Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Kehittämisen suunta

Joitakin esimerkkejä sähköisistä liiketoimintamalleista ovat:
(Rappa 2003, ref. Ahola et al 2002)

Brokerage - välittäjät, jota tuovat ostajat ja myyjät yhteen

Merchant - tuotteiden tukku- ja vähittäiskauppiaat

Advertising  - webbisivut, jotka tarjoavat sisältöä ja palvelua sekä mainosbannereita

Manufacturer – valmistaja, joka myy suoraan ilman välikäsiä

Subscription – tilauksiin perustuva malli

Infomediary – informaation välittäjät, joilla on tietoa kuluttajista

Affiliate – malli tarjoaa ostomahdollisuuksia partnerisivuilta

Community Model – käyttäjäuskollisuuteen perustuvat sivustot, esim. asiantuntijasivustot

Utility – maksu sivujen käytöstä perustuu todellisen käytön määrään

Mobiilit liiketoimintamallit – palvelun perusidea on tavoittaa asiakas oikeaan aikaan, oikeassa paikassa

Matkapuhelimiin ja PDA-laitteisiin on kehitetty verkkokaupan perustoimintoja sisältäviä sivustoja. Paikannusjärjestelmien avulla voidaan tietää, minne tilaus toimitetaan.

Jokainen, joka lähtee kehittämään sähköistä kauppaa tai soveltamaan verkkoympäristöä liiketoimintansa tueksi, odottaa hyötyvänsä siitä tavalla tai toisella. Edelläkävijöiden menestyminen 1990-luvun lopulla (esim.  Amazon, www.amazon.com) rohkaisi jäljittelemään heitä. Kuten missä tahansa liiketoiminnassa, ei liikeidean jäljittely kopioimalla riitä yrityksen menestymiseen.  Sähköisen liiketoiminnan ansaintatapa on tunnistettava ja sitä tulee vertailla oman yrityksen liikeideaan ja yrityksen arvoihin.

Viime vuosina on ilmennyt tapauksia, joissa hyöty tai voittokerroin ei ole vastannut odotuksia tai hyödyn saavuttamiseen on mennyt odotettua kauemmin. Useimmissa tapauksissa on taustalla ollut rahoittajia, jotka ovat mukana niin kauan, kun uskovat saavansa voittoa, mutta joilla ei ole kiinnostusta varsinaiseen toimialaan tai yrityksen kehittämiseen ja jotka poistuvat takavasemmalle heti, kun heille löytyy sopivampi investointikohde. Näin syntyi kyseenalainen maine ns. dot.com yrityksistä  ”hit-and-run” yrityksinä (päämääränä voiton maksimointi lyhyessä ajassa, minkä jälkeen yritys realisoidaan).

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi