta voidaan kohdistaa jopa yhden ihmisen kokoiseen segmenttiin. Tärkeää kannattavuuden kannalta on se, että toisin kuin Internetissä, kuluttajat ovat myös tottuneet maksamaan palveluiden käytöstä

Langattomuudelta odotetaan nopeaa tiedonsiirtoa ja sitä, että päätelaite on aina auki. Langaton sisältö mahdollistaa personoinnin ja räätälöinnin. Internetiin verrattuna matkapuhelimen erityispiirteenä kaupankäynnissä on, että puhelin on hyvin henkilökohtainen väline. Lisäksi asiakkaan luottokelpoisuus on tarkistettu ja puhelimen omistaja hyväksyy veloitettavat erät. Turvallisuusriskit pienenevät ja käyttäjä voidaan paikallistaa. Langaton teknologia voi olla ihanteellista myös asiakassuhdejohtamisessa. Se voi tarjota personoidun sisällön juuri oikealla hetkellä ajateltaessa asiakkaan päätöksentekoprosessia. (Kannan, Chang & Whinston, 2001.)

Nurmela (2002) on todennut, että kuluttajan kannalta teksti- ja puheviestit palvelevat pääasiassa sosiaalisen verkoston ylläpitoa. Uudet palvelut taas näyttävät kohdistuvan voimakkaasti kaupallisten hyödykkeiden tarjontaan langattoman kanavan kautta. Hän korostaa kuitenkin sitä seikkaa, että ostaminen on hyvin erialainen päätöksentekoprosessi kuin sosiaalinen kanssakäyminen. Lisäksi hän toteaa, että ihmisillä on olemassa totunnaiset tavat hankkia tuotteita ja palveluita.

Mobiilia päätelaitetta ei luotu mainosmediaksi, vaan henkilökohtaiseen viestintään. Myöskin juuri laitteen henkilökohtaisuus yhdistettynä laajaan markkinapenetraatioon tekevät siitä myös kiinnostavan markkinoinnin ja mainonnan välineen. Mobiilin markkinointiviestinnän säännöt eivät ole samat kuin perinteisessä markkinointiviestinnässä. Se mahdollistaa toisaalta paljon teknologisten ominaisuuksiensa ansiosta, mutta toisaalta viestin lähettäjällä on oltava paljon tietoa kuluttajasta. Mobiilissa markkinointiviestinnässä mainonnan kohteena olevan kuluttajan suhde kyseiseen mediaan on tunnettava tarkkaan. Lindfeltin mukaan mobiilimedia on luonteeltaan paljon suoramarkkinointia muistuttavaa, koska se osoittaa sanoman henkilökohtaisena. Kuluttaja saattaa liittää mobiiliin markkinointiviestintään ennen muuta pelon anonymiteetin ja intimiteettisuojan menettämisestä, taloudellisista riskeistä, ylimääräisen ja hyödyttömän informaation kasaantumisesta sekä kotirauhan rikkoontumisesta. Mobiilissa markkinointiviestinnässä kuluttajalla tulee olla aloite tai vähintäänkin häneltä täytyy saada lupa mobiilimainontaan. Sen rinnalla tarvitaan edelleenkin muita kanavia, joiden kautta luodaan merkkituntemusta ja merkkimielikuvia. Mobiilimainonnan luonne on ensisijaisesti informatiivinen, vaikka se voi houkutella kuluttajaa melko impulsiiviseen päätöksen tekoon. Sen sanoman sisällön tulisi olla sellainen, että kuluttaja kokee sen relevantiksi.

Puhuttaessa mobiilista markkinointiviestinnästä kuluttajan käyttäytyminen on entistäkin arvoituksellisempaa. Mobiilin median odotetaan olevan vastaus aleneviin mainonnan huomioarvo- ja tehokkuuslukuihin – markkinointia ja mainontaa voitaisiin tehdä nyt todella siihen tarpeeseen ja tilanteeseen, jossa kuluttaja on viestille kaikkein alttiimmillaan. Sekä kuluttaja että markkinoija hyötyisivät, jos mainontaa tehtäisiin henkilökohtaisella tasolla eikä jokaisen kuluttajan tarvitsisi altistua informaatiotulvalle, jonka nykypäivän joukkomedia luo.

Kuluttajia on mahdoton tavoittaa yksinomaan sähköisen viestinnän keinoin, joka on vielä kontaktihinnaltaan hyvin kallista tai jopa mahdotonta melko kaoottisessa tuoteavaruudessa. Lehto toteaakin, että perinteinen viestintä ja joukkomediat säilyttävät vielä pitkään vahvan aseman markkinoilla.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi