Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Lopuksi

Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen ja siihen siirtyminen ei ole niin helppoa kuin yleisesti kuvitellaan. Vaikka kehittäminen on kallista, voi nykytilassa pysyminen olla yritykselle kokonaisvaltaisesti kalliimpi vaihtoehto.

Yrityksen toiminnan perusajattelun on muututtava. Lähtötilanne on analysoitava sähköisen kaupankäynnin kannalta, eli on selvitettävä miten tietotekniikkaa ja verkkoa voidaan käyttää hyväksi. Suunnittelutyökalut ja niiden käyttötarkoitus tulee hahmottaa.

Sähköisen kaupankäynnin tekniset ratkaisut kehittyvät edelleen. Yrityksen nykyisten järjestelmien yhteensovittamisen panos-tuotossuhde houkuttelee pienempiäkin yrityksiä kehittämään toimintaansa ja investoimaan tekniikkaan. Samalla kilpailutilanne voi sitä jopa edellyttää yritykseltä.

Sähköinen kaupankäynti vaikuttaa merkittävästi yrityksen toimintatapoihin ja muuttaa sen myötä yrityskulttuuria. Yrityksen liiketoiminnan perusajattelua, kuten myös suhtautumista yhteystyökumppaneihin ja asiakkaisiin on kenties muutettava.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi