Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu   

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one- markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi
  Tehtävät
  Kirjallisuutta

 






One-to-one -markkinointi

Peppers & Rogers (1993) toteavat, että one-to-one -markkinoinnissa tavoitteena on saada kunkin asiakkaan liiketoiminnasta entistä suurempi osuus, koska tietoteknisin keinoin on ainakin periaatteessa helppo saada tietoa jokaisen asiakkaan ostohistoriasta.

Interaktiivisen Internet-markkinointiprosessin vaiheet ovat Kalakotan ja Whinstonin (1996) mukaan seuraavat: segmentointi ja potentiaalisten asiakkaiden tunnistaminen, myynninedistämismateriaalin luominen, materiaalin toimittaminen asiakkaiden tietokonenäytölle, vuorovaikutus asiakkaiden kanssa, oppiminen asiakkailta ja reaaliajassa tapahtuva asiakaspalvelu. Käytännössä suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen vuorovaikutteisessa markkinoinnissa voidaan käyttää sähköpostia, uutisryhmiä, postituslistoja, selaimia, luetteloita ja hakukoneita.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi