Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu  kokonaisuus 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Sähköisen liiketoiminnan suunnittelu

Strateginen suunnitelma luo tietyn kurinalaisuuden liiketoiminnan hektisyyden ja ajoittaisen kaaoksen keskelle. Siinä kuvataan toiminta markkinoinnin, hallinnon ja tuotannon kannalta yhteisesti ymmärrettävällä tavalla.

Sähköisen liiketoiminnan suunnitteluun kannattaa käyttää riittävästi aikaa. Onhan kyse siitä, että sen välityksellä vahvistetaan toiminnasta saatavaa yrityskuvaa ja lisätään yrityksen kilpailukykyä.

Erittäin arvostettu yritysjohtaja Jack Welch, General Electric on todennut: "Kun ympäristössä tapahtuva muutosten määrä on suurempaa kuin yrityksessä, on yrityksen elinkaaren loppu lähellä." Suunnitteluun liittyy olennaisesti ympäristössä tapahuvien muutostrendien havaitseminen. Niistä aiheutuvat tarpeet muuttavat toimintatapoja. (Kalakota & Robinson, 2001)

Suurimmat esteet sähköisen liiketoiminnan kehittämiselle voivat liittyä asenteisiin. Johdon suhtautuminen uuden teknologian luomiin mahdollisuuksiin on avainasemassa. Yritysjohtajan, joka on itse osallistunut nykyisen liiketoimintatavan kehittämiseen, voi olla vaikea luopua siitä uuden toimintatavan hyväksi.

 

Kaavio. Sähköisen liiketoiminnan suunnittelu

Sähköisen liiketoimintamallin suunnittelussa olennaisia kysymyksiä ovat esimerkiksi: (Kalakota & Robinson, 2001)

  • Miten tekninen kehitys on vaikuttanut oman yrityksen ja kilpailijoiden ansaintatapaan?
  • Reagoiko yrityksesi asiakkaiden muuttuviin odotuksiin ja tiedostaako se asiakaslähtöisyyden merkityksen liiketoiminnassa?
  • Pystyykö yritys muuttumaan ympäristön edellyttämällä tavalla nykyisillä yrityksen resursseilla (esim. henkilöstön osaamisella, tietojärjestelmillä)?
  • Pystyykö yrityksesi ylläpitämään kustannustehokkuutta ja samalla kehittämään monimutkaista liiketoimintamallia vastaamaan alati muuttuvia markkinoita?

Jos pystyt vastaamaan kaikkeen myönteisesti, yrityksesi on todennäköisesti edelläkävijä toimialallaan. Yrityksellä on innovaattorin rooli markkinoilla ja sitä kautta sillä on mahdollisuus markkinajohtajuuteen.

Jos vastaat useimpiin kysymyksiin myönteisesti, yrityksesi on mielipidejohtaja, joka on ensimmäisenä hyödyntämässä teknisen kehityksen luomia mahdollisuuksia. Markkinajohtajuus omalla liiketoiminta-alueella on täysin mahdollista kustannusjohtajuuteen perustuvalla liiketoimintastrategialla.

Mikäli osa esitetystä kysymyksistä johtaa varovaisiin myönteisiin vastauksiin, yrityksesi kuuluu hiljaisesti sopeutuvaan enemmistöön, joka ainakin alkuun näkee mm. verkkokaupan olevan muotivillityksen kaltainen ilmiö.

Mikäli yritys toimii konservatiivisesti ja muuttuu vain pakon edessä, se on väistämättä perässätulija ja pärjää jotenkuten markkinoilla, jossa kysyntä jatkuvasti ylittää tarjonnan.

Vaikka varhaiset omaksujat ovatkin hyötyneet edelläkävijä-asemastaan, kilpailu on sähköisen liiketoiminnan hyödyntämisessä vasta alkamassa. Seuraajat saavuttavat nopeasti kilpailijoiden aseman. Tekniset ratkaisut ovat entistä helpommin ja edullisemmin kaikkien käytettävissä. Vaikeammin kopioitavissa on kokonaisvaltainen ansaintatapa, jossa sähköisen liiketoiminnan luomat mahdollisuudet on integroitu liiketoimintaprosessin osa-alueisiin ja tehtäviin.

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi