Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov

  etusivu 

 Asiakkuus

  Sisältö ja tavoite
  Asiakkuus
  Toimintaympäristö
  Asiakkuusajattelu
    Internet-markkinointi
    Segmentointi
    One-to-one -markkinointi
    Personointi
  Kuluttajana
    Kuluttajan preferenssit
    Luottamus 
    Päätöksentekoprosessi
  Markkinoinnin keinot
  Mobiiliympäristö
  Monikanavamarkkinointi

  Tehtävät

  Kirjallisuutta

 






Tehtävät

Tässä ovat kaikki Asiakkuus digitalisoituvassa toimintaympäristössä osuuteen liittyvät tehtävät kootusti.

Internet-markkinointi ja asiakkuus

Tehtävä

4P:stä, 30R:n kautta 5I:hin. Markkinoinnin perusopinnoissa olet tutustunut markkinoinnin kilpailukeinoihin Kotlerin 4P:n näkökulmasta. Yllä on lyhyesti viitattu Gummesonin 30R-ajatteluun, joka tukee suhdemarkkinoinnin teorioita. Uusitalo on tuonut virtuaaliympäristöön yllä kuvatun 5I-ajattelun.

A) Kerratkaa pienryhmässä yllä mainitut lähestymistavat markkinoinnin kilpailukeinoihin.

B) Etsikää mahdollisimman monia esimerkkejä kustakin lähestymistavasta niin virtuaalisesta (on-line) kuin reaalimaailmasta (off-line). Ottakaa huomioon markkinoitavan tuotteen ominaisuudet (tavara, palvelu, digitaalinen tuote).

C) Analysoikaa ja kritisoikaa mallien toimivuutta eri toimintaympäristöissä.

 

Kuluttajan päätöksentekoprosessin erityispiirteet

  Tehtävä

Kertaa kuluttajan off-line -päätöksenteon periaatteet esim. Kotlerin Marketing Management -kirjasta. Vertaa sitä sitten yllä esitettyyn Windhamin ja Ortonin virtuaaliseen päätöksentekomalliin.

Testaa malleja omassa päätöksentekoprosessissasi. Raportoi testisi lopputulokset ja keskustele niistä opiskelijakaveriesi kanssa.

Lue asiaa koskevat artikkelit.

 

Monikanavavamarkkinointi

  Tehtävä

Lue mahdollisimman monta monikanavamarkkinointiin liittyvää artikkelia, jotka löydät linkin (http://www.ssml-fdma.fi/) kautta.

Ota sen jälkeen kantaa toimitusjohtaja Wientzenin yllä olevaan toteamukseen. Perustele oma mielipiteesi lukemaasi viitaten.

Päivitetty:
29.10.2003 Marketta Yli-Hongisto,
marketta.yli-hongisto@helia.fi