Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Vaikutus yritystoimintaan

Asiakkaalla on käytettävissään X määrä aikaa ja rahaa, joita hän käyttää haluamallaan tavalla. Hän vertailee omia tarpeitaan erilaisiin tarjolla oleviin vaihtoehtoihin, käyttää näitä kahta niukkuusresurssia ja päättää sitten, mitä tekee. Asiakkaan päätös on tärkeissä asioissa osittain hyvin analyyttinen, joskus päätös taas perustuu intuitioon.
Yrityksen menestyminen perustuu siis:

  • kykyyn ennustaa ja arvioida asiakkaan tarpeita

  • tuotteen/palvelun kysyntään markkinoilla ja yrityksen kilpailukykyyn verrattuna asiakkaiden muihin vaihtoehtoihin käyttää aikaa ja rahaa

  • yrityksen osaamiseen (kykyyn käyttää osaamista, arvioida kilpailutilannetta ja oivaltaa asiakkaiden aidot tarpeet) sekä pääoman tehokkaaseen käyttöön.

Verkkoliiketoiminta muuttaa tapoja, joilla tuotteista, palveluista ja informaatiosta käydään kauppaa. Ellet ole siinä mukana, et kenties ole jatkossa kilpailukykyinen markkinoilla.

Verkkoliiketoiminta muuttaa markkina- ja myyntikanavakäsitteitä. Pienillä yrityksillä on lähes samankaltaisia mahdollisuuksia harjoittaa verkkoliiketoimintaa.

Liiketoiminnassa pyritään tekemään voittoa palvelemalla asiakkaita, eli sen tulee olla samalla sekä kannattavaa että hyödyllistä (Räsänen, 1994). Kaikki kehittämistyö on asiakaslähtöistä, ja asiakkaan tarpeiden tyydyttäminen edellyttää, että asiakkailleen ratkaisuja tarjoava yritys toimii jatkossa kannattavasti.

Sähköisissä liiketoimintamalleissa asiakastarpeiden ennustaminen täsmentyy. Yritys voi siten optimoida yrityksen rahoitusjärjestelyjä, laite- ym. investointeja sekä muita tuotanto-, jakelu- ja myyntikuluja. 

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi