Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu   

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






Internet-markkinointi ja asiakkuus

Yrityksen täytyy ymmärtää asiakkaan arvontuotantoprosessia, määritellä se tarkasti ja analysoida asiakkaan huolet . Kilpailukykyisellä yrityksellä pitäisi olla jotain ainutlaatuista tarjottavaa. Tarjooma voi olla myös prosessi, jota kilpailijan on vaikeampi kopioida kuin pelkkiä yksittäisiä lisäarvoja. Asiakkuus on asiakkaan ja yrityksen välinen asiakaskohtaamisista koostuva prosessi, jossa vaihdetaan ja yhdistetään prosesseja.

Markkinointi Internetissä tuo uuden näkökulman markkinointiin. Internetissä on mahdollista tehdä räätälöityjä tuotetarjouksia (= tarjooma) ja lähettää räätälöityjä viestejä. Se on siis ennen muuta markkinapaikka, mutta myös media ja jakelukanava. Asiakkaalla on siellä merkittävä rooli ja hän myös osallistuu esim. palvelun tuottamiseen. Markkinointi tietoverkoissa tarjoaa myös pienyrityksille mahdollisuuden myös kansainvälistymiseen, koska Internet on avoin ympäristö.

Internet-markkinointi voidaan siis määritellä vaihdannaksi ja lisäarvon luomiseksi digitaalisissa asiakassuhteissa. Strauss&Frost (2001) määrittelevät sen prosessiksi, jossa suunnitellaan ja toteutetaan ideoiden, tavaroiden ja palveluiden jakelu, menekinedistäminen sekä hinnoittelu. sen avulla voidaan luoda vaihdantaa, joka tyydyttää niin yksittäisten kuluttajien kuin yritystenkin tarpeita.

Tehtävä 1

4P:stä, 30R:n kautta 5I:hin. Markkinoinnin perusopinnoissa olet tutustunut markkinoinnin kilpailukeinoihin Kotlerin 4P:n näkökulmasta. Yllä on lyhyesti viitattu Gummesonin 30R-ajatteluun, joka tukee suhdemarkkinoinnin teorioita. Uusitalo on tuonut virtuaaliympäristöön yllä kuvatun 5I-ajattelun.

A) Kerratkaa pienryhmässä yllä mainitut lähestymistavat markkinoinnin kilpailukeinoihin.

B) Etsikää mahdollisimman monia esimerkkejä kustakin lähestymistavasta niin virtuaalisesta (on-line) kuin reaalimaailmasta (off-line). Ottakaa huomioon markkinoitavan tuotteen ominaisuudet (tavara, palvelu, digitaalinen tuote).

C) Analysoikaa ja kritisoikaa mallien toimivuutta eri toimintaympäristöissä.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi