Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Digitaalitalouden kehitys

"Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen."

Vielä 50 vuotta sitten saatettiin ajatella, että esimerkiksi talouden ennusteita peilataan historiasta nykyajan kautta tulevaisuuteen. Kuvittele ajavasi autoa katsomalla nopeusmittaria ja taustapeiliä; harvoin tie on niin tasainen ja suora, että auto pysyisi tiellä pitkään. Katsomalla joka ilmansuuntaan voimme arvioida jotain, mutta vauhti on määriteltävä omien taitojen, auton ominaisuuksien, riskinottokyvyn ja halukkuuden perusteella.

Mistä tulemme?
"Monella toimialalla ollaan edelleen digitaalitalouden kehityksen ensimmäisessä vaiheessa, jossa rakennetaan erilaisia sähköisen kaupan sovelluksia ja palveluja, lähtien liikkeelle verkostonäkyvyydestä, päättyen tilausjärjestelmiin." (Järvelä & Tinnilä, 2000). Sitaatti kuvastaa 1990-luvun lopussa vallitsevaa yleistä pettymystä sähköisen liiketoiminnan odotettua hitaampaan kehitykseen. 2000-luvun alussa joutuivat useat yritykset volyymin kasvun seurauksena kriisiin, koska vain yksittäisiä toimia integrointiin vastaamaan asiakkaiden kysyntään. Esimerkkinä mainittakoon Boxman, joka meni konkurssiin syksyllä 2000, koska yritys ei pystynyt pitämään kiinni luvatuista toimitusajoista (Verkkouutiset, Opettaisiko Boxmanin konkurssi verkkokauppiaita? 13.10.2000 ).

Sähköinen liiketoiminnan kehitysvaiheita
Olen kuvannut tässä spontaanisti sähköiseen liiketoimintaan vaikuttaneita kehitysvaiheita:

Vielä 1930- ja 40-luvuilla tulevaisuuden skenaarioissa oletettiin, että ihminen rakentaa yhä nopeampia kulkuvälineitä, joilla ihminen pääsee siirtymään erittäin nopeasti paikasta toiseen. Kulkuvälineiden nopeus ja toimintavarmuus ovatkin kehittyneet, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin teollistumisen aikakaudella arveltiin. Sen sijaan tiedonkulku ja -hallinta toimivat nykypäivänä tarvittaessa lähes valon nopeudella (n. 300 000 km/sekunti) ja tietoliikenne on tavallaan kutistanut maapalloa. Satelliittien välityksellä saamme ääni- ja kuvayhteyden mihin tahansa maanosaan ja voimme tehdä maailmanlaajuista kauppaa lähes reaaliajassa.

Tietoliikenteen nopean kehittymisen on arveltu olevan lähtöisin 1950- ja 60-luvuilta, ns. kylmän sodan aikakaudelta. Neuvostoliitto ja Yhdysvallat halusivat osoittaa ylivertaisuutensa ydinasevarustelussa ja avaruuden valloituksessa. Kehitystyössä nähtiin tarvetta hallita tietoa ja ohjata laitteita pitkältä etäisyydeltä. Yhdysvalloissa keskitettiin erityisen paljon kuun valloittamiseen ja sen seurauksena myös tietotekniikan kehittämiseen.

1960-luvulla yhteiskunnan hallintojärjestelmissä ja yrityksissä koottiin tietoa tietokantoihin, joissa niiden prosessointi oli vaikeaa. 70-luvulla tietojen syöttäminen reikäkorteille korvattiin nauha-asemilla ja levykkeillä, joista sitten tietoja voitiin tarvittaessa syöttää tietokoneen prosessoitavaksi. Sen ajan ylpeyden aihe oli mm. taskulaskin.

1980-luvulla markkinointitutkimus oli edelleen kallista ja hidasta. Valtakunnalliset tutkimukset julkaistiin niitä ostaville yritykselle noin 6 - 9 kuukauden viiveellä. Yrityksen sisäistä tehokkuutta lisäsi kassakoneissa oleva muisti, joka esimerkiksi kirjasi myydyt tuotteet ja kertoi reaaliajassa myynnin rakenteen ja myyntikatteet tuoteryhmittäin.

1980-luvun päättyessä mm. laivayhtiöt ja hotellit huomasivat, että ne keräsivät viranomaisten vaatimuksesta asiakkaistaan runsaasti sellaista tietoa, jota ne eivät itse hyödyntäneet markkinoinnissa. Yritykset tarjosivat kanta-asiakaskortteja ja keräsivät tietoa asiakkaan ostokäyttäytymisestä. Tavarantoimittajat kehittivät tuotantoprosessien optimointiin tähtääviä järjestelmiä ja pian he tarjosivat esimerkiksi päivittäistavarakauppoihin tilanhallinnan optimointiohjelmistoja (Space Manager Systems).

1990-luvulla tarjottiin markkinoille erilaisia SalesLead -järjestelmiä, joiden avulla myyntihenkilöstö pystyi suoriutumaan myyntityöstä entistä tehokkaammin. Modeemien yleistyessä pankkipalvelut ja Internet tulivat myös kuluttajien käyttöön. Internetin kehittymisvauhti oli eksponentiaalinen. Käytiin myös periaatteellista keskustelua siitä, tulisiko tietokonekapasiteetin olla keskitetty, liitettynä "tyhmiin" päätteisiin, vai tulisiko tietokannat hajauttaa mikrotietokoneille.

1990-luvun lopulla käynnistettiin kaupankäynti digitaalisia medioita hyödyntäen. Tavoitteena oli tilausvolyymin ja voittojen kasvattaminen. Merkittävin e-kaupan kehityksen este lienee ollut luottamuksen puute maksujärjestelmiä kohtaan.

Missä olemme?
Kuten historiassa on usein ennenkin tapahtunut, ovat uudet keksinnöt aina ensin niiden käytössä, jotka ovat halukkaita maksamaan eniten. Ensimmäiset yritysten tietokoneet maksoivat suunnattoman paljon suhteessa tähän päivään, mutta tarjosivat jo silloin valtavaa lisäarvoa liiketoiminnalle.

Kykyään Suomessa asuvan koululaisen kotitietokone tarjoaa huikeat käyttömahdollisuudet. Samalla yritysten ulottuvilla olevat ratkaisut tehostavat liiketoimintaprosessia. Liiketoiminnan kehittäminen tekniikan tarjoamien kehittämisratkaisujen avulla on välttämätöntä.

Digitaalisuuden kehittyminen on ollut pohjana tekniselle kehitykselle. Analogiseen teknologiaan perustuvan puhelimen yleistyminen yrityksissä ja kotitalouksissa kesti 50 vuotta. Internetin kohdalla vastaava kehitys tapahtui viidessä vuodessa (Karjalainen, 2000). Materiaalin siirtäminen on tänään lähes yhtä kallista ja hidasta kuin 30 vuotta sitten, mutta tieto kulkee digitaalisessa muodossa maapallon toiselle puolelle miltei valon nopeudella.

Sähköinen liiketoiminta on kehittynyt liiketoimintamalli, jossa yritys pyrkii integroimaan ydinprosessinsa digitaaliteknologian avulla. Yrityksen integroidut järjestelmät parantavat asiakkaiden saamaa palvelun tasoa. (Järvelä & Tinnilä, 2000).

Viime vuosina määrätyt avaintekijät ovat korostuneet liiketoiminnan kehittämisessä: (Kalakota & Robinson, 2001 ja Ahola et al. 2002)

  • Teknisen kehityksen tarjoamia mahdollisuuksia hyödynnetään liiketoiminnan eri osa-alueilla.
  • Viestinten sisältö ja palvelut yhdistyvät. Palvelujen käyttäjät voivat saada saman tiedon eri viestintävälineillä (PC, matkapuhelin, digi-tv yms.)
  • Asiakaslähtöisyyttä korostetaan markkinoinnissa, toiminnan organisoinnissa ja laatuajattelussa. Tekninen kehitys tarjoaa myös mahdollisuuden tarjota räätälöityjä palveluja suurelle asiakaskunnalle. Kuluttaja voi esimerkiksi määritellä Internetissä tilaamansa pyöräilyrepun kokoonpanon ja ulkoasun. Tilauksen jälkeen hänet pidetään tietoisena toimituksen eri vaiheista. Käyttäjän tunnistaminen on tärkeää tietoturvasyistä. Lisäksi erilaiset 'älykkäät agentit' auttavat asiakaspalvelussa ja - markkinoinnissa.
  • Käyttäjän paikantaminen ja personoitujen palvelujen tarjoaminen tulee mahdolliseksi, kun GPS-siru (global positioning system) yleistyy.
  • Verkostoituminen. Digitaalinen kehitys on kutistanut maapallon, siten että koko maailma on markkina-alueena. Silloin erikoistuotteillekin löytyy riittävästi asiakkaita. Myös tuotantopalvelut perustuvat usein tuotepalvelukokonaisuuksien tarjontaan.
  • Kilpailuetua luodaan yhteistyöllä, profiloitumalla ja kohdentamalla toimintaa segmentoiduille asiakasryhmille.

Asiakasodotukset
Teknologinen kehitys on vaikuttanut merkittävästi asiakasodotuksiin. Kun kolmekymmentä vuotta sitten tuotteissa arvostettiin pitkäkestoisuutta, nykyään se ei enää ole niin tärkeää. Kuka haluaisi käyttää 10 vuotta vanhaa käsipuhelinta tms. tuotetta? Nyt asiakkaan odotukset kohdistuvat seuraavanlaisiin tekijöihin: (Kalakota ja Robinson, 2001)

  • Mukavuudenhalukkuus: itsepalvelu ja palvelun helppous ovat tie päivän kuluttajan kukkarolle
  • Tehokkuus: palvelun on oltava nopeaa
  • Suorituskyky: yrityksen organisaatio ja tekniset tukipalvelut luodaan palvelemaan asiakasprosesseja
  • Integrointi: Kaikki kerralla -palvelut toimivat vain integroidulla ratkausuilla.

Esimerkki
Koulutuspalvelut edellyttävät, että kaikki palvelut ovat saatavissa yhdestä paikasta (asiakkaan näkökulmasta) ja tarjottu tieto on personoitua (vältytään ns. infoähkystä).

Pohdintatehtävä

Mitä kokemuksia sinulla on, jotka tukevat esille tuotuja näkemyksiä asiakasodotuksista?

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi