Liiketoiminnan kehittäminen, 5 ov
  etusivu 

 Johdanto

  Tavoitteet 
  Digitaalitalous
  Vaikutus 
  Kehittämisen tarve
  Kehittämisen suunta
  Hyödyt

 Suunnittelu

  Suunnittelu
  Rakenne
  Kategoriat
  Osa-alueet

 Suunnittelun rakenne

  Suunnittelun rakenne
  Lähtökohtana asiakas 
  Toiminnan tavoite 
  Yrityksen resurssit 
  Yrityksen tavoitteet 
  Kilpailu toimialalla
  Yritysympäristö 
  Toteutus ja koordinointi 
  Seuranta
  Lopuksi
 
  Lähteet

 






Toteutus ja koordinointi

Millä resursseilla ja järjestelmillä luodaan optimaalinen lisäarvo sekä asiakkaalle että yritykselle? Minkälainen toimintojen hallintajärjestelmä toimii tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti (tuotannon suunnittelu, hankinta, tuotanto, talous, markkinointi)?

Resurssien ja järjestelmien tehokkuuteen liittyy läheisesti kysymys, miten verkostoitumalla voidaan keskittää oma osaaminen ja ulkoistaa tuotanto tai palvelut, joiden toteuttaminen omassa organisaatiossa ei ole järkevää.

Organisointi ja aikataulu
Suunnitteluun tulisi alusta lähtien osallistua asiakaspalveluprosessin eri vaiheisiin osallistuvia työntekijöitä, esimerkiksi ostotoiminnasta, tuotesuunnittelusta,   tuotannosta, markkinoinnista,  asiakaspalvelusta ja laskutuksesta.

Suunnittelu on useimpien mielestä mielekästä, mutta on syytä muistaa, että hyvin suunniteltu on vain puoliksi tehty. Siksi on oltava  voimavaroja saatavilla myös toteutukseen. Sähköisen liiketoiminnan kehittämisessä tarvitaan useinkin osaajia yrityksen ulkopuolelta.

Johdon sitoutuminen ja strategisten tavoitteiden tuki ovat  sähköisen liiketoiminnan kehittämistyön perusedellytyksiä. Suunnittelussa ja toteutuksessa  tarvitaan  mm. projektinhallinta- ja teknistä osaamista.

Toteutus on mahdollisesti jaettava sekä vaiheisiin että osaprojekteihin. Tarkalla vastuun jaolla ja  aikataululla voi välttyä tarpeettomilta kuluilta.

Vaikutukset liiketalouteen
Sähköisen liiketoiminnan kehittäminen on kallista: siihen liittyy merkittäviä käynnistys- ja ylläpitoinvestointeja. Tuotto tulee useimmiten ajan kanssa vuosittaisten käyttökustannusten laskiessa tai myyntivolyymin noustessa.  Perusinvestointien koko velvoittaa analysoimaan huolellisesti investointeihin vaikuttavat tekijät.

Datasiirtopalvelun kustannuksiin  vaikuttavia tekijöitä on arvioitava yritys- ja tilannekohtaisesti. Nyrkkisääntönä voi todeta, että kustannukset jakautuu kolmeen päätekijään:

  •  verkon hallinta (muodostaa 1/3 kokonaisuuskustannuksista)

  •  verkkoliikenneyhteydet

  •  tietoliikennelaitteisto- ja varustelu.

Esitettyjen tarjousten kustannusarvioissa voi olla todella suuria eroja. Eräs kalustetehtaan markkinointipäällikkö pyysi tarjouksia verkkosivustojen tekemisestä täsmällisen vaatimusmäärittelyn pohjalta. Kustannusarviot toimeksiannosta vaihtelivat 10.000 - 800.000 € välillä!

Yritys voi säästää esimerkiksi painatuskustannuksissa. Kuluttajille tai yritysasiakkaille ei kenties tarvitse lähettää luetteloita ja postittaa niihin liittyvää päivitystietoa. Tietokantapohjaisen tuote-esittelyn julkaiseminen on merkittävä investointi, mutta jos yrityksen asiakkailla on valmiudet käyttää verkkoympäristöä, heille on aina tarjolla päivitettyä tietoa, joka jo sinänsä helpottaa ostopäätöstä ja tehostaa myös asiakkaan hankintaprosessia, jos tuotesaatavuus on liitetty tuotetietoihin.

Merkittäviä säästöjä muodostuu joillakin toimialoilla kaupanteon välikäsien poisjäämisestä. Esimerkkeinä mainittakoon musiikkiteollisuus, tietokoneohjelmistot ja ns. aineettomat tuotteet, joiden tuotteiden laatu ei kärsi jakelumuodosta ja joiden toimitusaika nopeutuu. Matkailu- ja hotellituotteiden tarjonnan siirryttyä verkkoon jää yhä useammin matkatoimistojen palvelut käyttämättä. Tätä kirjoitettaessa Finnair alensi matkatoimistoille tarjottavaa komissiota.

Mistä tulevaisuudessa kustannussäästöt koostuvat? Entisten lisäksi merkittävä säästö tullee mobiiliteknologian kehittymisestä ja kohdemarkkinoinnista. Asiakas voi saada automatkallaan vertailutietoa bensiinin hintatasosta lähiseudun huoltoasemilla, tai lähimmän McDonald’sin sijainnin. Yritys puolestaan saa entistä tarkempaa tietoa reaaliajassa analysoitavaksi kuluttajakohderyhmänsä ostokäyttäytymisestä. Digitaalisesta markkinoinnista kertyy myös paljon informaatiota valittujen medioiden tehokkuudesta.

Merkittävä säästötekijä on aina asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden kasvaminen: uuden asiakkaan hankkimisen kun väitetään maksavan 1000 kertaa enemmän kuin vanhan pitämisen.

 

Pohdintatehtävä

Paljonko sähköisiin työkaluihin tukeutuvien palvelujen kehittäminen maksaa?

Miten nopeasti  tämänkaltaisen investoinnin on maksettava itsensä?

Päivitetty:
29.10.2003 Raymond Silfver, raymond.silfver@mbs.fi