|
One-to-one -markkinointi
Peppers & Rogers (1993) toteavat, että one-to-one
-markkinoinnissa tavoitteena on saada kunkin asiakkaan liiketoiminnasta
entistä suurempi osuus, koska tietoteknisin keinoin on ainakin
periaatteessa helppo saada tietoa jokaisen asiakkaan ostohistoriasta.
Interaktiivisen Internet-markkinointiprosessin vaiheet ovat Kalakotan
ja Whinstonin (1996) mukaan seuraavat: segmentointi ja potentiaalisten
asiakkaiden tunnistaminen, myynninedistämismateriaalin luominen,
materiaalin toimittaminen asiakkaiden tietokonenäytölle, vuorovaikutus
asiakkaiden kanssa, oppiminen asiakkailta ja reaaliajassa tapahtuva
asiakaspalvelu. Käytännössä suhteiden luomiseen ja ylläpitämiseen
vuorovaikutteisessa markkinoinnissa voidaan käyttää sähköpostia,
uutisryhmiä, postituslistoja, selaimia, luetteloita ja hakukoneita.
Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto, marketta.yli-hongisto@helia.fi
|