Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Yrityksen tavoitteet

Kehittämistavoitteita
Sähköisen liiketoiminnan tarjoamien työkalujen käyttöön voi olla useita syitä. Jotta tehtäisiin oikeita asioita, on hyvä määritellä, mitä ensisijaisesti halutaan saavuttaa:

  • kustannussäästöjä
  • parempaa asiakaspalvelua
  • myynnin ja tunnettuuden lisäämistä
  • uusia asiakkaita
  • uudenlaista liiketoimintaa

Sähköisessä liiketoiminnassa on määriteltävä vaatimukset ja odotukset, jotka perustuvat johdon asettamiin tavoitteisiin ja sidosryhmien (esimerkiksi asiakkaat ja yhteistyökumppanit) odotuksiin.

Sähköisen liiketoiminnan kehittämisen hyöty toiminnalle riippuu resursseista ja ajoituksesta. Jos hanke viivästyy tarpeettomasti, jää siitä saatava hyöty odotettua pienemmäksi.

Lisäarvon kehittäminen
Millainen liiketoimintamalli vastaa parhaiten asiakasodotuksiin nyt ja tulevaisuudessa?

Menestyvät yritykset eivät ainoastaan kehitä lisäarvoa asiakkailleen, ne myös luovat sitä. Luodakseen lisäarvoa on perinteistä arvoketjuajattelua käännettävä toisinpäin.

Kaavio.  Arvoketjumalli (Michael Porter, 1989)

Perinteisessä arvoketjumallissa keskitytään tehokkuuden ja kilpailuedun ylläpitämiseen tarjoamalla pelkistettyjä tuotteita markkinoille.

Sähköisten liiketoimintamallien kehittelyssä on yrityksen hahmotettava arvoketju toiselta suunnalta - lähdetään kehittämään sitä asiakkaan prioriteeteista ja odotuksista.

Kaavio. Arvoketjun kääntäminen (Kalakota & Robinson)

Sähköisen liiketoimintamallin kehittäminen on vääjäämättä myös muutoksen johtamista, sellaisenaan kuitenkin useimmiten hallittavissa oleva muutosprosessi.

 

Pohdintatehtävä

Mitä asiakastarvelähtöisyys edellyttää? Mitä työkaluja tarvitaan? Kuinka se näkyy yrityksen arvoketjun osissa?

Mitä verkostojen käyttäminen tarkoittaa käytännössä?Miten verkostoituminen toteutetaan?

 

Valitse menestystekijät
Edelläkävijänä olevat yritykset eivät hallitse kaikkia menestystekijöitä hyvin (esim. kustannushallintaa, laatujohtamista, hinnoittelua, saatavuutta, palvelua) vaan ne keskittyvät siihen mitä osaavat parhaiten.

Yrityksen kriittiset menestystekijät voivat painottua esimerkiksi yhdelle seuraavista. (Kalakota ja Robinson, 2000)

Asiakaspalvelun tasolle, jolloin vastataan aina asiakkaan odotuksiin, ilahdutetaan asiakasta. Ylivertaisen palvelun tarjonta edellyttää keskittymistä asiakassuhdemarkkinointiin. Asiakkuusajattelusta digitalisoituvassa toimintaympäristössä kerrotaan lähemmin toisaalla tällä opintojaksolla.

Tehokkaalle toiminnalle, jolloin laadukkaita tuotteita ja palveluja toimitetaan nopeasti ja virheettömästi edulliseen hintaan. Perusedellytykset menestykseen liittyvät resurssien optimaaliseen hyödyntämiseen, tehokkaaseen liiketoimintaprosessin hallintaan ja tehokkaaseen tiedonhallintajärjestelmään. Tehokkaassa operatiivisesti toimivassa yrityksessä on verkostoiduttu ja ulkoistettu osa asiakasprosessin toiminnoista.

Jatkuvalle tuotekehittelylle, jonka ansiosta toimitetaan tuotteita/palveluita, jotka ovat aina markkinoiden parhaita ja usein aluksi myös ainutlaatuisia. Asiakkaalle voidaan toimittaa räätälöityjä ratkaisuja, ja yrityksen tuotekehittely on nopeaa, koska sitä tuetaan jo asiakasmyynnissä.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi