Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen

Sisällöstä vastaa
DE Raymond Silfver – EVTEK Mercuria Business School

Palaute sisällöstä
raymond.silfver@mbs.fi

Tavoitteet

Tämä jakso käsittelee sähköisen liiketoiminnan kehittämistä. Tavoitteena on selvittää, miten sähköiseen liiketoimintaan siirtyminen toteutettaisiin kannattavasti ja hallitusti. Pohditaan erityisesti kuluttajapalveluja tarjoavien yritysten sähköisen liiketoiminnan kehittämistyötä. 

Sähköinen liiketoiminta on paljon muuta kuin Internet ja siinä esiintyvä verkkokauppa. Digitaalitekniikka on vaikuttanut merkittävästi myös markkinointiin ja kuuluisan 4 P:n (price, product, place, promotion) soveltamismahdollisuuksiin. 

Tässä jaksossa tarkastellaan, miten digitaalitekniikan ja tietoverkkojen hyödyntäminen vaikuttaa liiketoiminnan ydinprosesseihin. Näitä tekijöitä arvioidaan erityisesti Pk-yritysten näkökulmasta kuluttajalle kohdistuvassa kaupankäynnissä. 

Strategiaa luotaessa kehitetään yrityksen toimintamallia, vahvistetaan kilpailuetuja, huomioidaan asiakkaiden odotukset, yrityksen voimavarat, arvot ja liikeidea sekä omistajan tahtotila. Liiketoimintastrategiassa voidaan soveltaa perinteisiä strategiatyökaluja: nykytila- ja toimiala- analyysia sekä SWOT-analyysia, jossa määritellään yrityksen vahvuudet ja heikkoudet ja ympäristön luomat mahdollisuudet ja uhkatekijät.

Kurssilla keskitytään ensinnä tarkastelemaan digitaalisen tekniikan huomiointia yrityksen strategisessa suunnittelussa. Toiseksi käsitellään asiakaslähtöisyyttä. Kaikki yrityksen toiminnot lähtevät asiakkaan aidon tarpeen tyydyttämisestä ja toteuttamisesta

Kaavio: Yritys liiketoimintajärjestelmänä (Kamensky 2000)

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi