Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Kilpailu toimialalla

Kurssin johdantojaksossa esiteltiin toimialan kilpailun arvioinnissa käytettyä Porterin kilpailukenttämallia. Tämän kaavion avulla voi analysoida myös sähköisen liiketoiminnan kehittymisen vaikutusta kilpailutilanteeseen

 

Kaavio.  Porterin kilpailukenttämalli (Michael Porter)

Ensimmäinen analysoinnin kohde on toimiala ja siihen vaikuttavat tekijät. Toimialalla vallitsevaan kilpailun intensiteettiin vaikuttavat esimerkiksi julkisen vallan toimenpiteet, tekninen kehitys ja alan työllisyystilanne. Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen yrityksessä voi tehostaa toimintaa, luoda mahdollisuudet alentaa hintatasoa ja samalla parantaa palvelutasoa, jolloin asiakas on haluton vaihtamaan ostokohdetta.

Alalle tulon kynnys. Yleisiä esteitä alalle tuloon voivat olla pääomakustannukset, maantieteelliset etäisyydet jne. Tulisi arvioida, onko kynnys madaltunut teknisen kehityksen seurauksena.

Alalta poistumisen kynnys. Olemassa olevat sopimukset, asiakkaan odotukset tai julkishallinnon asettamat ehdot tai liiketoiminnasta luopumiseen liittyvät kustannukset voivat olla esteitä alalta poistumiselle. Sähköisen liiketoimintamallin käynnistämisen este voi liittyä lainsäädäntöön tai lainsäädännön puuttumiseen.

Asiakkaan neuvotteluvoima. Esimerkiksi tietoliikenteen kehityksen seurauksena asiakkaalla on useinkin entistä enemmän vaihtoehtoja tuotteen tai palvelun hankinnassa.

Toimittajien neuvotteluvoima on suuri, jos tarjottava tuote/palvelu on harvinainen, hinta on edullinen tai toimittajan palvelu ja luotettavuus ovat hyvät.

 

Pohdintatehtävä

Miten kuviossa eriteltyihin tekijöihin vaikuttavat sähköisen liiketoiminnan kehittyminen nyt ja tulevaisuudessa?

Miten kilpailu toimialalla on sähköisen liiketoiminnan kehittymisen seurauksena muuttumassa?

Miten asiakasodotukset muuttuvat?

Olemmeko tulevaisuudessa enemmän vai vähemmän riippuvaisia toimittajasuhteistamme?

Onko toimialan tuotteita korvaamassa jokin uusi tuote/palvelumalli?

Onko uusia tulokkaita tulossa toimialalle, ja onko se kannaltamme uhka vai mahdollisuus?

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi