Internet-markkinointi ja asiakkuus
Yrityksen täytyy ymmärtää asiakkaan arvontuotantoprosessia,
määritellä se tarkasti ja analysoida asiakkaan huolet .
Kilpailukykyisellä yrityksellä pitäisi olla jotain ainutlaatuista
tarjottavaa. Tarjooma voi olla myös prosessi, jota kilpailijan on
vaikeampi kopioida kuin pelkkiä yksittäisiä lisäarvoja. Asiakkuus on
asiakkaan ja yrityksen välinen asiakaskohtaamisista koostuva prosessi,
jossa vaihdetaan ja yhdistetään prosesseja.
Markkinointi Internetissä tuo uuden näkökulman markkinointiin.
Internetissä on mahdollista tehdä räätälöityjä tuotetarjouksia (=
tarjooma) ja lähettää räätälöityjä viestejä. Se on siis ennen
muuta markkinapaikka, mutta myös media ja jakelukanava. Asiakkaalla on
siellä merkittävä rooli ja hän myös osallistuu esim. palvelun
tuottamiseen. Markkinointi tietoverkoissa tarjoaa myös pienyrityksille
mahdollisuuden myös kansainvälistymiseen, koska Internet on avoin
ympäristö.
Internet-markkinointi voidaan siis määritellä vaihdannaksi ja
lisäarvon luomiseksi digitaalisissa asiakassuhteissa. Strauss&Frost
(2001) määrittelevät sen prosessiksi, jossa suunnitellaan ja
toteutetaan ideoiden, tavaroiden ja palveluiden jakelu,
menekinedistäminen sekä hinnoittelu. sen avulla voidaan luoda
vaihdantaa, joka tyydyttää niin yksittäisten kuluttajien kuin
yritystenkin tarpeita.
Tehtävä 1
4P:stä, 30R:n kautta 5I:hin. Markkinoinnin perusopinnoissa olet
tutustunut markkinoinnin kilpailukeinoihin Kotlerin 4P:n näkökulmasta.
Yllä on lyhyesti viitattu Gummesonin 30R-ajatteluun, joka tukee
suhdemarkkinoinnin teorioita. Uusitalo on tuonut virtuaaliympäristöön
yllä kuvatun 5I-ajattelun.
A) Kerratkaa pienryhmässä yllä mainitut lähestymistavat
markkinoinnin kilpailukeinoihin.
B) Etsikää mahdollisimman monia esimerkkejä kustakin
lähestymistavasta niin virtuaalisesta (on-line) kuin reaalimaailmasta (off-line).
Ottakaa huomioon markkinoitavan tuotteen ominaisuudet (tavara, palvelu,
digitaalinen tuote).
C) Analysoikaa ja kritisoikaa mallien toimivuutta eri
toimintaympäristöissä.
Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto, marketta.yli-hongisto@helia.fi
|