Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Sähköisen liiketoiminnan kategoriat

Sähköistä liiketoimintaa voidaan jakaa neljään peruslohkoon sen mukaan, ketkä tekevät kauppaa keskenään.

Kaavio. Sähköisen liiketoiminnan kategoriat (Rayport ja Jaworski, 2001)

Yritykseltä yritykselle (B2B)
Liiketoiminnan perustoimintoja ovat hankinta ja ostotoiminta. tavaratoimittajien valinta, jakelutoiminnan ja varastoinnin optimointi, myyntiportaan suunnittelu, myyntityö, maksuliikenne ja tukipalvelut.

Yritykseltä kuluttajalla (B2C)
Liiketoiminnalla on perustoiminnot kuin B2B:llä, mutta seurannan painopiste on asiakasrajapinnassa: myyntiaktiviteetit, kuluttajatutkimus, asiakastarpeiden kartoittaminen, tukipalvelut.

Kuluttajalta kuluttajalle (C2C)
Kuluttajien väliseen vaihdantaan saattaa liittyä kolmas osapuoli. C2C liiketoimintaa ovat huutokaupat, pelien vaihto, rekrytointipalvelut, chatit yms.

Kuluttajalta yritykselle (C2B)
Kuluttajat voivat yhdessä muodostaa palveluja tarjoavan osapuolen. Tällaiset "yhdistykset" voivat tarjota palveluja yrityksen käyttöön.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi